Банкеръ Weekly

Съдби

Пазарът на лукса жадува за мир

Финансовите отчети на най-големите производители на предмети за разкош показват, че клиентите са се окопитили и са готови отново да харчат пари. Впрочем шефовете на такива компании гледат на ръста с недоверие, защото политиката може за пореден път да развали настроението на потребителите.

Според предварителните данни за 2016-а печалбата на италианската Prada Group е намаляла с 9 на сто и е 3.18 млрд. евро. Продажбите в Азия са се намалили с 12%, в Европа - с 5 на сто (заради попресъхналия туристически поток), в САЩ - с 12%, а в Близкия изток - с 10 на сто.

Ситуацията при големите конгломерати е малко по-добра. Печалбата на LVMH е по-голяма от очакваното заради добрите продажби на предмети на разкоша в САЩ и Европа, както и заради стабилното търсене в Китай. Според председателя и изпълнителен директор на групата - Бернар Арно, първата половина на 2017-а би трябвало да е "относително лека", но заради идването на администрацията на Доналд Тръмп на власт и неминуемия Брекзит последните шест месеца може да се окажат трудни. През миналата година продажбите на конгломерата, който притежава  Louis Vuitton, Fendi, Givenchy и Dior, са достигнали 37.6 млрд. евро.

Неговият конкурент - корпорацията Kering, пък демонстрира най-бързия ръст на продажби от 2012-а насам - за 12.4 млрд. евро. Най-голямата част от печалбата й се пада на най-успешния й бранд - Gucci. Увеличение се наблюдава и при другия фаворит на пазара - Saint Laurent. И както заяви шефът на Kering Франсоа Пино, френската група възнамерява да "продължи развитието си въпреки неопределеността на макроикономическата и геополитическата ситуация".

В Китай настроението на потребителите се подобрява, цените на нефта започват да растат, което пробужда желанието на жителите на Близкия изток да купуват. Ободряващо звучи и обещанието на Доналд Тръмп да намали данъците за средната класа. В сравнение с края на 2015-а, когато терористичните заплахи провокираха спад в туристическия отрасъл и продажбите на луксозните френски брандове паднаха, положението в края на 2016-а изглеждаше доста по-добре. През декември продажбите на луксозни стоки във Франция са се увеличили именно благодарение на наплива на туристи. В Япония се наблюдава рязък скок на интереса към предметите на разкоша, а продължава и ръстът на продажбите във Великобритания. 

Всичко показва обаче, че желанието на потребителите да купуват пряко зависи от политическата ситуация в света. Терористичните атаки, нестабилността, предстоящите промени в Европа, свързани не само с излизането на Великобритания от Евросъюза, но и с изборите във Франция, принуждават шефовете на водещите групи да гледат на бъдещето с много предпазлив оптимизъм.

Facebook logo
Бъдете с нас и във