Банкеръ Weekly

Съдби

НЕУЯЗВИМИ ПОД ЗНАМЕТО НА ВЕСЕЛИЯ РОДЖЪР

Аденският залив, който и по-рано се смяташе за изключително опасна за корабоплаването зона заради нападенията на пиратите, базирани по крайбрежието на Йемен и Сомалия, скоро може да се превърне в една от горещите точки на планетата. След практически всекидневните каперски нападения на търговски съдове в региона вече кръстосват военни кораби. Засега обаче това изобщо не плаши пиратите. Нещо повече - активността им все повече се засилва. Не е изключено работата да стигне до въоръжени стълкновения в морето и още повече да изостри и без това сложната ситуация в Сомалия, където от 20 години се води гражданска война.
Пиратството по бреговете на Сомалия не е от вчера, но проблемът с морското разбойничество никога не е стоял толкова остро. Достатъчно е да припомним, че в началото на 2008-а в медиите се говореше твърде рядко за сомалийските разбойници или не се споменаваше нищо. Едно от първите съобщения, свързани с дейността им, бе за превзетата през април френска круизна яхта Le Ponant, която по-късно бе освободена с участието на френските военноморски сили и специалните части. Събитието бе възприето като нещо изключително и получи голям резонанс. След това съобщенията за нападания започнаха да се появяват все по-често и ООН дори прие резолюция, разрешаваща на чуждестранни кораби да преследват пиратите в териториалните води на Сомалия. Само че резолюцията се оказа недостатъчна. Тя създаде известна илюзия, че се предприемат някакви действия, но
на практика нищо не се случи
Все по-осезателно е усещането, че световната общественост не е дооценила мащаба и динамиката на развитието на пиратството край бреговете на Сомалия. Ако към средата на 2008-а са били фиксирани 29 пиратски нападения, в началото на ноември, по данни на Международното морско бюро (IMB), броят им е нараснал на 81. В момента в ръцете на пиратите се намират 11 кораба с екипажите им, сред тях и завладеният на 25 септември украински съд Фаина, който превозваше на борда си 33 танка Т-721, около 150 противотанкови гранатомета MH-7, зенитни установки и множество боеприпаси.
Русия изпрати в Аденския залив патрулния кораб Неустрашимый, който пристигна в района в края на октомври. Но тези действия засега не успяват да повлияят сериозно на ситуацията като цяло. Това личи от хрониката на каперските атаки през последните седмици.
На 12 ноември по крайбрежието на Йемен пиратите завладяха турски танкер, който превозваше 4.5 тона химикали. Същия ден те се опитаха да превземат и един датски кораб, който се спаси единствено благодарение на помощта на Неустрашимый и фрегати на британските военноморски сили. Атаката бе отбита, а двама от пиратите - убити. Ден по-рано - на 11 ноември, беше превзет корабът Stolt Strength с 21 филипинци на борда и беше предприет опит за завладяването на индийски кораб. На 8 ноември бе взета на абордаж и ограбена яхта. А на 7 ноември сомалийските пирати прихванаха датския товарен кораб CEC Future и екипажът от 11 руснаци се оказа в плен.
Не по-малък е бил броят на нападенията и отвличанията през октомври. На 30 същия месец е завладян турски кораб, превозващ желязна руда. Двадесет и девет пирати са се опитали да вземат на абордаж и панамски танкер, но опитът им бил осуетен от оказалия се наблизо патрулен самолет на испанските военновъздушни сили. Само на 29 и 30 октомври корсарите са нападнали най-малко седем плавателни съда, но само шест успели да се отърват от пленяване. На 20 октомври е отвлечен индийски кораб с 20-членния му екипаж. На 10 октомври - гръцки. Според изнесените данни пиратите държат като заложници 200 моряци от пленените съдове.
Аденският залив е един от най-важните търговски пътища, свързващи Европа и Азия. Всяка година през него преминават 16 хил. кораба. По данни на BBC през Аденския залив и Суецкия канал се осъществява една трета от световната търговия на нефт. Засега пиратите не са успели да завладеят нито един петролен танкер, но на няколко пъти са обстрелвали такива съдове, включително и с граномети. Специалистите се опасяват, че един ден морските разбойници ще повредят сериозно някой плавателен съд, превозващ нефт, което ще доведе до
поредната екологична катастрофа
Ако заплахата от замърсяване на този етап си остава хипотетична, загубите, които пиратството нанася на търговията, са повече от очевидни. Известната лондонска застрахователна компания Lloyd's оповести официално, че ако сомалийските пирати не бъдат спрени, ще нарушат сериозно трафика през Суецкия канал. Само през 2008-а заради крайно напрегнатата обстановка в Аденския залив застрахователните вноски на корабособствениците, както отбелязва вестник The Times, са нараснали 10 пъти - от 900 до 9000 долара. На свой ред експертите от британския изследователски център Chatham House предупредиха, че ако не се предприемат бързи мерки, корабособствениците могат изцяло да се откажат от превоза на товари през Аденския залив. В случай че застрахователните вноски станат прекалено високи, корабите ще започнат да минават от Азия към Европа и Северна Америка по дългия път, заобикаляйки нос Добра Надежда. Допълнителните седмици пътуване и разходите за гориво ще увеличат многократно стойността на транспортираните товари, се посочва в краткия доклад на Chatham House.
