Банкеръ Weekly

Съдби

СТИВ ДЖОБС - ЧОВЕКЪТ С ЧЕРНИЯ ПУЛОВЕР

Наричат Стив Джобс лидер на световната технокултурна революция. Той започва жизнения си път от неособено благоприятни позиции - роден е от мимолетната връзка между сирийски политолог и американска студентка, които го дават за осиновяване в семейството на порядъчни, но необразовани хора. Но гените, а и чертите на характера му са се подредили по много благоприятен начин - без дипломи и връзки Джобс става една от най-могъщите личности в глобалния бизнес, сравнима само с Бил Гейтс. През 1984 г. той създава легендарния Макинтош, който предизвиква революция на пазара за персонални компютри. После става съосновател и мениджър на фирмата Епъл (Aplle) и собственик на студията за компютърна анимация Пиксар (Pixar), създава и системата за размяна на видеофайлове iPod. Накратко казано, вече повече от две десетилетия Стив Джобс играе водеща роля в прехода на света от аналоговата към цифровата епоха.
Името му нашумя отново в началото на 2006 г., когато Уолт Дисни купи студията му Пиксар за 7.4 млрд. долара. Срещу това Джобс се сдоби със 7% (3.5 млрд. долара) от акциите на Дисни. Благодарение на тях той вече има решаващ глас в управлението на анимацията. И с пълно основание. Ако рисуваните по традиционния начин филми години наред носят единствено загуби, само постъпленията от продажбата на билети за шестте копродукции на Дисни и Пиксар вече възлизат на 3.2 млрд. долара.
Стив Джобс е от ония дръзки и находчиви хора, за които учението е чиста загуба на време. Той изтърпява в колежа само шест месеца. После в продължение на две години работи в предприятия на Хюлет Пакард (Hewllet-Packard) и Атари (Atari). През 1975 г., заедно с колегата си Стивън Возняк, започва работа по създаването на персонален компютър. Работилницата им се помещава в гараж, наречен гръмко Епъл - по името на фирмата, която издава плочите на Бийтълс. Две години след това Джобс и Возняк излизат на пазара с компютъра Епъл. Седем години по-късно идва и успехът на култовия Макинтош. Гаражът се превръща в мощна фирма с 4000 души персонал.
Но Джобс много скоро разбира значението на израза да държиш змия в пазвата си. Препоръчаният от него за поста генерален директор Джон Скъли (преди това директор на Пепси кола) го отстранява от Епъл. В отговор Джобс основава компютърната фирма NeXT, като същевременно купува за 10 млн. долара от Джордж Лукас малката студия за компютърна графика Pixar. Скоро разработеният от Джобс и сътрудника му Джон Ласетър софтуер разкрива нови хоризонти за анимационните филми на Дисни (Красавицата и Звярът, Цар Лъв и др.). Успехът на тези начинания отваря очите на борда на закъсалата Епъл за грешката, която е направил с освобождаването на Джобс. И вземат мерки да я поправят.
През 1997-ма, една година след завръщането на Стив в Епъл фирмата отново излиза на печалба. По същото време той започва работа и по проект, който ще промени както пазара на добрите стари уокмени, така и начина, по който слуша музика младежта. Този свой пореден удар Джобс започва през октомври 2001 г. с дебюта на iPod. В началото на 2003-та е открит и първият интернетен магазин за цифрова музика iTunes, който в края на същата година вече продава по 1.5 млн. заглавия седмично. Въпреки растящата конкуренция през 2005 г. iTunes оглави класациите с рекордните 320 млн. продадени заглавия. Освен гений на технологиите Джобс стана и кумир на меломаните.
Всъщност във всекидневието си той се отличава с голяма скромност. Наричат го човека с черния пуловер - заради това, че не проявява интерес към типичната за милиардерите престижна консумативност. Ако съперникът му Бил Гейтс с неговия Майкрософт е смятан за аналога на Уол Март в областта на програмирането, амплоато на Джобс е съвсем друго. На него пo му приляга ролята на човека, който чертае бъдещето. Освен това Стив е и майстор на мениджмънта. В днешния свят самото изобретение не е най-важното нещо. Трябва и да умееш да го продаваш. Същевременно нищо не се харчи така добре, както модерните технологии, особено пък ако успееш да превърнеш марката си в символ на висок социален статут. Какъвто е случаят с iPod например. Всеки може да купува ем пи тройки, но само тези на iPod са яки (cool).
Рецептата за успеха на Стив Джобс е проста. Най-добре я изрази самият той по време на една лекция в Станфордския университет през 2005 година. Малко преди това Джобс разбрал, че има рак на панкреаса и му остават само още няколко месеца живот. В крайна сметка цялата работа се оказва лекарска грешка, но това става причина Джобс да премисли основно своето житие-битие. В лекцията си той казва на студентите: Вашето време е ограничено, така че не го прахосвайте, за да живеете живота на някой друг. Не се оставяйте да ви хванат в капана на догмата, защото това означава да живеете под диктата на други хора. Не позволявайте на чуждото мнение да заглуши вашия вътрешен глас. И което е най-важно - бъдете смели и се вслушвайте в гласа на своето сърце.

Facebook logo
Бъдете с нас и във