Банкеръ Weekly

Съдби

ПРАКТИЧНИЯТ МЕНИДЖЪР НА ПРАКТИКЕР

Преди 12 години ръководството на германската компания Практикер назначава поредния си търговец, като го натоварва със задачата да продава електроуреди на отделен щанд. Печалбата, която той вкарва в касата на фирмата още през първата година, надхвърля 4.3 млн. марки.
Днес въпросният човек е генерален мениджър на девет хипермаркета от същата верига в България. Името му е Райнер Витка. Роден е на 21 април 1965 г. в немския град Дармщат. Името на населеното място произлиза от средновековното darmundestat, което в превод от немски означава Място до устието на Дармбах - малко поточе, минаващо през града. Като дете в Дармщат Райнер обичал да играе навън с приятели и да кара колело до късно вечер през летните месеци. Споделя, че не са му липсвали игри от рода на компютърните, които днес са неизменна част от живота на почти всяко дете.
Въпреки че родният град на Витка е прочут с големия си технически университет, с инженерите и с учените, както и и с Центъра за европейски космически операции, той предпочита да следва Бизнес администрация. С тази специалност, смята тогава младежът, по-лесно може да се намери работа, особено в Дармщат, където техниците са в изобилие. Затова след като се дипломира, Райнер специализира Маркетинг и Бизнес мениджмънт, а успоредно с това е търговец на домашни потреби. За кратко продава бяла техника, а после работи във фирма за отдаване на коли под наем. През 1996 г. е нает от Практикер. Оборотът от 4.3 млн. марки, за който стана дума, предопределя бързото му издигане в компанията. След две години в нея е изпратен за кратко в Австрия, за да консултира бизнеса на Практикер там, после поема към Унгария, а след това минава през Турция.
Благодарение на
добрите резултати
които показва мениджърът, началниците му в Германия решават да го изправят пред нови предизвикателства. Така през 2003 г. се озовава в България. Най-важното за мен е, че и семейството ми е тук. Това дава стимул и енергия да продължиш напред, споделя емоционално мениджърът. Най-голямото удовлетворение за него е, че синът му Тим бързо свиква с новата среда и с хората в България. Единственото му дете (засега) е на девет години и учи в немското училище Ерих Кестнер в София и вече говори много добър български език. Двамата обичат да се забавляват през уикендите, които прекарват в разходка из великолепната българска природа, а през зимата карат сноуборд на Витоша. Когато мъжете се приберат вкъщи, обикновено ги чака вкусна гозба, често по нашенска рецепта, приготвена с обич от грижовната майка и съпруга Сенди.
След тежък работен ден Витка е убеден, че щом отвори вратата на своя дом, на масата ще го чакат любимата му шопска салата и чашка ракия. Много обичам и кашкавал пане, но за жалост от него се качват кила, казва той и с широка усмивка поглажда корема си. Друг любим специалитет на мениджъра е миш-маш, който също като кашкавала се приготвя бързо и лесно. А това съвсем не е за пренебрегване от един чужденец, който тепърва изучава тънкостите на българската кухня.
Още от първите му посещения в заведения у нас, Витка е изненадан колко мудно се хранят българите в сравнение с немците. Сякаш обядът ще продължи до вечерта - с кафето и цигарата..., изказва впечатленията си той.
Това, което мениджърът е прихванал от нашенския манталитет, е задължителното събуждане с чаша топло кафе. Докато се наслаждава на всяка глътка от него, той си пуска класическа или кънтри музика. Използва всяка свободна минута, за да закачи iPod към колонките в кабинета си и да се поотпусне. На работното си място държи винаги да е елегантен. Поговорката: По дрехите посрещат, по ума изпращат, за мениджъра е придобила сакрален смисъл. Носи светли костюми, съчетани по цвят с вратовръзката и обувките му. Но по тях не личат етикети или бродерия на някоя известна и скъпа марка. Витка обяснява, че си има свой шивач в България, на когото безусловно се доверява.
Сега се подготвя за един от
най-големите проекти, които предстоят в живота му
- през 2009 г. заедно с българския си екип възнамерява да наложи марката Практикер в Македония. Безспорно амбициозно начинание, което обаче крие и много неизвестни. Ще се появят ли спънки при изграждането на хипермаркета? Ще му стигне ли енергия да бъде мениджър и за Македония? Ще остане ли по-дълго в България, където изглежда щастлив и уверен в работата си?
Самият той признава, че страната ни все още не е достигнала стандарта в останалите държави от Европейския съюз. Това се дължи най-вече на ниското ниво на обслужване. Причина са недостатъчното пари, за които работят служителите, казва откровено немецът. Според него затова е все по-трудно да се намерят квалифицирани, гъвкави и мотивирани да работят хора .
Това пък усложнява една от много важните задачи, които си е поставил - да създаде дългосрочна визия за развитието на персонала. Подходът му е да дава свободата на хората да се учат, но следи това да става в правилната посока. Освен всичко се стреми да гради и социален мениджмънт, който безспорно формира добро име на компанията. В Практикер наема дори и хора с физически увреждания, към които другите работодатели не са особено толерантни.
Въпреки че петте години в управленския стол на Практикер в България не са от най-лесните, мениджърът не губи завидното си чувство за хумор. Смее се много и говори бързо. Не се притеснява да се обръща към служителите си на малки имена. На голяма част от тях има пълно доверие. Новата реклама на компанията, която се върти по телевизията например, е изготвена под ръководството на мениджъра на рекламния отдел Евелина Кирилова. За тънкостите на продажбите пък уверено говори директорът на маркетинг отдела Васил Димитров. И двамата имат високо мнение за Витка, от когото без съмнение не само са научили много, но и постоянно обменят ценен опит с него.
Хората от екипа му заемат сериозна част и от снимките, които Райнер Витка обожава да прави с професионалния си фотоапарат. В архива му има и много фотоси от Витоша, от Рила, от Царевец. Ценни спомени, които вероятно някога с умиление ще го връщат към онези времена, направили го наполовина българин.

Магазините за майстори
Историята на Практикер започва през 1978 г. с откриването на четири магазина в Германия. В момента фирмата има 425 магазина и повече от 30 хил. сътрудници в Гърция, Германия, Люксембург, Полша, Турция, Румъния, Унгария и България. През 2007 г. продажбите на веригата достигат 3.945 млрд. евро, което й отрежда четвърто място по този показател на европейския пазар. У нас най-новият магазин, девети поред в страната, бе открит в Стара Загора на 19 април тази година. Плановете на Практикер за България са скоро да построят и хипермаркет в Благоевград.

Facebook logo
Бъдете с нас и във