Банкеръ Weekly

Съдби

ПЪЛНО БЕЗУМИЕ ИЛИ ПЕЧЕЛИВШ БИЗНЕС

Глобалната борба с тютюнопушенето изглежда вече е достигнала стадий, когато всеки предприемач, позволяващ на клиентите си да пушат, може да разчита на по-голям успех в сравнение с конкурентите, спазващи препоръките на Световната здравна организация. Незабогателият от борсови операции бивш германски брокер Александър Шопман е решил да натрупа състояние напук на предупрежденията и на министерствата на здравеопазването и на лекарите. Неотдавна той регистрира компания, която след получаването на лиценз ще е единствената в Европа, обслужваща заклети пушачи. Дори името й не остава и сянка от съмнение, че по време на полета пътникът няма да се измъчва в очакване на приземяването, за да извади цигарите от джоба си. Шопман, който пуши по кутия и половина дневно, е решил да не оригиналничи и е нарекъл рожбата си просто Международни авиолинии за пушачи - Сминтеър (Smoker's International Airways (Smintair).
Първият самолет на новия превозвач ще се издигне във въздуха на 26 май 2007 г. в Дюселдорф и ще поеме курс към Токио. Вече изпреварваме собствения си график, така че това може да стане и по-рано, казва създателят на Сминтеър Александър Шопман и с видимо удоволствие поема дълбоко дим от цигарата си.
Два самолета за начало
Компанията ще започне дейността си с два самолета Boeing 747, взети на лизинг и с около 150 служители. В момента се провеждат събеседвания с кандидатите за работа. Предстои да бъдат привлечени 24 първи и втори пилоти, както и 120 стюардеси и стюарди. Непушачите нямат никакви шансове. В сайта на фирмата, в раздела за вакантните работни места, е отбелязано лаконично: Не се отнася за страдащите от алергия към тютюневия дим и активните противници на пушенето.
Шопман не се тревожи, че парите за Сминтеър няма да му стигнат. Минималното изискване на Федералното управление на гражданската авиация за начало на такава дейност е 40 млн. евро. И макар че получаването на лиценза все още предстои, Шопман смята, че пред Сминтеър няма никакви сериозни пречки и че ще успее да събере от инвеститори и спонсори над 100 млн. евро.
Отрасълът се усмихва
Междувременно авиационният отрасъл следи плановете на Шопман невъзмутимо, а понякога и с иронична усмивка. Забавна идея - отбелязва Марко Дадомо, прессекретар на авиокомпанията LTU. - Все пак, откакто през 1999-а пушенето беше забранено по време на всички полети, броят на пътниците нарасна. Във форума airliners.de пък могат да се прочетат изцяло противоположни мнения за проекта: от най-накрая някаква алтернатива при дългите полети до това е пълно безумие.
Шопман тепърва ще трябва да доказва жизнеспособността на Сминтеър. Намеренията му са да се противопостави на тенденцията на евтините полети. Според него авиокомпаниите забраняват пушенето на борда далеч не от грижа за здравето на пътниците. Непушаческите полети излизат значително по-евтино, защото в салоните на самолета не се подава свеж въздух, а само се превърта застоялият, с което се харчи по-малко гориво. Освен това отпада необходимостта от редовна подмяна на въздушните филтри. Обещанията са в Сминтеър нещата да са по-различни.
Пътнически салон в носовата част
Компанията залага на горния ценови сегмент. И на двата самолета ще има само първа и бизнес класа. Шопман предполага, че основните му клиенти ще са богати японски бизнесмени. Пътническите салони ще се намират в носовата част на машините и ще разполагат с едва 138, но максимално удобни места. Клиентите ни ще бъдат изцяло удовлетворени, подчертава Шопман и с носталгия си спомня времената, когато Конкорд-ите все още летяха. Когато питат основателя на Сминтеър как възнамерява да печели, след като местата на борда ще са толкова малко, той отговаря, че самолетите му ще разполагат с просторен товарен отсек и че тарифите между Дюселдорф и Токио са твърде привлекателни.
Нещо повече, Александър Шопман планира след време да разшири географията на полетите на компанията. И тъй като предложенията му едва ли ще заинтересуват непушаческа Америка, ще се опита да свърже Дюселдорф с австралийския Сидни и новозеландския Уелингтън.

Facebook logo
Бъдете с нас и във