Банкеръ Weekly

Съдби

ОТНОВО ВЛАДИГЕРОВСКА МУЗИКА ВЪВ ВИЕНА

В австрийската столица се състоя промоцията на първата самостоятелна звукозаписна програма на братята Константин и Александър Владигерови Wanderer in Love (Скитник в любовта). Това става цели осем десетилетия след дебюта на техния прочут дядо Панчо Владигеров във Виена. За сцена бе избрано някогашното имперско градско казино (ХIХ век), семпло преоборудвано и ползвано като филиал на Бургеатер за експериментални постановки. Елегантната зала, в която не липсва нищо от някогашния разкош, се изпълни до краен предел. Навярно поне половината от публиката бе от българската колония в града, отдавна превърнала братя Владигерови в свои любимци. От София специално за участие в концерта пристигна Стоян Янкулов, който има принос в част от записаните пиеси. Въвеждащите думи и воденето на концерта бяха дело на Екатерина Владигерова, сестра на близнаците и пианистка, която редовно участва в някои от спектаклите на Бургеатер.
Първото нещо, което прави впечатление на госта от България, е разместването на акцентите на събитието. Основното ударение бе положено не върху търговската реализация на CD-то, а върху живото музикално представяне, солидно разширено като инструментариум и форма в сравнение със звукозаписа. За Виена това е обичайна практика, защото традициите повеляват музиката, каквато и да е тя, да бъде водещото начало. Пазарните взаимоотношения се реализират дискретно и ненатрапчиво при огромен обем на предложенията и в пълен синхрон с най-значимите културни събития за момента. А те, както може да се предположи, са многобройни и винаги впечатляващи със своето високо качество и несекващата, невероятно изобретателна кураторска креативност.
Компакдискът на Wladigeroff Brothers Band съдържа десет пиеси на Константин и Александър - поотделно авторски или в творческо съдружие. Забележителното в тях е взаимопроникването между метроритмичното и интонационно богатство на фолклора ни и идиоматиката на джаза. В отлика от практиката у нас, балансът между тези елементи е добре уравновесен и логично проведен, пропъстрен на моменти и от звучностите на типично български инструменти като кавал (Димитър Карамитев) и тъпан (Стоян Янкулов). В по-сдържаните, по-близки до класическото музикално мислене пиеси на Константин Владигеров участва и изцяло българският струнен квартет Фиделио с Валя Дервентска като първа цигулка. А проводник на легендарния Владигеровски хумор, изострен и от младостта на близнаците, е тромпетистът Александър, особено в пиесата Istanbul mustn't become Vienna (Истанбул не трябва да прилича на Виена). Тя е закачлива, добре оценена от публиката реплика на несполучливото предизборно послание на един от кандидатите за кмет на Виена, обърнал се към избирателите със слогана Виена не трябва да прилича на Истанбул.
Като цяло съставът на братята е интернационален и включва музиканти от България, Австрия, Украина, Сърбия и Турция. За австрийската столица това е всекидневие, което прави града най-близката пресечна точка на изкуството от Изток и Запад.
Внуците на Панчо Владигеров - пианистите Екатерина и Константин и тромпетистът Александър, от години живеят и работят във Виена. След завършване на музикалното си образование в града те бързо и активно участват в културния живот на австрийската столица, пишат музика на постановки на Бургтеатер и свирят в цяла Европа, та и в САЩ. Така една традиция, Владигеровската, сложила се в началото на ХХ век, продължава и през ХХI век. В София проследяването й - уви! - е почти невъзможно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във