Банкеръ Weekly

Съдби

От какво зависят бакшишите

Професията "охранител на автомобил" е изключително популярна в ЮАР.

На Запад културата да се оставят дребни суми в знак на благодарност за оказаната услуга се различава много от обичаите, приети на Изток. В някои от държави е прието бакшишът да е в размер на 10% от цената, в други - той е уместен само ако сте недоволни от обслужването. Има и места, където подобен жест се приема като оскърбление.

В САЩ е разпространена шегата, че само подаването на данъчна декларация е по-неудобно от даването на бакшиш. Още повече че размерът му зависи от конкретния щат, мястото (ресторант, бар, закусвалня, такси, доставка и т.н.) и от личната ви удовлетвореност. Средният размер на благодарността варира от 10 до 20 на сто от цената на услугата.

Този тип възнаграждение се появява в Щатите през ХІХ в., когато богатите американци започват да пътуват в Европа. Отначало те не гледат с добро око на обичая, смятайки, че създава работещи, които "просят милостиня". Споровете по този въпрос продължават и до ден днешен, но бакшишът вече се е вкоренил трайно в съзнанието на хората от сферата на обслужването. Икономистът Офер Азар е изчислил, че само в ресторантския бизнес през 2007-а са дадени 42 млрд. долара бакшиши, които представляват значителна част от надбавката към заплатите на служителите.

Като в повечето азиатски държави и в Китай обичаят да се оставят малки суми за благодарност не се радва на популярност. В продължение на десетилетия бакшишите били забранени и приравнявани към даването на подкуп. Там и досега не е прието да се оставят пари извън цената на услугата. Изключение правят ресторантите за туристи или хотелите, приемащи чужденци, където дребни пари може да се оставят само на носачите на багажа. Затова пък гидовете и шофьорите на автобуси с екскурзианти може да получават дребни финансови поощрения.

В Япония действа сложен етикет, който обхваща и бакшишите. Те са социално приемливи само в специални случаи като сватби или погребения. В по-скромна обстановка подобен жест може да накара получателят им да се почувства унизен. Според философията на местния етикет качествената услуга, така или иначе, е приоритет за японците. Дори на мероприятията, на които е прието да се оставят бакшиши, те се предават в специални пликове като знак на благодарност и уважение. Нещо повече, служителите в ресторантите и хотелите минават през специални тренировки как да отказват вежливо парите на клиентите.  

През 1955-а във Франция бе приет закон за включване на бакшиша в сметката, който по-късно се разпространи и в другаде в Европа, а и в целия свят. Предполага се, че това увеличава заплатите на сервитьорите и в същото време ги прави по-малко зависими от настроенията на клиентите. Доброволните плащания "отгоре" си остават актуални, въпреки че според анкетите младите французи не са склонни да ги правят.  

ЮАР се откроява с една уникална услуга, която не съществува в нито една друга държава - охраната на автомобил. Става дума за неофициална индустрия, която се разраства толкова активно, колкото и безработицата в страната (25 на сто). Охранителят работи за себе си, като помага на собственика да намери място за паркиране на колата и я наглежда през цялото време. Според официалната статистика за 2017-а в тази страната са се крадели по 140 автомобила на ден.

Facebook logo
Бъдете с нас и във