Банкеръ Weekly

Съдби

СОБСТВЕНИКЪТ, ИЗПРАВЕН ПРЕД ТРУДЕН ИЗБОР

Голяма част от търговците на ски, непромокаеми якета и топли ботуши фалират. Продажбите им бележат невиждан спад. Само находчивите производители, които успяват да пригодят зимните си стоки към все по-мекия климат в последните години, са на печалба. Например проектират специални сноуборди, които са устойчиви за каране по кишави участъци, трева, кал и изкуствен сняг. Колекцията им от дрехи е стилна. Клиентите пък са доволни, че купуват продукти, идеални за спорт в закритите ски комплекси.
Тези технологични нововъведения не са просто прищявка на дизайнерите. Но не притесняват особено производителите. Прекалено се драматизира ситуацията, смята управителят на Диел спорт Павел Главинов. Той обяснява по-малкото продажби през последните няколко години в сектора с нагласата на хората. Те реагират първосигнално, когато видят, че в града е сравнително топло и няма сняг. Но това, че там той се топи бързо, не важи и за планините, обяснява Главинов.
Облеклата на компанията му, които могат да се открият на четири континента - от Австралия и Нова Зеландия, през Северна Америка, и Европа до Азия, също не се продават толкова добре през последните две години. Но той отдава това не на глобалното затопляне, а на лошото обслужване на дистрибуторската мрежа в страните, където има магазини с марката Диел.
За тези бизнес процеси Павел говори спокойно, мъдро и уравновесено. Не издава и грам ненужна емоция. Изглежда дори леко отегчен, когато споменаваме думи като управление, капитал и мениджърски стил. Няма и как да е иначе, след като вече над 17 години му е поверена семейната компания, в която работят още брат му Лъчезар, майка му Диана и съпругата му Станислава. По-интересното е, че роденият на 6 май 1977 г. Павел сам регистрира фирмата, когато е бил едва на 15 години. Но дори и преди това младежът, който не е лишаван от нищо, се стреми да припечелва сам парите си. Той организира ученически томболи, продава книги и вестници на площад Славейков в София. Всичко това поражда въпроса - не е ли загубил прекалено много, след като се е посветил изцяло на Диел?
Доскоро той е бил убеден, че в живота все нещо трябва да се жертва. Днес обаче изцяло е променил мирогледа си: Семейството, а не фирмата, е моето най-голямо постижение, казва управителят, който е женен от осем години. Със съпругата си Станислава се запознават още като студенти в Техническия университет в София, където и двамата завършват магистърска степен по Текстилна техника и технологии през 2002 година. Днес тя разработва компютърните кройки на моделите, участва в продажбите на стоките, взема управленски решения.
Въпреки че семейната двойка прекарва твърде дълго заедно, и двамата са убедени, че няма опасност да си омръзнат. Разнообразие им доставят двете им момичета - на две и четири години. Павел споделя, че прекарва цялото си свободно време в тяхната компания. Не е важно колко пари и успехи ще има човек, а дали е създал поколение след себе, което да му доставя радост вкъщи, обяснява той.
Управителят на Диел, който харесва рок групи като Дийп Пърпъл, Пинк Флойд и Уайтснейк, се гордее с голямата си дъщеря Алис, която е научил да кара ски. Това е спорт, който му доставя голямо удоволствие. За да му се наслаждава максимално, посещава пистите в Боровец, докато има сняг и условията позволяват. Манията му по ските се простира дори до там, че веднага след края на работния ден заедно с екип от фирмата отиват на Витоша. Извън България Главинов и съпругата му предпочитат пистите в Словения, от чийто пазар през 2007 г. Диел е държала 13% дял. Практика е да посещавам страни, в които продаваме наши стоки. Така можем да се срещаме с дистрибуторите, с продавачите и с клиентите, разказва управителят, който не се притеснява да съчетава бизнеса с удоволствието.
Павел споделя, че не само той, но и брат му, и майка му също са запалени скиори, макар и непрофесионално. От тази тяхна страст всъщност се заражда и идеята да регистрират фирма за спортни облекла. Това става в период (в края на 1989 г.), през който държавните предприятия спират да работят, а внос на облекла няма.
