Банкеръ Weekly

Съдби

Роджър Федерер е най-скъпият спортен бранд

Безупречната репутация и спортното дълголетие превърнаха Роджър Федерер в основна маркетингова звезда в спорта.

Заради травма през 2016-а тенисистът Родгжър Федерер не игра повече от половин година, а през 2017-а се завърна и направи изключителен сезон. Спечели два турнира от Големия шлем и за рекорден 15-и път триумфира на финалната надпревара на Асоциацията на професионалните тенисисти. Но така и не успя да си върне званието първа ракета в света и остана втори след Рафаел Надал. Затова пък за втори път оглави бранд-рейтинга на Forbes сред спортистите.

Роджър е роден в Базел, Швейцария, в доста заможно семейство. Родителите му - Роберт и Линет, работели в една от водещите компании в химическата промишленост Ciba AG, а през уикендите играели тенис на кортовете на клуба "Олд Бойс". През 80-те години на ХХ в. този спорт далеч не бил популярен в алпийската държава, затова отначало Роджър не бил впечатлен от семейното увлечение и мечтаел за футболна кариера. Но през 1987-а швейцарският национален отбор най-после спечелил Купата Дейвис и интересът към спорта рязко нараснал. И момчето започнало да хваща по-често ракетата. Когато навършил осем тодини, Линет за пръв път се замислила, че синът й може да стане професионален тенисист  и се заела сериозно със спортното му образование.

Родителите на жалели парите си - Федерер редовно посещавал майсторски класове, участвал в няколко младежки програми едновременно, а на 14 се преместил в Екюблан - един от най-престижните центрове за тенис в Швейцария. Отначало му било много трудно. "Бях швейцарски немец, на когото всички се подиграваха. Почти не говорех френски. Не бях щастлив на това място", разказва звездата в едно интервю. Разочарованието му го стимулирало на корта. Опитвал се да докаже превъзходството си над останалите с впечатляваща игра, а в свободното си време учел френски. Така в началото на професионалната си кариера говорел свободно немски, френски и английски.

Намерил си и приятели, заради които изгубил мотивацията си за известно време. На тренировките искал да играе само с тях и спрял да напредва, защото отдавна бил надраснал нивото им. Тогава се намесили родителите му. "Обяснихме на Роджър, че не можем да го подкрепям финансово в продължение на десет години само за да бъде някъде на четиристотното място в света. Аз дори започнаха да работя повече, за да покажа на сина си колко скъпо струват неговите занимания", обича да си спомня Линет. Методът подействал и Роджър се амбицирал да бъде най-добрия.

Друг проблем в началото на кариерата на Федерер бил липсата на дисциплина. Днес той е образец за подражание - спокоен, сдържан, разсъдлив. Но на младини си позволявал бурни реакции, особено след поражения. Родителите му често припомнят историята, когато се връщали през Алпите след един турнир. Роджър се ядосвал и направил няколко резки изказвания. Отначало баща му се направил, че не го чува, но накрая не издържал, спрял насред пътя, измъкнал сина си от автомобила и наврял главата му в една преспа. "Никога не сме се сърдили на сина си, защото е загубил - отбелязва Линет в интервю за Basler Zeitung. - Но когато  се държеше лошо или не се стараеше, не му прощавахме. Той просто трябваше да разбере, че всяка постъпка си има последици." Отчасти именно тези уроци оформят характера му и го правят максимално привлекателен за най-представителните брандове.

През 2018-а Роджър ще отбележи юбилей - 20 години в професионалния тенис. За това време е спечелил 19 турнира от Големия шлем, което е абсолютен рекорд. В списъка му фигурират 95 титли и 110 426 628 долара от наградни фондове. Той е и първият тенисист, спечелил над 10 млн. долара за един сезон.

Понякога Федерер получава не само пари от участията си в турнирите. Организаторите на съревнованията в Гщаад например му подариха Джулиета, млечна крава от Берн с тегло около 800 килограма. Журналистите винаги са се интересували от съдбата на подаръка и преди няколко години новият й собственик успокои всички: "С Джулиета нещата са наред и вече има теленца."

Тенисистът отдавна има репутацията на суперзвезда със съвест. През 2006-а получи признанието и на ООН и стана посланик на добра воля на Детския фонд на организацията. Така, с подкрепата на Федерер, бе поставено началото на специалната програма на Асоциацията на професионалните тенисисти и УНИЦЕФ - Assist Children Everywhere (ACE).

През 2009-а Роджър показа на света, че умее да се грижи за собственото си семейство и за децата си. Съпругата му, бившата тенисистка Мирослава Вавринец, му роди две дъщери - Майла Роуз и Шарлийн Рива. Пет години по-късно двойката се сдоби и с момчетата Лео и Ленрат.

"Без жена си нямаше да успея да победя - обясни Федерер по време на турнира в Уимбълдън през лятото на 2017-а. - Ако тя каже, че не иска да пътувам повече, ще й отговоря, че слагам края на кариерата си. Всичко е толкова просто. Щастлив съм, че моето семейство ми позволява да следвам мечтите си. А Мирка винаги е била и си остава най-голямата подкрепа за мен. Тя е най-добрата."

Съчетанието на популярността и грижливото отношение към онези, на които им е провървяло по-малко, уважението към семейните ценности и достойното поведение на корта превърнаха Федерер в идеален герой не само за феновете му, но за глобалните брандове. Сега негови спонсори са Nike, Rolex, Mercedes-Benz, Credit Suisse, Jura, Moet&Chandon, Barilla, Lindt, Wilson, Netjets и Sunrise. Договорите с тях му носят 60 млн. долара годишно. Най-големият е с Nike, който спортистът подписа още през 2008-а. Според контракта за 10 години компанията трябва да изплати на Федерер 120 млн. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във