Банкеръ Weekly

Съдби

МИСТЕРИЯТА МЕРСК

На борда на строящ се кораб в датското пристанище Одензе избухна пожар през юни тази година. Местните аварийни служби установиха с изненада, че ИНТЕРНЕТ страницата им, на която бяха публикувани снимки от инцидента, е блокирала заради неочакван бум на посещенията. Оказа се, че огромният брой посетители не са били нито пироманиаци, нито загрижени датчани. И не пожарът, а самият кораб е разпалил любопитството им. Заинтригувани били основно мениджъри и корабни специалисти, които се надявали тези снимки да дадат отговор на един от най-спорните въпроси в корабната индустрия напоследък. Корабът Ема Мерск, който е най-новото попълнение във флотата на датската компания Мерск, не е обикновен. С дължина 397 м и ширина 56 м той е истински плаващ остров. И макар че е най-големият плавателен съд, строен някога, за света остава тайна точно колко контейнера могат да бъдат превозени с него.
Всъщност Мерск открай време обича да пази мълчание и разкрива за себе си информация, колкото да задоволи изискванията на фондовата борса в Копенхаген. Но ако се съди по приходите от 38 млрд. щ. долара, които отчете миналата година, компанията не отстъпва много дори на софтуерния гигант Майкрософт (Microsoft).
Освен че е най-голяма в своя бранш, тя работи най-усърдно за свиване на разходите за презокеански превози. Тази тенденция започна още с изобретяването на контейнера през 1956 година. Процесът направи възможна глобализацията и смъкна разходите до такава степен, че сега често излиза по-скъпо да се превози контейнер на 100 километра по сушата, отколкото да се придвижи по море от Китай до Европа.
Има и други компании, които строят огромни кораби, но нито една не смее да инвестира в проект от мащаба на Ема Мерск. Причината се крие в притесненията дали пристанищата са способни да приемат такива гиганти. Едно от най-големите предимства на Мерск е връзката й с Ей Пи Ем Търминалс (APM Terminals) - втория най-голям оператор на терминали за контейнери в света. Въпреки че за да изтъкне независимостта си операторът премести централата си от Копенхаген в Холандия, наблюдатели смятат, че много от терминалите му са построени специално за нуждите на Мерск.
Едва в последно време бивши и сегашни мениджъри на Мерск си позволяват да хвърлят малко светлина върху тайната стратегия на компанията. Най-важната цел според тях е гигантът да контролира колкото може повече от компаниите, които влияят върху движението на неговите контейнери от държава към друга. Обръща се специално внимание и на мащаба - както на основния бизнес, така и на корабите.
Компанията може да си позволи да гони целенасочено тези цели, защото до голяма степен е имунизирана срещу натиск от акционери с краткосрочни амбиции. Семейство Маккини-Мьолер, което е неин създател, държи 55% от акциите й. Според Сьорен Сьоренсен - главен изпълнителен директор от юни 2006-а, за мениджърите е добре да знаят, че имат един значим акционер, който има дългосрочни планове за развитието на компанията. Той балансира риска от присъствието на хора, които имат мимолетни интереси и ту купуват, ту продават акции.
Известни с потайността си, датчаните на два пъти тази година изненадаха пазарите. През юни те признаха, че обемите на товарите им растат по-бавно от средния показател в бранша заради проблеми с нова компютърна система. Тя беше въведена след придобиването на третия най-значим превозвач в сектора - Пи енд Оу Недлойд (PO Nedlloyd), миналата година. През август пък поделението за контейнери отчете загуба за първата половина на годината.
Въпреки временните трудности Мерск продължава да търси приемственост в управлението и целите. Компанията е създадена през 1904 г. под името Свендборг стиймшип къмпани (Svendborg Steamship Company) от Арнолд Петер Мьолер и неговия баща. Базата й е в датския град Свендборг. През 1912 г. по-младият Мьолер основава друга компания в Копенхаген. Двете фирми извършват заедно голяма част от бизнеса на групировката Мерск до 2003 г., когато най-накрая се сливат.
През 60-те и 70-те години бизнесът на семейството е разнообразен - то управлява захарни плантации и петролни рафинерии и извършва всякакви превози на товари. През последните години, въпреки че анализаторите все още я смятат за конгломерат, групировката се освободи от някои странични дейности - продаде дяловете си в авиокомпанията Мерск еър (Maersk Air) и в доставчика на компютърни услуги Мерск дейта (Maersk Data) и направи нови покупки, свързани с основния бизнес. Тя все още притежава супермаркетите Нето (Netto) и 20-процентен дял от Данске Банк (Danske Bank) - най-голямата кредитна институция в Дания. Когато дели един и същ собственик с много от компаниите, с които работи, корабното поделение може по-лесно да контролира съдбата си, смятат датските мениджъри.
снимка - emma в папка desi
Корабът Ема Мерск е по-дълъг от Айфеловата кула и по-широк от футболно игрище.

Facebook logo
Бъдете с нас и във