Банкеръ Weekly

Съдби

ПЕЧЕЛИВШАТА РЕЦЕПТА НА АШОК ВАСУДЕВАН

Ашок Васудеван, изпълнителен директор на Тейсти Байт и Прифърд Брандс Интернешънъл, е повече от щастлив. Неговите продукти - полуготова индийска храна без консерванти, бележи ръст на продажбите от 34% за първото тримесечие на тази година. Предприемачът обаче има по-амбициозни цели - да направи индийските ястия толкова познати в Америка, колкото е пицата. А и в самите Щати броят на индийците, които са потенциалните консуматори на Тейсти Байт, става все по-голям.
Беше голяма битка да убедим супермаркетите да работят с нас, казва Васудеван. Той е роден в Бангалор, но в момента живее в Стамфорд. Бизнесменът си спомня, че отначало американските търговци имали негативно отношение към индийската храна, която била твърде люта за тях. Тейсти Байт предлага голямо разнообразие от леко пикантни ястия, готови след бързо варене и напълно здравословни за потребителите. Това се оказва печеливша комбинация и алтернатива на бързите закуски и висококалоричните бомби, плъзнали в Америка.
Сейфуей е първата верига, която започва да предлага в 650 от магазините си продуктите на Тейсти Байт. След нея и други американски търговци започват да продават екзотичната полуготова храна. Индиецът предлага традиционни ястия от родината си, но променя имената им, така че да бъдат разбираеми за консуматорите.
Идеята за този бизнес проект се ражда в началото на 90-те години, докато Васудеван работел като вицепрезидент в Пепси в Мумбай, Индия. Той и жена му Мийра се преместват да живеят в Америка, където индиецът продължава да работи за американската компания. Двамата съпрузи решават да създадат лесна за приготвяне, здравословна и достъпна храна за местния пазар. Ашок се опитва да убеди Пепси да инвестира в неговия проект и да го внедри на американския пазар, но начинанието му е безуспешно. Така че през 1994-а предприемачът, заедно с половинката си Мийра, създава фирмата Прифърд Брандс Интернешънъл. Тя е собственик на Тейсти байт, чието производство се намира на няколко километра извън град Пуне, Индия. Всеки ден там се приготвят около 80 хил. ястия, които включват зеленчуци, отглеждани в местната 25-акрова ферма. Готовата продукция обаче се продава основно в Америка, а от известно време и в други страни.
Впрочем американският пазар вече е залят от индийска храна - само през 2007 г. на клиентите бяха предложени над 200 нови индийски продукта. Но Тейсти Байт държи лидерската позиция. През 2002-ра тя се сдоби и с изследователски център, който да подпомогне разширяването на продуктовата листа, включваща около 25 ястия. Компанията вече предлага и тайландска, мексиканска и италианска храна. Те се продават в над 40 вериги от супермаркети на територията на Съединените щати.

Facebook logo
Бъдете с нас и във