Банкеръ Weekly

Съдби

СЕЗОНЪТ НА ВЪПРОСИТЕ ВЪВ ФОРМУЛА 1

Заслужена ли е титлата на Алонсо? Свършено ли е с Шумахер? Ще оцелее ли Формула 1? След финала на сезона в световния шампионат въпросите стават все повече. Известният коментатор Дейвид Тремойн се опита да отговори на част от тях за Дейли Телеграф.
Превъзходството на Алонсо
По този въпрос специалистите са единодушни - титлата на Рено е заслуга поравно на великолепната работа на отбора и изключителния талант на първия му пилот. Новото Рено R25 се оказа почти нечупливо - точно като миналогодишното Ферари и в пълен контраст с иначе по-бързия Макларън. Колкото до Алонсо, той успяваше винаги да пригоди карането си към обстоятелствата, мотивираше отлично своите инженери, механици и съотборници и накрая в Япония доказа, че по нищо не отстъпва на Райконен. Несъмнено този резервиран, затворен младеж напълно заслужи световната титла.
Провалът на Шумахер
Производителят на гуми Бриджстоун опра пешкира за грандиозното пропадане на Ферари този сезон. Но истината е, че болидът F2005 просто бе твърде калпав. Аеродинамиката му отстъпваше значително на тази на Макларън. Според специалистите вината за срива при Шумахер е поравно на Бриджстоун и на собствените му съотборници.
Сега големият въпрос е дали Михаел Шумахер ще успее да се завърне. Според скептиците ще го стори само за един последен мъчителен сезон, подобен на току-що завършилия. През тази година имаше моменти, в които съвсем очевидно на Шуми му липсваха ентусиазъм и апетит да побеждава (състезанието на Нюрбургринг е прекрасен пример). От друга страна, поведението му на Сузука показа, че най-великия пилот на нашето време още го бива за големи неща. Засега Михаел мълчи за бъдещите си планове. Според личния му мениджър Вили Вебер той ще склони да остане във Ферари чак до 2008-а. Дали е прав, ще покаже времето.
Бъдещето на Формула 1
Доскоро отливът на публика се обясняваше основно с пълната хегемония на Михаел Шумахер. Сега тя е вече прекъсната, но по нищо не личи интересът към Формулата да се възражда. Точно обратната тенденция е налице в Съединените щати, в Южна Америка и в Англия. Телевизионната аудитория е нараснала мъничко във Франция и с над 100% - в Испания. Но това едва ли е достатъчна утеха. Самото оцеляване на световния шампионат си остава под въпрос. Засега Бърни Екълстоун разполага с подкрепата на Ферари, двата отбора на Ред Бул, Мидланд (бивш Джордан) и най-вероятно ще привлече и Уилямс, като се има предвид колко тлъст чек е приготвил за сър Франк. Основните производители обаче наскоро потвърдиха съюза си, което означава, че Рено, Макларън (с Мерцедес), БМВ, Хонда и Тойота си остават в срещуположния лагер. Засега намерението им да създадат алтернативен шампионат се оценяват като блъф, но при всички случаи битката тепърва ще се ожесточава.
Новото име
Най-приятната изненада на сезона всъщност стана един пилот, който почти не припари до състезанията заради откровеното умствено късогледство на работодателите си. Витантонио Лиуци, бившият световен шампион по картинг, бе привлечен като изгряваща звезда от Ред Бул Рейсинг, но после австрийският собственик на отбора Дитрих Матешиц се притесни от последствията, ако наложи него за сметка на своя сънародник Кристиян Клиен. Хората от тима са категорични, че черната работа, свършена от Лиуци по настройката на колите на Клиен и Култард, е била изключително добра. Все пак младият италианец получи шанс за изява в четири състезания и в Сан Марино успя да спечели първите точки в кариерата си. А от Ред Бул може би ще преосмислят отношението си към него, след като се разбра, че БМВ дава мило и драго да им го отмъкне.
Разочарованието на сезона
Младият Патрик Фрайзахер не направи особено добро впечатление с екипа на Минарди, като единствените му точки за сезона дойдоха от бойкотираното от мнозинството отбори състезание в Индианаполис. Там Фрайзахер завърши шести от общо шест участника. Но ако търсите истинското разочарование на годината, има само една възможна номинация - Ралф Шумахер, който в замяна на 18-те милиона долара годишна заплата донесе на Тойота две мижави трети места.
Партито на сезона
Тук Ред Бул положи най-големи усилия, но първото място без съмнение се пада на веселбата, организирана от Дженсън Бътън за британските журналисти след старта в Шанхай. Първите гости започнаха да се разотиват към четири и половина през нощта. С тази оргия Бътън едва не провали договора си с Хонда, заради чието сключване прежали 35 млн. долара в полза на Уилямс. Англичанинът пречели и титлата Плейбой на сезона, главно защото, както сам той обясни, всички останали се изпожениха напоследък.
Върхът и дъното
Обединените усилия на Шумахер, Алонсо и Райконен превърнаха Гран при на Япония в най-вълнуващото състезание от началото на новия век. Най-грубата грешка пък бе направена от Жак Вилньов, който изхвърли съотборника си Фелипе Маса в Монако в ситуация, когато и двамата имаха редкия шанс да донесат точки на Заубер. Иначе най-голямото падение бе стартът в Индианаполис, когато политиката във Формула 1 взе връх над здравия разум и на старта застанаха едва шест болида.
Големите трансфери
Заубер се превърна в БМВ, Минарди занапред ще се нарича Скуадра Торо Росо, Джордан стана Мидланд, а БАР се трансформира в Хонда. И при пилотите има сериозна въртележка. Барикело напуска Ферари заради Хонда, Такума Сато подсилва ръководения от Агури Сузуки Б-отбор на японците, Фелипе Маса сменя Заубер с Ферари, Ник Хайдфелд преминава от Уилямс в БМВ и накрая - Нико Розберг, синът на бившия шампион Кеке Розберг, заема вакантното място в тима на сър Франк Уилямс. Официалното начало на новия сезон вече е дадено - отборите вече усилено се подготвят за първия старт, който най-вероятно ще е в Бахрейн на 12 март 2006 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във