Банкеръ Daily

Съдби

Първият бънджи скок у нас е от Аспаруховия мост

На днешния ден през 1976 г. във Варна е открит Аспаруховият мост. Той свързва кварталите Аспарухово и Галата с централната част на града, като представлява единствената връзка през плавателния канал, свързващ Варненското езеро с Черно море. Той е част от магистрала Черно море и Европейски път E87, който е част от европейската пътна мрежа.

Е87 води началото си от украинския град Одеса, продължава на юг, където пресича река Дунав и преминава на територията на Румъния. Следвайки крайбрежието на Черно море, на юг пътят навлиза на територията на България през ГКПП Дуранкулак. В България път Е87 преминава през почти всички черноморски градове включително Балчик - Варна - к.к. Слънчев бряг - Бургас. През ГКПП Малко Търново път Е87 преминава на територията на Турция. Там в посока юг-югозапад пресича Източна Тракия, минава през Дарданелите и покрай турското крайбрежие на Егейско море достига до средиземноморския курорт Анталия в Южна Турция.

До юли 2013 г. Аспаруховият мост беше мостът с най-голям отвор в България - 160 м, като остана на второ място след завършването на моста Видин-Калафат, който има няколко отвора от 180 метра.

Общата дължина на моста е 2050 м, направен е от стомана и бетон, като всяко платно тежи над 100 тона. За построяването на Аспаруховия мост са използвани над 78 000 болта. Средната част на моста е стоманена непрекъсната греда с три отвора (80+160+80 м), с максимална височина 52 м, проектирана от Димитър Димитров, а подходите към нея са от стоманобетонни прости греди. Под него минават кораби, за да достигнат пристанище "Варна Запад". Пуснат е предсрочно в експлоатация на 8 септември 1976 година, като е открит от председателя на Държавния съвет Тодор Живков. Изграждането на моста е свързано с промишлено разрастване на морската ни столица и необходимостта от по-удобен воден канал, като в същото време да не се създава неудобство в транспортно - комуникационната система на града. Мостът е уникален за България и рядко срещан по света като начин на изработване на опорните му колони, наложило се заради  изключително неблагоприятните геоложки условия на трасето.

Освен на земетресение от 7-ма степен по скалата на Рихтер, Аспаруховият мост е проектиран да издържи на ураганен вятър със скорост 180 км/час и температурна разлика от -40° до +40° C.

Преди Аспаруховият мост да бъде построен, транспортът между Варна и Бургас е бил по-затруднен. Каналът между езерото и морето е преодоляван посредством подвижен метален мост, вдигащ се при преминаване на кораби, който съществува и сега. Това изключително е забавяло стопанските и туристическите връзки между Северна и Южна България.

От Аспаруховия мост може да се скача с бънджи. За целта е пригодена конзола в най-високата му част, кото позволява на все повече хора да опитат това екстремно изживяване. Единствено на Аспарухов мост се предоставя възможността при скок с бънджи, да бъде докосната водата, дори потапяне до кръста. От моста се разкрива уникална 360 градусова гледка към града, езерото и морето. Клуб "Адреналин" вече повече от 25 години организира и изпълнява бънджи скокове от Аспарухов мост. Тук е направен първият бънджи скок в България през 1989 година.

Facebook logo
Бъдете с нас и във