Банкеръ Daily

Съдби

Немците се отказват от пластмасовите пликове

Популярните в Германия пластмасови пликове с логото на магазините Aldi са на път да изчезнат. Други немски супермаркети и универсални магазини като Rewe, Real, Lidl и KiK вече се отказаха от полиетиленовите торбички. Сега на касите се предлагат опаковки от плътна хартия и платнени чанти, които може да се използват няколко пъти. Собствениците на веригата магазини за продажба на стоки на ниски цени Aldi са решили да отидат още по-далеч. Към края на 2018-а те възнамеряват да се откажат както от пластмасовите, така и от еднократните хартиени пликове. Това ще става постепенно, за да свикнат потребителите да си носят чанти за покупки.

Четиридесет и пет плика, толкова е използвал средностатистическият немец през 2016-а. И това не е никак малко. В Ирландия например на всеки жител се падат по 16 торбички. Впрочем само допреди две години в Германия са се използвали по 70 плика на човек годишно. Тогава стойността им е била много по-ниска и редица магазини са ги предлагали безплатно. От 2015-а, заради вредното им въздействие върху околната среда, Евросъюзът започна борба с пластмасовите пликове и сега държавите членки са задължени да намалят използването им. В Германия 60 на сто от трудно разградимите опаковки трябваше да се заплащат или да бъдат заменени с по-екологични варианти. Над 350 немски компании вече предприеха доброволно тази стъпка.

Решението обаче не беше посрещнато с възторг от всички търговци на дребно. Основната причина е, че то ги лишава от една от най-евтините и прости форми на реклама. Да не говорим, че е немислимо да задължиш купувача на скъпи дрехи или на предмети на разкоша да доплащат за опаковката, или изобщо да не опаковаш стоката.  Все пак изход беше намерен сравнително бързо - много супермаркети и търговски центрове си поръчаха платнени чанти със своето лого, които сега се предлагат на касите. Някои все пак запазиха пластмасовите пликове, но вдигнаха цената им. Във веригите Media Markt и Saturn такива торбички струват от 5 до 50 евроцента, в магазина за дрехи C&A - двадесет. А немският производител на спортни дрехи и обувки Adidas опакова продукцията си само в хартиени пликове не само в Германия, но и в магазините си в цял свят.

Във Франкфурт на Майн на търговската улица Бергщрасе изобщо не се използват пластмасови и картонени опаковки. Вместо това магазините са си подсигурили 5 хил. платнени торбички, които се раздават безплатно на улицата и в търговските центрове.

Отказът от пластмасовите пликове едва ли ще затрудни немските потребители - по данни от актуална анкета на социологическата служба YouGov две трети от тях вече ходят на покупки с платнени чанти, раници или кошници. Само 12 на сто от запитаните са използвали вече употребявани полиетиленови пликове, които си носят от вкъщи. А всеки осми никога не е прибягвал до пластмасовите опаковки. Да не говорим, че ефектните чанти от плътни и красиви материи отдавна са се превърнали в предпочитан аксесоар за европейските младежи и дори за някои от известните немски топмодели.

 

 


За производството пластмасовите пликове се използват 4% от световния добив на нефт.  

Разграждането им може да продължи до хиляда години.

Понесените от вятъра леки торбички запушват канализацията и попадат във водните пътища, реките и океаните.

Една четвърт от земната повърхност е покрита с плаващ пластмасов боклук.

Всяка година пластмасовите торбички причиняват смъртта на над сто хиляди китове, тюлени и костенурки само в Нюфаундленд.


Facebook logo
Бъдете с нас и във