Успешната бизнес концепция на Диел става изпълнима благодарение на бащата Лазар и майката Диана, които са били ръководни кадри в леката промишленост. Лазар, който преди години загива при катастрофа, е бил доста време директор на обувния завод в София. Имал е изключително голям мениджърски опит - в работата с хора, в управлението на пазари и търсенето на клиенти. Майка му е била заместник-директор на специализиран институт за внедряване на нови технологии в спортните стоки към тогавашното ДСО Младост. Под неговата шапка преди 1989 г. са били всички фабрики в България, които се занимават с производство и търговия със спортни облекла и стоки. От първите букви на имената на родителите им идва и наименованието на фирмата Диел.
Началото е поставено през 1992 г. със скромната вноска за култовата навремето кола Москвич. Парите в банката се трупаха, но така и не стигнахме до тази покупка, казва Павел. Семейството тегли неголямата сума, заедно с детските влогове за Павел и Лъчезар, направени от баба им. С тях Главинови закупуват пет машини на старо и шият първата си колекция, която продават ексклузивно в магазините Бонжур. Модната линия е добре издържана, но много далеч от качеството и нивото на водещите марки.
Когато качеството става приоритет, а семейният бизнес потръгва, Главинови решават, че трябва да отворят и фабрика за собствено производство. Заради традициите в текстила те решават мястото да е родопското село Чепинци. Фабриката започва работа през 1995 година. В началото семейството се грижи за маркетинга, дизайна и продажбите, до кроене и шиене на копчетата.
Но най-големият успех според Павел идва, когато българските олимпийски състезатели обличат спортните дрехи на фирмата и така - на зимните и летните олимпиади от Нагано (1998 г.) насам. Управителят на Диел казва, че никога няма да забрави олимпиадата през 2000 г. в Сидни. Залепен до телевизора, той гледа награждаването в категория 50 метра стрелба с пистолет. На най-високото стъпало се качва Таню Киряков, който е облечен в стар анцуг - същия от игрите в Сеул отпреди дванайсет години. Той е с изтъркания, поизбелял екип от чисто сантиментални подбуди, макар че трябва да носи този на Диел. Е, няколко дни по-късно друг наш състезател - Мария Гроздева, впоследствие също олимпийска шампионка, излиза на стрелбището с екипировка Диел.
През лятото в Пекин обаче олимпийците ни няма да носят облеклата на семейство Главинови. Освен ако някой от състезателите ги облече,кота талисман. Това е решението на новото ръководство на БОК. Тази година изведнъж заявиха, че искат да купят вносни облекла, казва Павел. Не знае каква е причината за тяхното решение. Националите ни ще обличат вносни стоки, но пък словенският национален отбор по ски е избрал марката Диел.
Но сега Павел е изправен пред далеч по-сериозно предизвикателство, отколкото олимпиадата. Той се е заел с пълната подмяна на колекцията от зимни дрехи. Управителят напоследък работи двойно повече, за да вземе най-правилното решение - дали новите асортименти облекла да са по-технологични, модерни и съответно по-скъпи, или да заложи на противоположния вариант.
Липсата на кадри в текстилния бранш пък притиска до стената Павел, който трябва да измисли решение на този проблем, за да поддържа максимално производствените мощности. Отрасълът е нискозаплатен - казва той. - Фирмата ни обаче обучава персонал. Дори във фабриката ни в Чепинци да дойде жена, която никога не е виждала шевна машина, можем бързо да я научим на занаята. Това обяснява защо, ако някой от служителите сгафи - началникът избягва да го уволнява. Дава му втори шанс и възможност да се коригира.
Отговорните решения тепърва предстоят пред управителя на Диел Павел Главинов. Въпреки че пазарът налага да открие магазини в големите молове в България, той смята, че там се продават некачествени и скъпи дрехи, които сравнява с боклуци. В личния си тоалет Павел не робува на някоя марка. Все пак предпочита спортните сака и дънки с марката Монтели. Обича и да разсъждава над всички наболели въпроси в тихо столично заведение, обграден от близки приятели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във