Банкеръ Weekly

Съдби

СЛАДКИЯТ УСПЕХ НА СЕМЕЙСТВО ФЮДЖ

Стивън Фюдж е управляващият директор на семейната фирма за сладкарски изделия Фюджис, която устоява на ударите на времето от зараждането си през 1926-а до днес. В началото на миналия век основателят на марката Пърси Фюдж отваря хлебопекарна в графство Дорсет, Южна Англия. Тогава той едва ли е предполагал, че след години начинанието му ще реализира печалби от около 8 млн. британски лири годишно. А точно такива са очакванията за тазгодишните резултати на Дорсет Вилидж Бейкъри (Dorset Village Bakery). В последно време компанията реализира всяка година 30-процентен ръст на приходите, а продуктите й се предлагат в девет държави.
Пърси Фюдж започва своя бизнес в малкото село Лей, като се фокусира в качественото производство на тестени продукти. И до днес Фюджис държат на ръчно изработените с много усилия и внимание сладкиши. Персоналът на фирмата наброява 160 души, които извършват ръчно всяка дейност.
Марката обаче досега два пъти е била на ръба на фалита. И всеки път фамилията Фюдж взима пари назаем, ипотекира жилищата си и прави всичко възможно, за да спаси семейния бизнес.
През 1988-а търсенето на прясно изпечен хляб от местната пекарна намалява значително. По това време се появяват супермаркетите, които се оказват сериозна конкуренция на малките хлебопроизводители. В онези години Стивън Фюдж преподавал в хранително-вкусов колеж. Той дълго не искал да работи за Фюджис, но брат му Греъм имал сериозни проблеми с управлението на пекарната. В крайна сметка семейството се обединило в търсене на изход от ситуацията. Решението било за почти цялостна промяна на производството. Фюджис се отказали от хлебните продукти и започнали да предлагат вафли, бисквити и различни кексове. Постепенно печалбите се увеличили и състоянието на компанията се стабилизирало.
През 1998 г. братята купили пекарната Дорсет Вилидж Бейкъри в Сталбридж. Мястото беше обширно и преценихме, че можем отново да печем различен асортимент хляб, а не само бисквити и кексове, спомня си Стив Фюдж. Но това се оказало голяма грешка, защото всекидневните разходи били твърде високи. Фирмата отново изпаднала в криза.
След повторното отказване от хлебопроизводството продукцията започва да се предлага на веригите за търговия на дребно. След няколко години семейство Фюдж достига сравнително високи нива на печалба, което му дава основание да увеличи асортимента. Появяват се 80 нови серии вафли, бисквити и други сладкиши. Успоредно с това компанията подхваща съвместно производство с други фирми - Унилевер и Тейт енд Лайл.
В момента Фюджис е собственост на Стивън, Греъм и Сю Фюдж, които са третото поколение на фамилията. Те обаче възнамеряват да наемат и външни специалисти, които да им помогнат за развитието на бизнеса и постигането на по-големи печалби.
Мнозина дребни производители не са във възторг от договорите си с големите супермаркети. Стивън Фюдж обаче е от тези, които ревностно защитават интересите си. Той не е съгласен да прави компромиси със своята стратегия за разширяване на пазарния дял. Основен партньор на Фюджис е Уейтроуз, но до съвместната им дейност се стигнало след тежки преговори. Имахме отчаяна нужда да работим с Уейтроуз, а те много пъти ни отпращаха с мотива, че клиентите им не се интересуват от нас, отбелязва Стивън. В края на краищата през 1993 г. веригата супермаркети склонява да сключи договор с Фюджис. Сега марката реализира 80% от печалбата си благодарение на своите партньори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във