Банкеръ Weekly

Съдби

Новите дрехи на Chanel

Преди броени дни новината, че прочутият моден бранд  Chanel се отказва от използването на истинска кожа, обиколи бързо световните медии. Президентът Бруно Павловски обяви, че клиентите на модната къща вече няма да видят в колекциите й изделия от крокодили, скатове, гущери и змии. Творческият директор на марката Карл Лагерфелд, който обикновено не пести смелите си и заядливи коментари, побърза да направи важното допълнение, че решението не било взето под влиянието на всевъзможни организации за защита на животните. По думите на маестрото то "витаело във въздуха".

Впрочем компании като Stella McCartney, Giorgio Armani, Bottega Veneta, Kate Spade, Ralph Lauren  отдавна се отказаха от използването на естествени кожи. Но ако решението на Стела Макартни например, чиято майка Линда бе известна защитничка на животните, изглежда естествено и хармонично, изявлението на Chanel разтърси модния пазар. Брандът Chanel е в класацията на най-скъпите компании в света според версията на Forbes и се оценява на 8 млрд. долара. Така или иначе, най-старата френска модна къща не е свикнала да се съобразява с мнението на другите, а Карл Лагерфелд дълго време громеше противниците на използването на натурална кожа.

Обсъждането на необходимостта от "отговорно потребление" отдавна е надскочило тесните кабинети на учените и кръговете на обществените активисти. На тази тенденцията бе принудена да реагира дори несменяемата главна редакторка на американския  Vogue Анна Винтур, една от най-известните почитателки на Chanel и любителка на скъпите кожени изделия. Заради тази й страст преди десет години защитник на животните я замери с парче торта на ревю на Chloe, което предизвика шумен скандал. След случката Уинтур не се поколеба да позира пред светските хроникьори с дрехи от кожа на питон. И ето че през 2017-а тя заяви, че е "за" използването на т. нар. екокожа, която се произвежда от овча вълна. Нещо повече, френският Vogue посвети цял брой на пропагандата срещу носенето на животински кожи. На корицата му Жизел Бюндхен позираше с палто от екокожа и с бебе кенгуру  в ръце. 

На пръв поглед изглежда, че решението на легендарния бранд е продиктувано от актуалните модни тенденции, които все повече отдават предпочитание на марките, подкрепящи принципите на отговорното потребление и опазването на околната среда. Мнозина обаче съзират зад него и други мотиви. От сайта на компанията например изчезна прочутата чантичка Chanel Boy Bag, изработена от кожата на алигатор. Но според експертите все пак проблемът не е в новата политика на бранда, а в лошите продажби.

Впрочем марки като Hermes или Louis Vuitton изобщо не възнамеряват да се отказват от използването на крокодилска кожа. В началото на 2000 г. около 10% от печалбата на целия пазар на луксозни чанти се падаше на изделията от екзотични животни. Това накара водещите играчи на пазара масово да изкупуват ферми за производство на суровина. Така те не само контролираха качеството на стоката и редовните доставки, но и икономисваха от разходи. Hermes  например купи ферми в Австралия и Луизиана, а концернът LVMH придоби 51% от акциите на доставчика на крокодилски кожи Heng Long.

Chanel избра друг път и реши да купува от различни доставчици, в резултат на което не успяваше да контролира докрай процесите. Това направи бранда уязвим и по-силните играчи започнаха да го изтласкват от тази ниша. Така че на сегашните шефове на модната къща не им остава друго, освен да прикрият собствените си търговски грешки зад популярните тенденции в обществото.

Facebook logo
Бъдете с нас и във