Банкеръ Weekly

Съдби

ПИЛОТЪТ, КОЙТО НИКОГА НЕ ПОГЛЕЖДА НАЗАД

Рон Денис би трябвало да е един щастлив човек. Дори да оставим настрана завидното му състояние, този любезен мултимилионер е шеф на най-модния и стилен отбор във Формула 1. На негово разположение са двама от най-бързите пилоти на планетата, а догодина към тях ще се присъедини и сегашният световен шампион, с един много солиден спонсор в добавка, който Денис отмъкна от Ферари. Освен това Рон има - или поне така твърдят експертите - най-бързата кола в шампионата.
Но въпреки всичко това до този момент сезон 2006 на Макларън потискащо напомня за сезон 2005, в който една отчайваща смесица от технически проблеми и откровен лош късмет оставиха отбора далеч зад Рено и при пилотите, и при конструкторите. Бившият ас Дейвид Култард дори открито обвини началниците си преди време, че
от толкова дървета не виждали гората
Но Денис, чиято компания покрай всичко друго произвежда и свръхлуксозни спортни коли в своята централа за половин милиард евро край Уокинг, изобщо не се притеснява от неуспехите.
Той си има съвсем ясна цел - да върне отбора си там, където, според него, трябва да бъде, тоест на върха на почетната стълбичка. Ангажирането на Фернандо Алонсо и Водафоун за сезон 2007 е очевидно стъпка в тази насока, но това далеч не значи, че Денис е склонен да отпише с лека ръка настоящия шампионат.
Никога не съм бил особен оптимист, защото нашият спорт е изключително тежък - заяви Рон Денис след разочарованието за Гран при на Малайзия. - Но ние вече сме сигурни, че колата ни е достатъчно бърза. Най-окуражителното е, че знаем какво точно ще подобрим в нея за следващото състезание в Австралия и какво - за по-следващото на Нюрбургринг. Предупреждавам ви, че предстои да направим истински скок.
Макларън определено има нужда от подобен скок, особено по отношение на надеждността на колите си. Това
би могло да наклони везните за Кими Райконен
който още не е решил дали иска да остане в сегашния си отбор, или да си потърси късмета другаде (в стола на Михаел Шумахер във Ферари например). Несъмнено състезанието на Сепанг, в което болидът на Райконен се повреди още в първата обиколка след инцидента с Клиен, е дало на финландеца допълнителна храна за размисъл. Денис обаче е убеден, че това са само временни трудности. Ранното отпадане на Кими маскира нашата истинска мощ, но тя няма да остане скрита за дълго. Иначе той ни помоли да изчакаме още няколко състезания, преди да ни съобщи окончателното си решение, и ние с готовност ще му дадем толкова време, колкото му е нужно.
Рон Денис е начело на Макларън повече от четвърт век , след като наследи контрола върху закъсалата компания от американския адвокат Теди Майер, неин съосновател заедно с Брюс Макларън.
Днес Денис е една от живите легенди на моторния спорт, рицар на Британската империя и вицепрезидент на знаменития British Racing Drivers' Club.
Личното му състояние се оценява на 115 млн. евро
а Рон обикаля света в личния си реактивен самолет Чалънджър 604 за 21 милиона.
Онези, които го срещат за пръв път, често го намират за резервиран и затворен човек. Когато се запознах с него през 1971-ва, Рон ръководеше тима на Рондъл във Формула 2 и беше най-обикновено момче - спомня си известният коментатор на Обзървър Алън Хенри. - Още тогава обаче той рязко се отличаваше от останалите с почти маниакалното си внимание към детайлите - необичаен признак на професионализъм по онова време, когато моторният спорт все още беше на подчертано аматьорска основа.
Почти маниакално е и старанието, с което Рон пази в тайна личния си живот. Съпругата му Лиза и трите им деца винаги са стояли далеч от прожекторите. Въпреки очевидно огромното си его Денис не е склонен да търси внимание на всяка цена, нито да споделя чувствата си с външни хора. Единствената проява на грандоманията му си остава новият Технологичен център на Макларън в Уокинг - проект на световноизвестния архитект лорд Фостър. Тази забележителна сграда (чието построяване, покрай всичко останало, включваше и изграждането на цяло изкуствено езеро) остави компанията Макларън със 140 млн. евро дефицит. В Англия
