Банкеръ Weekly

Съдби

Партийни драскачи плъзнаха в интернет форумите

По времето на социализма стените на обществените тоалетни бяха превърнати в нещо като новинарски агенции, художествени галерии, бюра за запознанства и табла за интимни послания и люти закани. С появата на демокрацията това универсално соцсредство за изразяване на индивидуалността залиня, а появата на интернет съвсем го стопи. Новите форми на анонимно общуване и агитация в световната мрежа носят същата универсалност на посланията от стените на тоалетните, но умножени многократно. Днес форумите дават възможност на всеки да се представя за какъвто иска, какъвто не е или какъвто никога няма да бъде.


Младото поколение живее в световната мрежа и това я прави изключително влиятелна. Тази е и причината партиите масово да наемат платени коментатори за най-посещаваните форуми с идеята да привлекат избиратели. Политическите формации са създали организирани мрежи за писане на позитивни коментари, които трябва да им помогнат в предизборната кампания за местна власт и президент, установи проверка на БАНКЕРЪ.


Коментаторите най-често са партийни активисти или специално наети писачи на мнения. Ползват се екипи от 15-20 души, които всекидневно пишат под определени статии във форумите на популярни новинарски сайтове, като целта им е да създават усещане за обществено мнение. Обикновено това са млади хора или студенти, които разполагат с повече свободно време. Твърде често те пускат едни и същи коментари в няколко форума. Неофициално се твърди, че получават по 500 лв. месечно срещу определен брой коментари в посочени от партията онлайн издания.


Те следят и блоговете на противниковата политическа сила и свободно ругаят врага. Само в интернет можете да анатемосате, наречете тъпо ченге, мръсен комунист или некадърник даден политик. Това са т. нар. тролове, които във форуми в най-четените онлайн медии с различни и фалшиви псевдоними обслужват определени политически формации.


Според социолози една от причините злостната предизборна кампания да премине в интернет е, че поправките в Изборния кодекс налагат ограничения в отношенията между партиите и медиите. В него се забранява политическата агитация без автор.


БСП единствена призна за съществуването на подобна практика. За изборите столетницата ще заложи на силно присъствие в социалните мрежи Фейсбук и Туитър, както и на хвалби за социалистите във форумите. Стратегията е разработена от депутата Антон Кутев. Хората, които защитават идеите на социалистическата партия в интернет, са от младежката структура и работят на доброволни начала, твърдят от Позитано 20.


Другата задача на агитаторите е да защитават от нападки червени активисти в новинарските онлайн издания. Идеята социалистите заимствали от ДСБ, които от години имали на разположение форумни писачи, защитаващи лидера на партията Иван Костов.


Във всеки град местната организация на БСП вече е избрала между 10 и 15 млади и образовани хора. Всеки един от тях пише в различна сфера. Някои имат за задача да хвалят кандидата на червените за кмет, а други - да се застъпват пред останалите юзъри за идеите на социалистите и да ги обясняват.


Останалите политически формации категорично отричат съществуването на такава практика, но в същото време са убедени, че опонентите им го правят, тъй като техни хора редовно били оплювани в мрежата.


Нямаме платени писачи на коментари във форумите, тъй като партията няма пари за да им плаща, заяви изненадващо пред БАНКЕРЪ шефката на пресцентъра на БСП Жанет Пашалиева. Тя допълни, че присъствието им в интернет се дължи основно на ентусиазма на младежките структури. На Позитано 20 смятат, че ДСБ има армия от платени коментатори, които клеветели Сергей Станишев и депутатите им. Язвителните писания на лична основа за Станишев също били дело на костовисти, които вземали за повод публичните пояснения по темата на премиера Бойко Борисов.


Нямаме практика да организираме кампании в интернет форумите. Ние се ласкаем от убедеността на БСП в противното, тъй като се оказва, че имаме верни членове, които ни защитават доброволно, казва ръководителката на пресцентъра на ДСБ Адриана Белева. По думите й стремежът на партията е силно присъствие в световната мрежа, тъй като потребителите й непрекъснато се увеличавали.


Социолозите и медийните специалисти обаче поставят под съмнение ефективността на политическите кампании във форумите. Според тях мненията под статиите не могат да променят политическите пристрастия на интернет потребителите. Те вършат работа единствено за оклеветяването на даден политик, тъй като коментаторите се индексират от търсачката google и за дълго остават в мрежата, дори и след като са изтрити от модераторите на сайта.


Медийният специалист Георги Лазанов твърди, че в България негативната политическа агитация никога не е давала желаните резултати. Нека си спомним последния случай - клипа за Бойко Борисов и Иван Костов за парламентарните избори през 2009 година. Не вярвам сега ситуацията да се е променила, казва Лозанов. Според него интернет е пространство на много остро и негативно говорене, в което лесно се попиват и негативните политически послания срещу определен политик и дори обикновен човек. Нещо хубаво да се каже в интернет е рядкост, отбелязва председателят на СЕМ.


