Банкеръ Weekly

Съдби

СУПЕРЗВЕЗДА ЗА ПРОДАН

След мелодраматичния начин, по който Люис Хамилтън спечели световната титла във Формула 1 - в последната обиколка на последното състезание - малцина запазиха достатъчно хладнокръвие, за да се ровят в статистиката. За англичаните бе достатъчно, че сънародникът им стана най-младият сред общо трийсетте световни шампиони до момента. И едва вторият сред Жак Вилньов, стигнал до върха още във втория си сезон сред най-добрите. Но може би онова, което най-ясно загатва какъв потенциал има Хамилтън, е фактът, че той пръв в историята успя да загуби титлата с една точка разлика и още в следващия сезон да я спечели - пак с една точка разлика. И това - в първите си две години в елита. Не е изненадващо, че сега всички, особено в родината му, се надпреварват да го сравняват с най-ярките легенди на автомобилния спорт. Това може и да е прибързано, но е неизбежно.
Стърлинг Мос, вероятно най-великият пилот, който никога не е печелил титлата, в първите си два сезона във Формула 1 завърши едва 31-ви. Едва в петата му година дойдоха успехите с Мазерати и второто място в крайното класиране.
Джим Кларк, друг кумир на британците, бе едва 10-и в дебютния си сезон през 1960-а. През 1962-ра и 1964-а титлата му се изплъзваше драматично заради механични повреди, но триумфите през 1963-а и 1965-а го компенсираха напълно.
Джеки Стюърт стартира доста по-впечатляващо, като спечели едно състезание в дебютния си сезон с BRM през 1965-а и остана трети в крайното класиране. През втората му година обаче нещата тръгнаха надолу и шотландецът бе едва седми. Първата от трите му титли дойде чак през 1969-а.
Дори митичният Айртон Сена бе осезаемо по-бавен
на старта от Хамилтън. При дебюта си през 1984-а бразилецът бе на път да спечели Гран при на Монако, преди неочакваният дъжд да съсипе блестящото му каране, и завърши сезона на осма позиция. Трябва да отбележим обаче, че и той, както и повечето други големи пилоти от миналото, трябваше да започне кариерата си от скромен отбор (в случая - Тоулман) и чак после да си пробие път до мястото в Макларън, което Хамилтън получи наготово.
Впрочем тъкмо Сена е най-често сравняваният с Хамилтън състезател - от една страна, защото е бил идолът му в детството, а от друга - защото също като него постигна успехите си в Макларън (три световни титли през 1988, 1990 и 1991 г. и 41 спечелени състезания).
В много отношения и самият стил на каране на Люис - безкомпромисен и безпардонен на моменти - напомня на великия бразилец. Но има и известна разлика. Някои от сегашните конкуренти на Хамилтън, като Ярно Трули, Марк Уебър и Роберт Кубица, го упрекваха остро за прекалената дързост на маневрите му.
Но Хамилтън далеч не е онова страшилище
което бе Сена на пистата, и карането му никога не е прекрачвало съзнателно границата между гения и агресията, както често се случваше на пламенния бразилец в схватките с Ален Прост или Микеле Алборето.
Чисто статистически постиженията на Сена са напълно в обхвата на Хамилтън. След едно първо и едно второ място в дебютните му два сезона изглежда много вероятно той поне още два пъти да стъпи на върха - и да изравни рекорда на Айртон. По-мъчното ще е да догони Шумахер с неговите умопомрачителни седем титли. Самият Люис признава, че последното засега не е в списъка с целите му.
Изобщо не планирам да се опитвам да изравня неговите рекорди - каза младият англичанин по адрес на Михаел. - Това не е нещо, което ме влече. Рекордите не значат кой знае колко за мен. Обичам да се състезавам, да изпреварвам и да печеля шампионати. Това е всичко.
Преди година Хамилтън изглеждаше направо съсипан, след като заради своя собствена грешка позволи да бъде изпреварен с една-единствена точка в крайното класиране, и прекара нощта след последното състезание,
давейки мъката си в алкохол
Сега след старта в Бразилия Люис си легна рано и стана рано. По-късно обясни, че пил почти само вода - достатъчно му било да гледа радостта на съотборниците си.
Няма съмнение, че славата и богатството го чакат. Но Хамилтън остава спокоен въпреки главозамайващите перспективи. Аз съм доволен от живота си - призна той пред Дейли Експрес. - Приятно е чувството, че си спечелил парици, особено като се има предвид, че като хлапе никога не съм имал и сто лири, за да си купя маратонки. Съзнанието, че сега мога да го направя по всяко време, е страхотно. Но аз бих постигнал всичко това и без пари. Просто така се случи, че ми плащат, за да упражнявам хобито си, нещото, което обичам. Нищо друго няма значение.
Люис може и да се пази внимателно от сравнения с Михаел Шумахер, но Деймън Хил, предишният английски шампион, е убеден, че наследникът му може да атакува рекорда на германеца. Това ми се струва съвсем възможно - обяви Деймън. - На 23 години той е достатъчно млад, за да го постигне. Вярно е, че днес обстоятелствата са по-сложни и е далеч по-трудно да се спечелят седем титли. Но ако някой изобщо е способен да го направи, това е Люис.
Факт е, че много пъти през тези два сезона Хамилтън демонстрира онези черти на характера, които бяха присъщи на големите шампиони като Кларк, Стюърт и Сена. Разбира се, той имаше и колебливи моменти - включително и на Интерлагос преди седмица, когато и чистият късмет му помогна. Но сега, когато първата титла е прибрана на сигурно място, англичанинът вече ще е много по-спокоен и уверен.
А междувременно в обхвата му е и друг забележителен рекорд - на Тайгър Уудс, най-добре платения спортист в света (и в историята). При темпото, с което напредва, Люис като нищо ще изпревари Тайгър и
ще стане първият спортист-милиардер в историята
При всички случаи Хамилтън вече е достатъчно богат, за да си позволи да сбъдне голямата си мечта - да си купи фантастичния шосеен McLaren F1, на стойност 8 млн. щ. долара. Досега младежът от Стивънидж печелеше около 19 млн. долара годишно от заплатата си в Макларън-Мерцедес и спонсорските си договори. Според запознати обаче вече са в ход преговори, които ще увеличат възнаграждението му до 30 млн. долара годишно - колкото печелеше Шумахер и колкото получава Кими Райконен във Ферари. А спонсорите вече се редят на опашка, за да си осигурят услугите му.
Но Хамилтън не смята да си купува приказния автомобил, а да го спечели. Шефът на отбора Рон Денис му го е обещал като подарък, ако завоюва три световни титли. В потвърждение на думите му колата, боядисана в ефектен оранжев оттенък, е изложена в двора на фабриката на Макларън в Уокинг. Една трета от нея вече е на Люис. Страшно искам да измъкна тази кола от Рон - признава Хамилтън. - Това е автомобилът, за който винаги съм мечтал. Когато бях на десет, за Коледа получих една книга за най-скъпите коли в света и на корицата й бе този оранжев McLaren F1. И до днес това е единственият автомобил, който бих се спрял да разгледам - освен, разбира се, болида, с който Сена стана шампион през 1989-а.
Докато Люис зяпа колите, баща му Антъни не дреме и се подготвя да извади марката Хамилтън на Лондонската фондова борса. За момента плановете му предвиждат да пусне за продажба 10 на сто от капитала на Люис Хамилтън АД срещу цена от 100 млн. долара. Инвеститорите ще получават дивидент, равен на 10 на сто от всички бъдещи приходи на пилота.
По материали на чуждестранния печат