побързаха да сравнят лудостта на Денис
с нашумелия Милениум Доум в Лондон, вероятно най-скъпата и безполезна постройка в историята. Но Рон ни най-малко не се смущава от подобни забележки.
Искам всички в Макларън да усещат каква отговорност е да си част от отбора - обяснява той. - Ние сме компания, която винаги се е грижила много за своите служители. Тази сграда е не само наш дом, но и символ на плановете ни за бъдещето, а тези планове далеч не се изчерпват с Формула 1. За мен всяка фирма, която се концентрира изцяло върху Формула 1, е обречена в комерсиално отношение. В такъв смисъл е важно всеки от нас да осъзнае къде е била Макларън преди нашето идване и докъде сме я извели ние. Осъзнавам, че съм просто попечител на компанията, на когото е предоставен само един определен отрязък от историята й. Но ми се ще да мисля, че ще я оставя в по-добро състояние от онова, в което я заварих.
Онези, които се срещат с Денис по работа, бързо се убеждават, че срещу тях стои сериозен противник - убийствено съчетание от хитрост, неумолимост и умение да асимилира мненията на другите. Благодарение на тези качества на Рон Макларън
винаги е бил добре обезпечен финансово
Негов най-дългосрочен партньор е френско-саудитският бизнесмен Мансур Одже. Часовникарската империя TAG-Heuer, която е собственост на Одже, бе главен акционер в отбора в продължение на 20 години. През 2000 г. Одже продаде 40 на сто от бизнеса си на Даймлер-Крайслер (собственик на другия важен партньор на Денис - Мерцедес) за сума от порядъка на 255 млн. евро. Очевидно 58-годишният Рон няма намерение да забавя темпото. Той е твърдо решен да играе важна роля и при преговорите с Бърни Екълстоун и новия собственик на Формулата Си Ви Си Кепитъл партнърс (CVC Capital Partners) за бъдещето на шампионата. В края на този сезон изтича сегашното споразумение между Формула 1 и отборите, а подписването на ново се бави вече две години. Очаква се Екълстоун и Си Ви Си да предложат на тимовете 60% от приходите от търговски права (640 млн. евро годишно) вместо досегашните 23 процента. Междувременно Международната федерация по автомобилизъм (FIA) обяви, че срокът за записване на отборите за шампионата през 2008-а изтича на 1 април. Големият въпрос сега е дали Макларън, който бе сред основните застъпници на идеята отборите да си създадат собствени алтернативни серии от 2008-а, ще спази срока на Макс Моузли? Денис, който отдавна е в обтегнати отношения с Моузли, отговаря ясно на този въпрос. Това изобщо не подлежи на обсъждане в момента - твърди той. - Ние все още сме загрижени за спора около комерсиалните права и няма да позволим в такъв момент да бъдем разсейвани от FIA.
Моторният спорт силно се е изменил през последния четвърт век - показателно е, че днес дори и дизайнерите на отборите често
получават осемцифрени годишни заплати
и се возят в личните си самолети. Когато започвах, беше съвсем друго - спомня си Денис. - В онези време Формула 1 приличаше на къща без прозорци и само с две врати. Единствените начини да попаднеш в нея бяха да си пилот - а за целта трябваше да си и доста богат - или да си механик. Самият Рон избрал втората врата - на първата си Гран при през 1966-а той се грижел за болида Купър-Мазерати на Йохен Ринд. Бил едва на деветнайсет, но вече е твърдо решен да успее - една решимост, която в крайна сметка му донесе девет световни титли при пилотите и седем при конструкторите. Но Денис не смята да спира дотам.
Единствената цел, заради която съществува Макларън, е да печели всяко състезание, в което участва - обяснява той. - Да се тревожим какво правят конкурентите ни е напълно безплодно занимание. Нашият главен и единствен приоритет е да гледаме напред и да се стремим към победа във всеки следващ старт.

Facebook logo
Бъдете с нас и във