Банкеръ Weekly

Съдби

СТЮАРДИ МИЛИОНЕРИ

За да изкарва пари, Майк Мичъл събира бордни карти и помага на пътниците да се качат на самолетите на Саутуест еърлайнс (Southwest Airlines). На 56 г. той живее с майка си, ходи на почивка, когато цените са най-ниски, и смята за разточителство харченето на пари за филми и за музикални дискове. Независимо от това впечатление той може да си позволи да харчи колкото поиска. Като един от седемнайсетте служители на американската авиокомпания Саутуест еърлайнс, които работят в нея от създаването й преди 35 години до днес, Майк е доста богат. Благодарение на участието си в корпоративната програма за подялба на печалбата той притежава близо 50 000 акции на компанията, които днес се оценяват на около 800 000 долара. А в действителност това е само четвърт от неговото богатство, което реално го прави мултимилионер. Майк отдавна би могъл да се пенсионира, още повече че много малко от колегите му в бранша имат подобна възможност, след като през последните години се оказаха с орязани пенсии и заплати.
Но за служителите, които са верни на Саутуест от първите й дни, не парите са решаващи. Майк и колегите му казват, че обичат да работят и не искат да сложат край на кариерата си, която до голяма степен е осмислила живота им. Свикнали да поставят на колене големи имена като Пан Ам (Pan Am) и Ийстърн еър лайнс (Eastern Air Lines), Юнайтед еърлайнс (United Airlines) и Делта (Delta), те сякаш не искат да пропуснат бъдещите постижения на компанията.
хората от Саутуест имат основания да се гордеят със своя работодател. Заради намесата на конкуренти тяхната фирма е осъществила първия си полет едва четири години след създаването си. Днес обаче тя до голяма степен диктува нивото на цените в тази индустрия и се радва на пазарна стойност, която е почти колкото на всички други вътрешни авиокомпании, взети заедно.
Макар да налага най-ниските цени в сектора, Саутуест плаща на работниците си най-високите заплати. Разликата тя компенсира с по-висока производителност и като запазва разходите на ниски равнища. Самолетите й летят повече часове и престояват на летището по-малко минути.
По-високото заплащане и другите бонуси не са единственото обяснение за лоялността на двайсетината особняци, за които Саутуест е като истинско семейство. Стига да поискат, най-старшите стюарди на Саутуест могат да спечелят по повече от 100 хил. долара за година, като работят на чартърни полети, където заплащането е двойно. За сравнение - колегите им в гигант като Юнайтед еърлайнс в най-добрия случай прибират по 50 000 долара годишно. Това обяснява защо всички служители, които работят във фирмата от 1971 г. досега, са милионери.
За разлика от по-старите авиокомпании Саутуест никога не е имала пенсионни схеми. Вместо това тя предлага на персонала си план за подялба на печалбата, голяма част от която в първите години е изплащана под формата на фирмени акции. Така книжа, купени за 10 000 долара през 1972 г., днес се оценяват на около 12.6 млн. долара. Има защо да положим малко повече усилия от другите, обобщава една от стюардесите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във