Не е за чудене, че световната общественост започна да консолидира усилията си, за да отбие пиратите. Намерение да изпрати свой ескадрен миноносец в региона изрази неотдавна и Южна Корея. Военни кораби в Аденския залив изпраща и Индия. А на 10 ноември, на срещата си в Брюксел, външните министри на страните членки на ЕС взеха решение за осъществяване на операцията Аталанта (Atalanta) край бреговете на Сомалия, която трябва се превърне в първата военноморска операция в историята на общността. По думите на министъра на отбраната на Германия - Франц Йозеф Юнг, главната й цел е борбата с пиратството, установяването на сигурност в морето и осигуряване на свободна морска търговия.
Очаква се, че операцията Аталанта
на военноморските сили на общността да започне още през декември тази година. По предварителни данни в нея ще участват от пет до седем военни кораба, включително и три фрегати. Възможно е освен Великобритания, Франция, Германия, Гърция, Холандия, Испания, Португалия и Швеция да се включи и Норвегия, която не е член на Евросъюза. В момента в Аденския залив вече се намират две френски фрегати, както и един испански разузнавателен самолет. От 2002-ра в региона присъстват кораби на НАТО, участващи в антитерористичната операция Enduring Freedom, включително и италиански ескадрен миноносец и две фрегати на Гърция и Великобритания.
Началото на Аталанта обаче е свързано с някои трудности. До декември е необходимо държавите участнички да урегулират всички законодателни формалности, засягащи участието на техните военноморски сили в борбата с пиратите и да разработят съдържанието на мандата, с който ще бъдат натоварени европейските военни моряци. Особено сложна е ситуацията с Германия, която трябва да изпрати край бреговете на Сомалия една фрегата. Основните спорове са около това, дали моряците да имат право да арестуват нарушителите и да ги предават в ръцете на правосъдието или за целта на корабите да има представители на полицията? Въпросът е доста по-деликатен, отколкото изглежда, защото съгласно член 87 от Конституцията на федералната република функциите на армията и полицията са строго разграничени. Лявата опозиция се опасява, че ако те отново се обединят, може да възникне опасен прецедент и в бъдеще упълномощената с полицейски функции армия да бъде използвана за потушаване на протести вътре в страната.
Не по-малко проблеми създава взаимодействието между военноморските сили на Евросъюза и военноморските сили на НАТО, които вероятно ще имат два различни мандата. Например мандатът за борба с тероризма забранява, поне на немските военни моряци, да се качват на борда на който и да било кораб, без разрешението на неговия капитан. Както изглежда обаче, всички тези юридически тънкости ще бъдат урегулирани, тъй като принципното решение вече е взето. Много по-любопитно е колко далече е готова да стигне световната общественост в борбата с пиратите и как бъдещата военноморска операция ще се отрази на ситуацията в самата Сомалия?
В тази страна
пиратството се е превърнал в индустрия
в която са въвлечени много хора. Корабите се превземат от малки абордажни екипи - до десет човека. След това на борда веднага пристига подкрепление - до 50 души. Съответно корабът се откарва на стоянка, най-често край пристанищния град Ейл, на източното крайбрежие на Сомалия, който вече се е превърнал в столица на новата пиратска република. Закотвените морски съдове се охраняват от голям брой мъже - както на бордовете им, така и на брега. Своеволните действия на пиратите и пристанището, което вече разполага със собствена инфраструктура, се обслужват от жителите на Ейл. Благодарение на големите откупи местната икономика, основана на морското разбойничество, се развива със стремителни темпове. В града не са рядкост нито скъпите автомобили, нито разкошните къщи, докато в същото време почти половина от населението на Сомалия зависи от външна хуманитарна помощ.
За 2007 г. пиратските доходи от откупи са в размер на 30 млн. долара. На пръв поглед парите не са чак толкова много, но в сравнение с 20-те млн. долара бюджет на полуавтономния регион Пунтланд, където се намира Ейл, са внушителна сума. Със средствата, спечелени от морско разбойничество, пиратите купуват модерно оръжие, средства за връзка и навигация. Те стават все по-силни и дори международната общественост да започне операцията Аталанта,
последиците от нея са труднопредвидими
Сомалийските власти разрешиха пиратите да бъдат преследвани в териториалните води на страната, но една евентуална наземна операция би могла да се възприеме като посегателство срещу суверинитета й.
И все пак пиратите не са чак толкова неуязвими. Докато световната общественост набира решителност, една организация вече предложи услугите си на сомалийското правителство. Става дума за прочутата американска частна охранителна компания Blackwater, представляваща своеобразна армия, комплектована от бивши служители на американските специални части. Впрочем те вече успяха да се изявят в Ирак. В официално изявление на Blackwater от октомври 2008-а се казва, че фирмата е готова да предостави своя 56-метров кораб Макартур за защита на морските съдове от пиратите, действащи в Аденския залив. Основана от бивши офицери от Морските тюлени, нашата компания разполага с база данни за 50 хил. военни, така че е прекрасно подготвена за защита на морската търговия, се казва в прессъобщението на Blackwater Worldwide.

Facebook logo
Бъдете с нас и във