Банкеръ Weekly

Съдби

Производството на водка е на мода в САЩ

В САЩ бурно процъфтява нов вид малък бизнес. Стотици малки предприятия произвеждат ограничени серии водка, пречистена в почти домашни условия. Тя е обект на внимание от страна на много бармани в страната.


Мария и Кен Петерсън приемат гости няколко пъти месечно. Той е счетоводител по професия и обича да организира дегустации на алкохол за приятели, като им предлага по някоя и друга чашка водка. Съпрузите молят гостите си да оценят напитката така, както биха оценили вино. Затова сервират напитката със стайна температура. Семейството купува водката от CHDistillery, открита преди половин година в Чикаго. Това е първият завод за алкохол, който отваря врати в града от 1919-а, когато е приет законът, забраняващ продажбата, производството и транспортирането на спиртни напитки. В предприятието приготвят водката от тройно пречистен спирт, както и други алкохолни питиета, произведени от пшеница и ръж, отгледани в Илинойс. На територията на завода продават също коктейли и малки количества мезета. "Когато някой от приятелите ни се опитва да изпие водката на екс, му казваме: недей, това е прекалено добра напитка - разказва Петерсън. - Ние обикновено дълго седим на масата, дегустирайки вкуса й."


Портокал ванилия и пипер

Водката е най-популярната спиртна напитка в САЩ. Около една четвърт от всички алкохолни питиета, появили са на щандовете в американските магазини през 2012-а, се пада на водката, показват изследвания, извършени от чикагската анализаторска компания Technomic. Откакто много от Щатите внесоха облекчения в законите за ограничаване на малките производства на алкохол, на пазара се появиха стотици дребни предприятия. Те произвеждат ограничени партиди собствена водка и се надяват да заемат достойно място сред големите брандове, доминиращи на американския пазар за алкохол, чийто обем е 5 млрд. долара.


Дребните производители са въвели церемониите за дегустиране на водката. Те са взаимствали този модел от малките винарни и пивоварни. Вкусовете на водката, приготвена в малките дестилерии, например с нотка на портокал, ванилия, ягоди, малини, боровинки и дори на карамел, едва се усещат. Те не бива да бъдат бъркани със силните вкусови добавки, които влагат във водката големите компании, за да увеличат обема на продажбите си. "Разликата между различните видове водка е едва доловима", твърди Тони Абу Ганим, автор на ръководството за потребителите на водка VodkaDistilled, който организира дегустации и майсторски класове в цялата страна. Само през последната година законът за разрешаването на дегустации направо в предприятията влезе в сила в Кънектикът, Род Айлънд, Мисисипи и Тексас, казва Франк Коулман, вицепрезидент на американския съвет по алкохолните напитки във Вашингтон. Въпреки това организирането на подобни прояви в заводите остава незаконно в 18 щата, включително и в Аризона , Флорида и в Илинойс.


Водка за хора, които не понасят водката

 


В Кълъмбъс, щата Охайо, през 2009-а бе открит заводът за алкохол MiddleWest. Неговите напитки се продават във фирмения магазин и в над хиляда търговски обекта в 15 щата, разказва съоснователят на компанията Брейди Кониа. Срещу 15 долара посетителите могат да обиколят предприятието и да дегустират четири спиртни напитки - два вида водка и два вида уиски. Продукцията на завода има "плодов аромат", "ванилово-карамелен букет" и "послевкус, напомнящ уиски". По думите на Кониа една трета от потребителите на местната водка всъщност са "любители на уискито, които не могат да понасят традиционната водка".


Около 60 на сто от производителите работят с чист алкохол, който купуват от трети лица. Те не се занимават с ферментацията на зърното или плодовете, твърди Бил Оуенс, президент на американския Институт за дестилация, разположен в Хейуърд, Калифорния. Впрочем процесът на превръщане на ферментиралата маса в пречистен алкохол при водката е много по-бърз, отколкото при кафявите спиртни напитки. Джъстин Стифъл, собственик на предприятието за алкохол Heritage Distilling в Гиг Харбър, щата Вашингтон, споделя, че се налага да оставя уискито да отлежи от шест месеца до година и половина. Стифъл е започнал своя бизнес заедно с жена си преди две години. Двамата купили 5-тонен меден дестилатор с вместимост 2 хил. л., който поръчали от Италия срещу 300 хил. долара. Оборудването било доставено по море, а инсталирането му отнело девет дни. Днес Heritage произвежда водка, приготвена от пшеница и грозде.


Простор за фантазията

Барманите са сред най-честите гости на дегустациите в малките предприятия. Повечето упорито търсят алтернатива на популярния коктейл от водка с червени боровинки. Тъкмо за това барът Warehouse, открит преди осем месеца в Чарлстън (Южна Каролина), вече е добавил в менюто си шест нови имена на водка, произвеждана в малки серии. Сега напитката е по-популярна сред клиентите на заведението от джина, констатира неговият собственик Джеймс Гроутзингер. Той поръчва своите запаси от завода Cathead в град Джаксън, щата Мисисипи. А според бармана най-популярният коктейл в Warehouse се приготвя от водка, цитруси, джинджифил и сироп от лимонена трева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във