Банкеръ Weekly

Съдби

НЕВЪЗМОЖНИЯТ БРАК НА ПЕЛЕ И ПЕЧАЛБАТА

Мащабите са различни, разбира се, но все пак е напълно възможно футболната треска покрай Германия 2006 да е напомнила на мнозина американци за лудостта, овладяла страната им с идването на Пеле в Космос. През 1975-а Кралят на футбола прие 7 млн. долара в брой, за да изостави плановете си за пенсия и да поиграе още малко в Ню Йорк. Три години по-късно той многократно бе оправдал парите, а на прощалния му мач дойдоха 76 000 души. На прощаване просълзеният бразилец им каза: Моля ви, сега повтаряйте след мен: любов, любов, любов! Това е най-важното.
Днес Пеле е на 65, притежава къщи в Манхатан и Лондон и все още си остава най-популярното лице в световния спорт. Сравняват славата му с тази на Мохамед Али, но без религиозните и политически скандали, които съпътстваха легендарния боксьор.
Деца, които никога не са ме виждали в игра, деца на по осем или десет години, деца от Китай, Америка или Африка, винаги идват при Пеле и искат автографи - похвали се Кралят на футбола в Германия, където бе в ролята на експерт на тв канала ZDF. - Това е дар от Бога. Просто аз имам добро послание. Уважавам хората и те ме обичат. Хората помнят Пеле като шампион, като победител.
Сега обаче Пеле ще изпробва лично дали хората го обичат дотолкова, че да го купят.
През последната година митичният бразилец е обвързан с Прайм Лайсенсинг, компания от Рио де Жанейро, ръководена от експерт по недвижимите имоти и посветена изцяло на марката Пеле. Тъкмо тази компания издейства преди година сделката с Пума, благодарение на която германският концерн ще пусне нова линия обувки и облекла с името на трикратния световен шампион. Прайм уреди също отпечатването на поредната му автобиография и създаването на Пелестейшън - пътуваща изложба, посветена на Пеле, чието първо представяне бе в Берлин точно по време на световното.
Човекът Едсон може и да е вече на 65 години, но Пеле е едва на 50 - обяснява Пауло Ферейра, изпълнителният директор на Прайм. - За пръв път в кариерата си той превръща името си в истинска марка. В миналото повечето му начинания в бизнеса са били съвсем непрофесионални; той просто се е опитвал да направи нещо с по няколко приятели. Ферейра е категоричен, че и след още 50 години Пеле ще си остане също толкова популярен, колкото е в момента. Това обяснява и защо договорът между Прайм и Краля на футбола е за цели 40 години.
Ферейра има грандиозни планове за своя клиент. Вече се водят преговори с едно от най-големите холивудски студиа за биографичен филм; работи се и по няколко проекта с недвижими имоти, включително и построяването на свръхмодерен футболен комплекс на името на Пеле в Рио, с игрища, детски интернати, жилища, басейни и така нататък. Буквално въпрос на седмици е и първият договор на Пеле с голям мобилен оператор, твърди шефът на Прайм. По негови изчисления глобалният бизнес с името Пеле (от който човекът Едсон ще получава само скромен процент, не е ясно точно какъв) ще донесе около 30 млн. щ. долара през следващата година и цели 100 милиона - през 2008-а. От последния му мач са изминали 29 години, но въпреки това Пеле си остава по-мощно рекламно лице от модерните звезди Бекъм и Роналдиньо - обяснява Ферейра. - Те са сериозна конкуренция, разбира се, но са нещо като сезонни работници. Докато при Пеле става дума за истински евъргрийн.
Джеф Чоун, президент на агенцията Дейви-Браун талент, сравнява Пеле с Майкъл Джордан, който само за петнайсет години извървя пътя от обикновен спортист до мултимилионер и съсобственик на Шарлът Бобкетс. Джордан действително може да служи като образец за онези известни спортисти, които не са успели досега да осребрят в достатъчна степен славата си. При него комерсиалните успехи вървяха ръка за ръка със спортните; при други обаче те се разминаха. Боксьорът Джордж Форман трябваше да се пенсионира и да се завърне след 20-годишна пауза, преди да си издейства 137 млн. долара от производителя на електроуреди Солтън. Самият Мохамед Али вероятно щеше да прекара старините си в бедност, ако предприемачът Робърт Силърман не бе осъзнал колко неразработен потенциал има в името му и не бе откупил за 50 млн. долара мажоритарния дял от G.O.A.T., компанията на Али.
Пеле също е член на тази група кумири, на които е съдено да напреднат в бизнеса едва на стари години. Досегашните му начинания бяха низ от провали. Той се доверяваше на неправилните хора и подписваше грешни документи. Един от личните му агенти прахоса по-голямата част от спестяванията му в съмнителни инвестиции. Строителната му фирма се разори само за две години. Агенцията Пеле Спортс енд Маркетинг пък бе съсипана от финансов скандал през 2001-ва. Тогава се разбра, че фирмата е получила кредит, за да организира благотворителен мач на УНИЦЕФ в Рио. Мачът така и не се състоя, а парите така и не бяха върнати. Пеле бе принуден да закрие компанията и заведе дело срещу съдружника си за 4 млн. долара. За нещастие аз вярвам на хората - обясни той след споменатия случай. - Така е било през целия ми живот, и винаги съм имал проблеми с партньорите си. Единствените успешни сделки на Краля на футбола бяха рекламните - с Мастъркард (която продължава вече 18 години), с Нокиа, Пепси и петролния гигант Петробрас. Нямам никакъв проблем с договорите - усмихва се Пеле. - Само с хората.

Facebook logo
Бъдете с нас и във