Пиарспециалистите са на мнение, че интернет потребителите са чувствителни към поднасяната им информация, и когато бъдат затрупани с парфюмирани послания, реагират мигновено. Позитивните коментари под дадена статия водят до лавина от негативни мнения и обвинения в пристрастия към авторите им. Проблемът на положителните коментари е, че са прекалено явни и не успяват да зададат насока на публичното говорене на участниците в дискусията. Така ефективността на платените партийни драскачи във форумите става минимална.


На противоположно мнение е изпълнителният директор на Галъп Марчела Абрашева : Световната мрежа доби огромно влияние в България. Доказателство за това е фактът, че половината население се преброи онлайн - заявява тя. - Хората до 30 години нямат допир до други медии освен тези в интернет. Присъствието на партиите там е изключително важно. Доколко обаче това е ефективно е друг въпрос. Очевидно партиите са преценили, че има смисъл на наемат платени коментатори, тъй като интернет е път да се превърне в най-влиятелната медия, убедена е Абрашева. Но според нея администраторите на сайтовете трябва да се грижат за заличаване на коментари, които клеветят и уронват човешкото достойнство.


nbsp;


Сидеров прави телевизия с държавни пари

Съветът за електронни медии (СЕМ)е одобрил новата медия на Атака - Алфа тв. Тя ще се финансира от държавната субсидия на партията, която е около 4 млн. лв. годишно.


Лидерът на формацията Волен Сидеров вече е събрал екип от журналисти. С обучението им се е заел лично той. В момента тече усилен ремонт на офиса на столичния площад Славейков, където се помещава и редакцията на вестник Атака. Предвижда се Алфа да тръгне в края на месеца.


В средата на август СЕМ отказа регистрация на телевизията, тъй като имаше проблеми с правата върху търговската марка Алфа, обясни пред БАНКЕРЪ председателят на регулаторния орган Георги Лозанов. На заседанието на 8 септември обаче ръководството на Атака е представило документ, с който декларира съгласието държавната субсидия да бъде използвана за издръжка на телевизията.


Според Закона за политическите партии Алфа тв не може да има нито стопанска дейност, нито да реализира печалба, т. е. няма да пуска реклама.


На въпроса с какви мотиви ръководената от него институция е разрешила партийната телевизия, Лозанов отговори: Законът е либерален и е позволил на партиите да си създават медии. Това е по-добре от варианта посланията им към избирателите да минават през друга медия, която крие обвързаността си с дадена политическа формация. В лиценза на Алфа е записано още, че зрителите трябва да знаят, че гледаната от тях телевизия е на партия Атака, за да не бъдат въвеждани в заблуждение. По цял свят има партийни медии, които не крият това.


Проверка на БАНКЕРЪ установи, че в Европа единствено Британската национална партия има собствена телевизия.


Алфа тв ще се излъчва по кабел и сателит и ще има 24-часова програма. Програмен директор е Ани Илинчева, която е заемала същата длъжност в БНТ. Лидерът на Атака ще бъде автор и водещ на предаването Политическа академия.


nbsp;


BTV пуска с новинарска емисия в 17 часа

От 19 септември btv пуска 30-минутна новинарска емисия в 17 часа. Неин водещ ще бъде Виктория Петрова, която до неотдавна бе лице на централните новини в 19 часа.


Стартът на предаването съвпада с началото на предизборната кампания за местна власт и президент.


Според директора Новини и актуални предавания на bTV Media Group Люба Ризова в емисията ще има много включвания на живо, любопитни и забавни новини от България и света, както и прогноза за времето.


Кеворкян аут от Труд заради Тодор Живков

Журналистът Кеворк Кеворкян спира рубриката си Приказки за телевизията във в. Труд. Като причина за решението си той посочва опит на вестника да го цензурира. Кавгата била заради материал, посветен на Тодор Живков, който Труд отказал да публикува. Написал съм 250 текста, които, нескромно казано, имаха приличен успех и по над 60 000 читатели само в сайта. Взех решение да прекратя след недопустим опит да ми бъдат цензурирани пасажи от текста. В този вестник вече мирише на страх, заяви Кеворкян.


БНТ търси водещ на сутрешния блок

Ръководството на БНТ спешно издирва водещ на сутрешния блок на телевизията, след като стана ясно, че Андрей Захариев напуска. От началото на октомври той няма да буди зрителите, тъй като е решил да се отдаде изцяло на преподаването. Арнаудов ще учи студентите в Пловдивския университет на история на античната философия.


Говори се, че един от вариантите за водещ на блока е кадърът на БНТ Асен Григоров. Преди няколко месеца той бе уволнен от Нова тв, където беше продуцент на сутрешния блок.


nbsp;

Facebook logo
Бъдете с нас и във