МЛАДИТЕ ЛЪВОВЕ
Роберт КУБИЦА
Бивш партньор по картинг на Хамилтън, полякът вече доказа, че може да печели състезания и е труден за побеждаване. Според мнозина специалисти той всъщност има по-малко недостатъци от англичанина, както и от Алонсо, Райконен и Маса. Твърди се, че именно към него Люис изпитвал най-сериозен респект.
Себастиян ФЕТЕЛ
Новият Шуми се ползваше с добра репутация още когато дойде във Формула 1 през 2006-а като тест-пилот на БМВ Заубер. Спечели точка още в дебюта си на Индианаполис година по-късно, а тази година направи сензационни неща със скромния тим на Торо Росо, спечелвайки и Гран при на Италия.
Тимо ГЛОК
Германецът показа качествата си още в шампионата GP2 през 2006-а. Силен в квалификациите и устойчив дори и под напрежение, той се утвърди още в първата си година в Тойота. Единствената сянка върху репутацията му е начинът, по който остави Хамилтън да го изпревари в последната обиколка в Бразилия.
Витантонио ЛИУЦИ
Публиката позабрави неговата невероятна доминация във Формула 3000 през 2004-а, както и факта, че той стана единственият човек, изпреварвал два пъти Михаел Шумахер още в първата обиколка (като пилот на Ред Бул през 2005). Сега този талант си губи времето като тест-пилот на Форс Индия, но това едва ли ще продължи дълго.
Бруно СЕНА
Племенникът на митичния Айртон съвсем скоро ще направи първите си тестове за Хонда и е доста вероятно да замени ветерана Рубенс Баричело за сезон 2009. Като добавим Пикет- младши и Розберг-младши, Формула 1 съвсем ще заприлича на доброто старо време - поне като фамилии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във