Банкеръ Weekly

Съдби

НАРОДНИЯТ БОГАТАШ

Докато той е жив, няма защо да се безпокоим, казват за Ратан Тата всички, които по някакъв начин са свързани с най-голямата индийска корпорация Тата Груп (Tata Group) - от акционерите до работниците, заети в многобройните й производства. След като през 1991-а наследява председателския пост на Тата Груп, Ратан Тата не само разширява семейния бизнес в собствената си страна, приспособявайки го максимално към нуждите на съгражданите си, но и започва експанзия на световните пазари. През 2000 г. например Тата Груп купи британската чайна компания Tetley Tea, а по-късно и поделението на корейската Деу (Daewoo), занимаващо се с производството на камиони. Едно от последните постижения на корпорацията е създаването на съвместното предприятие Тата Моторс (Tata Motors) с италианския Фиат (Fiat), което ще бъде базирано в Индия и ще сглобява 100 хил. камиона годишно.
Семейство Тата са пришълци от Персия. В продължение на век и половина то е един от стълбовете на управление на индийската икономика. Наричат основателя на групировката Джамсетджи Тата баща на индийската промишленост. През 1868-а той започнал с търговия на текстил и пръв формулирал трите условия за икономическа независимост на Индия - развитие на стоманената промишленост, получаване на евтина електроенергия и повишаване на образователното равнище. След което се заел да строи стоманолеярен завод и първата електростанция.
Чичото на Ратан - Джетангир Тата, е легенда на своето време - той е първия индийския летец и през 1932 г. основава търговската самолетна компания Тата еърлайнс (Tata airlines). През 1946-а тя се превръща в Еър Индия (Air India) и е любимата му рожба до национализацията й през 1953 година. Джетангир заслужил голямото уважение на съгражданите си и с това, че е успял да стане преуспяващ бизнесмен по честен и почтен начин - той никога не се е занимавал с подкупване на политици и не се е възползвал от черния пазар.
В съвременна Индия няма кътче, където да не се чувства присъствието на семейство Тата. Индийците подправят храната си със сол Тата, пият чай Тата, ползват климатици Тата, живеят в хотелите на веригата Тата, носят часовници Тата и ползват мобилна връзка, която им предоставя операторът Тата. Невъзможно е да пресечеш улица, без да срещнеш камион или автобус с марката Тата. Корпорацията обединява 93 компании, чийто общ доход за миналата година е 17.8 млрд. щ. долара. Най-известните сред тях са Тата Стийл (Tata Steel) и Тата Моторс (Tata Motors). Ратан Тата обича да разказва пред медиите как мечтае един прекрасен ден да се събуди и да разбере, че компаниите на Тата Груп вече не са 90, а цели 300. Друга негова мечта е да създаде народен автомобил, чиято стойност да не надвишава 2 200 долара. Малката лека кола Тата Индика (Tata Indica), която Тата Моторс произвежда от 1998-а, струва 7 хил. долара. Ако размерите на автомобила се намалят още малко, а по-голямата част от детайлите на каросерията се направят от пластмаса, е възможно да се появи най-евтината кола в света, смята Ратан.
Аз съм националист - казва той. - И много се гордея с това, че съм индиец. Сгрява ме мисълта, че качеството на живота на моите съграждани расте. Но фактът, че все още не всички го чувстват, ме кара да вървя напред.

Facebook logo
Бъдете с нас и във