Банкеръ Weekly

Съдби

ЛИЦА ЗА МИЛИОНИ

Германката Юлия Щегнер започва кариерата си преди шест години, когато собственичката на агенция за модели Луиза фон Минквиц я зърва съвсем случайно на бирения фест в Мюнхен. Днес 21-годишната Юлия е вече мултимилионерка - благодарение на рекламните си контракти с Бос, Щренесе, Ив Сен Лоран. За нейната трудова заетост се грижат шест агенции от Ню Йорк, Париж, Лондон, Мюнхен, Милано и Мадрид. Но Юлия е не само едно чаровно женско лице, което рекламира стоки. Сама по себе си тя също е стока. И в това си качество има своята цена - 36.5 млн. евро.
Така поне твърди международната консултанска фирма 8800, която направи пазарна оценка на най-скъпите лица на модели в света. При изчисленията е използван методът за борсова оценка BEVA (Brand Equity Valuation for Acounting), като са взети под внимание рекламните контракти на моделите, както и ефектът върху продажбите на представяните от тях фирми или марки. За отбелязване е, че пазарната цена не зависи особено от популярността на модела. В света на рекламата нерядко по-ефективни се оказват новите, непознати на публиката лица.
Въпреки своите 36.5 млн. евро Юлия не е на първо място в световната класация. Тя отстъпва лидерството на чехкинята Каролина Куркова (42.6 млн.). Трета в ранглистата е отново германка - Хайди Клум (28.3 млн.).
Куркова е родена в семейството на прочут баскетболист. Също както и връстничката си Юлия, тя започва кариерата си на 15 години и днес вече има зад гърба си дефилета за Шанел, Диор, Версаче. Класираната на третото място 32-годишна Хайди Клум е почти ветеранка в бизнеса и в последно време се изявява най-вече в рекламите на дамски самобръсначки, хранителни продукти на Макдонълдс и козметични артикули на Дъглас. Далеч по-популярната Клаудия Шифър е чак на 11-о място (7.6 млн. евро пазарна цена).
По разбираеми причини професионалната биография на моделите е кратка, но ако началото е било успешно, тя продължава сравнително безоблачно чак до пенсия. Казусът с британската суперзвезда Кейт Мос (12.7 млн. евро) е само изключението, което потвърждава правилото. През юни тя получи голямата награда Най-влиятелна личност в модата (Award for Fashion Influence), но днес, след скандала с дрогата, никой не може да каже каква ще бъде по-нататъшната й съдба.
В началото на новото хилядолетие в бранша се забелязва още една промяна - наред с професионалните модели в него навлизат все повече актриси и певици. Козметичният концерн Есте Лаудер например ангажира като свое рекламно лице Гуинет Пълтороу.
Що се отнася до агенциите за модели, то те са твърде сложни хибриди, странна смесица от блясък, алчност и театрална чувственост. Тяхната задача е да лавират между света на хората и света на стоките, като същевременно аранжират и витрината на артикула, наречена женско рекламно лице. Те са и брънката, която свързва моделите с рекламодателите. Именно агенциите придават размах на бизнеса.
... Париж, улица Риволи. Пищна сграда от средата на XIX в. Миризмата на белина и килими се усеща още на стълбището. На четвъртия етаж в неголямо помещение е хвърлил котва Юрген Вагнер, главен агент на фирмата Некст моделс (Next Models). Суматохата около него е пълна - пет жени и трима мъже провеждат разговори по телефоните, всеки на различен език. Дневно те обслужват около 200 рекламодатели. Така че въпреки скромния интериор на офиса му Вагнер не трябва да се подценява. Именно той е човекът, който вкара в играта Клаудия Шифър, Адриана Карембьо и Филипа Хамилтън.
Впрочем през последните години агенциите преживяват сериозна криза. Наред с лидерите Елит и Форд десетки други малки и средни агенции по света се борят за свилия се до 3.5 млрд. евро годишен оборот. Ако през 80-те години действаше принципът, че моделите са за стокопроизводителя онова, което е дамската чанта Гучи за жената (символ на престиж и висок статут), в наши дни поръчителите на рекламни лица са много по-пестеливи. Може да се каже, че хонорари, като този на Клаудия Шифър, която неотдавна получи 1.1 млн. евро от рекламната кампания на Ситроен, вече са сензационни. При сегашните условия такава сума за една двудневна сесия е нещо фантастично. Възнаграждението на по-малко популярните модели е само 3-5 хил. евро дневно, което е нищожна част от бюджета на кампанията. Ако преди десетина години производителят ангажираше по половин дузина момичета за 14 дни, сега той наема само две момичета за пет дни. Останалото се върши от всесилната цифрова техника.
Заедно със свиването на пазара се свиват и разходите на агенциите за създаването на моделите. Когато агенцията на Луиза фон Минквиц си хареса бразилка, новозеландка или източноевропейка, тя харчи за момичето през първите три седмици само около 3 хил. евро (за джобни пари, квартира и дрехи).
Друга особеност е, че агенциите и рекламният пазар предпочитат не толкова ослепителните красавици, колкото момичета със средна хубост. Точно такива момичета са идеални за реклами на стоки за всекидневна употреба - защото хората ги отъждествяват със собственото си всекидневие, обяснява Карлос Страйл от агенция Ийст-уест (East-West). За бляскавите красавици остават луксозните стоки, достъпни само за елита.
По материали на чуждестранния печат

ТОП 20 В СВЕТА НА МОДЕЛИТЕ
Модел Пазарна цена в млн. евро Процент на разпознаваемост от публиката
1. Каролина Куркова (Чехия) 42.6 4
2. Юлия Щенгер (Германия) 36.5 0
3. Хайди Клум (Германия) 28.3 57
4. Наталия Водянова (Русия) 27.4 0
5. Летисия Каста (Франция) 22.3 11
6. Лиа Кебеде (Етиопия) 16.9 0
7. Жизел Бюндхен (Бразилия) 16.4 57
8. Ева Падберг (Германия) 15.3 29
9. Наоми Кембъл (Великобритания) 14.3 71
10. Кейт Мос (Великобритания) 12.7 61
11. Клаудия Шифър (Германия) 7.6 68
12. Карън Елсън (Великобритания) 6.1 0
13. Линда Еванджелиста (Канада) 5.7 43
14. Ева Мендес (САЩ) 5.4 7
15. Кармен Кас (Естония) 5.0 0
16. Каролин Мърфи (САЩ) 4.1 0
17. Бриджит Хол (САЩ) 3.4 0
18. Надя Ауерман (Германия) 2.9 25
19. Амбър Валета (САЩ) 1.1 0
20. Татяна Патиц (Германия) 0.8 14

Facebook logo
Бъдете с нас и във