Банкеръ Weekly

Съдби

СОФИЙСКАТА ФИЛХАРМОНИЯ НАВЛЕЗЕ В 80-ИЯ СИ СЕЗОН

С концерт в голямата зала на централата на ЮНЕСКО в Париж Софийската филхармония, дирижирана от Найден Тодоров, откри своя 80-и сезон и отбелязва годишнината от създаването си. Този факт остана някак затулен зад официално лансирания от правителството повод за проявата - 100-годишнината от обявяването на независимостта на България (22 септември 1908 г.). Но пък е достатъчно основание да разкажем на читателите на в. БАНКЕРЪ за първите стъпки и историята на нашата най-голяма музикална институция, получила подобаващо признание практически в целия свят.
Активни усилия за създаване на голям симфоничен оркестър са полагани в редица извънстолични градове: Разград, Шумен, Асеновград, Перник, Сливен, Ловеч, Бургас, Варна, Русе, Стара Загора. Но София, главният град на младата ни държава, все пак има предимството на центъра и предпоставката - наличието на голям брой вече работещи институти на музикалното изкуство. Така на 10 януари 1924 г. оркестранти от Софийската народна опера създават Българска народна филхармония и стават първият оркестър, който носи името филхармония. Не просъществува дълго - до 1927 г., защото Операта започва да изнася самостоятелни симфонични концерти. По това време от Германия се завръща диригентът Саша Попов, който активно се включва в младия ни културен живот: концертмайстор в Операта, създател на струнен квартет, диригент на фестивала Варненско лято (1928), докато дойде ред на идеята за нов симфоничен оркестър. Споделя я с директора на Държавната музикална академия Димитър Хаджигеоргиев, който я възприема с ентусиазъм. На 1 декември 1928 г. се сключва договор, в чиято точка 3 е записано следното: На Саша Попов се възлага диригентството и управлението на оркестъра при Музикалната академия с правото да назначава репетициите и определя концертите, които ще се дават от същия оркестър. Заслугите на Саша Попов като диригент и основател на Академичния симфоничен оркестър (АСО) са от такъв мащаб, щото немислимо е друг да бъде начело на този институт освен него. Така се ражда оркестърът АСО, който обаче няма солидна финансова поддръжка и няколко години по-късно, за да оцелее, търси възможности за одържавяване на състава. Министерството на просветата е първият адрес за търсене на помощ, но то не е в състояние да издържа толкова голям ансамбъл. Отзовава се Министерството на войната, тъй като предложението съвпада с намерението на генералите да организират военен симфоничен оркестър. В началото на 1936 г. се провежда конкурс за набиране на музиканти, а перото за заплащане на оркестрантския труд се набавя чрез икономии от фуража на конете в Гвардейския полк. Така се ражда и градската закачка, че съставът, именуван вече Царски симфоничен оркестър, изяжда сеното на конете. Първия си концерт той изнася на 14 май 1936 г. във Военния клуб с програма: Римски пинии от Оторино Респиги, Концерт за пиано № 1 от Ференц Лист със солист Димитър Ненов, Симфония № 35 от Волфганг Амадеус Моцарт и Тракийски танци от Петко Стайнов. Официалното преминаване на оркестъра към Министерството на войната става на 1 май 1939 г. вече с материално осигуряване от Финансовия отдел на ведомството. Пет месеца по-късно започва Втората световна война.
На 1 януари 1945 г. започва третият етап от съществуването на оркестъра, вече като Държавен симфоничен оркестър към Дирекцията на радиоразпръскването при Министерството на информацията и изкуствата, което оглавява Димо Казасов. От 1946 до 1956 г. негов главен диригент отново е Саша Попов. Последният концерт под негово диригентство е на 10 февруари 1956 г. с участието на световноизвестното ни мецосопрано Елена Николай. На пулта го наследява Константин Илиев, комуто оркестърът дължи извънредно много за израстването си като ансамбъл от най-високо международно равнище. След него главен диригент е Димитър Манолов (1972-1978), отново Константин Илиев (1978-1984), Емил Табаков (1987-2000) и Юлиян Ковачев (2000-2003).
Софийската филхармония е българският оркестър, който е приел най-много знаменити солисти и диригенти, а в същото време е гастролирал практически във всички големи музикални центрове по света. Най-много са турнетата му във ФРГ (15) и Италия (12), следвани от Франция (8) и Великобритания (6), Гърция (5), Полша (5), Чехословакия 5) и Югославия (5), Съветския съюз (4), Унгария (4), ГДР (4), САЩ (3) и т.н.
Юбилейният си сезон 2008/2009 г. Софийската филхармония започва с богата програма и голям брой гостуващи солисти и диригенти, сред които с най-голям интерес се очаква сър Невил Маринър - един от най-големите диригенти на съвремието.

Facebook logo
Бъдете с нас и във