Банкеръ Weekly

Съдби

НЕОБИЧАЙНИТЕ ЗАПОДОЗРЕНИ

За Майкрософт (Microsoft) конфликтите с антимонополните регулатори като че ли вече са задължителни. Преди седмица Европейският съюз реши, че най-големият производител на софтуер в света не се е съобразил с наложената през 2004 г. санкция заради нарушаване на принципите на свободната конкуренция и го глоби с 280.5 млн. евро. Малко по-рано - на 4 юли, Майкрософт претърпя съдебен неуспех и в Южна Корея, където води друга битка с властите. Оказва се обаче, че американският гигант не е единствен с подобна съдба. Двама от конкурентите му - Гугъл (Google) и Епъл (Apple), също имат неприятности с монопола.
На 29 юни Гугъл въведе услугата за онлайн плащане Чек аут (Checkout), която е предназначена да се конкурира със сходната ПейПол (PayPal), предлагана от иБей (eBay). Дигиталният портфейл, разработен от Гугъл, опростява начина, по който хората плащат за различни неща през ИНТЕРНЕТ. За да примами търговците да възприемат услугата, компанията приспада таксата, която те дължат, ако купят услуги и през друга нейна успешно работеща система. Ходът й изненада мнозина, тъй като именно заради въпросната тактика - да се използва силната позиция на един пазар, за да се затвърди положението на друг - Майкрософт загази толкова много през последните години. Тя се възползва от доминиращата позиция на оперативната система Уиндоус, за да си гарантира масовото налагане и на други свои продукти.
Гугъл с право може да твърди, че не насилва клиентите да купуват продуктите й в пакет, както правеше това Майкрософт. Въпреки това грижите не напускат компанията. В началото на юли калифорнийски федерален съдия намекна, че може да даде ход на дело срещу нея на базата на съвсем различно оплакване. Сайтът kinderstart.com обвини Гугъл, че е нарушила антимонополните закони, променяйки алгоритъма си за търсене. В резултат на промяната името на kinderstart.com е изостанало в подреждането на търсачката и трафикът към сайта се е свил със 70 процента. Гугъл отрича да е изменяла резултатите умишлено, за да толерира конкретни компании. Според шефовете й начинът на подреждане при търсене представлява своеобразно мнение и следователно е защитено подобно на форма на свободното слово.
Антимонополните неприятности не подминават и Епъл. В първите дни на юли френските законодатели прокараха закон, според който музика, свалена от онлайн магазини, трябва да може да се слуша на всички видове преносими устройства, освен ако притежателите на авторското право за нея не разпоредят друго. Днес музиката, купена от музикалния магазин на Епъл iTunes, може да бъде слушана единствено на iPod-устройствата на Епъл. В същото време тези устройства не вършат работа, ако музиката е взета от конкурентни ИНТЕРНЕТ-магазини като Напстър (Napster), който използва дигитална система за авторски права на Майкрософт, или Кънект (Connect) на Сони (Sony).
Никой от тези случаи не е от мащаба на проблемите, които има да решава Майкрософт. Нито Епъл, нито Гугъл могат да се похвалят с надмощието, което си е извоювал гигантът на Бил Гейтс в областта на оперативните системи. Те обаче са свидетелство, че регулаторите и законодателите са готови да запретнат ръкави и да се занимаят с тези пазари, а конкурентите - да налеят допълнително масло в огъня.

Facebook logo
Бъдете с нас и във