Банкеръ Weekly

Съдби

ЛЕСНИЯТ УСПЕХ НА СТЕЛИОС ЙОАНУ

Новата бизнес инициатива на Стелиос Хаджи Йоану - ЕasyCruise - се наблюдава с интерес от мнозина бизнес анализатори. Предприемачът, основал самолетния авиопревозвач EasJet, се стреми да повтори лесния успех на компаниите си, които минимализират разходите и предлагат голяма разновидност от услуги на ниски цени - от самолетни билети до наем на автомобили. По думите на често усмихващия се грък стратегията на новата компания е да привлече млади хора между 20 и 30 години, които са склонни да пътуват в Средиземно море и при недотам луксозни условия. От началото на май се продават билети по 57 евро за нощувка, което осигурява на клиента превоз до определена дестинация, половин ден свободно време, нощен купон и отплаване на следващото утро. Една година след основаването си ЕasyCruise дава признаци, че ще постигне успеха на останалите бизнес начинания на гръцкия предприемач. Стелиос Хаджи Йоану притежава верига от компании, ползващи успешния опит на EasyJet - EasyRentacar (коли под наем), EasyEverything (ИНТЕРНЕТ кафенета), EasyMoney (финансови услуги в ИНТЕРНЕТ), EasyValuе (ИНТЕРНЕТ пазаруване), easy.com (е-мейл услуга) и други. Автомобилите се наемат през ИНТЕРНЕТ, а разнообразието им е сведено до модели на Мерцедес А класа. ИНТЕРНЕТ кафенетата са верига, която работи денонощно и прави приходи от 4 млн. долара на месец. Първоначално EasyEverything работеше само в Европа, но сега има свои обекти в Ню Йорк и в още няколко американски града.
Стелиос е усмихнат и печеливш предприемач, което може да се приеме като куриозен факт на фона на изоставащата икономика на Гърция. Роден в Кипър, младият Хаджи Йоану е завършил Лондън Скуул ъф Еконимикс (LSE) и Сити Юнивърсити Бизнес Скуул. Гръцкият бизнесмен е син на милионера Лукас Хаджи Йоану, направил богатството си в бизнеса с корабни превози. Той купувал стари танкери на ниски цени, когато никой друг не искал да се занимава с тях. По-късно гръкът продава част от наличните си танкери, а с останалите успява да постигне огромни печалби с превози и търговия на суровини.
Наследникът му живее в Монте Карло и се наслаждава на сладостите на ергенския живот. По думите му е много забавно да видиш как успяваш да задминеш по продажби големите компании, които са с утвърдени имена в бизнеса, но и с големи разходи. EasyJet реализира 20-процентен годишен ръст на продажбите. Печелившата стратегия на сър Хаджи Йоану (през 2006 г. гръкът получава благородническата титла от английската кралица Елизабет Втора за приноса му в развитието на предприемачеството), се основава на максимално съкращаване на разходите и предлагане на конкурентно ниски цени.
През 1988 г. Стелиос започва да работи в семейната компания Troodos Shipping като изпълнителен директор, но три години по-късно младежът решава да започне самостоятелен бизнес. Решението е повлияно и от един инцидент, обвинения към компанията и поредица от съдебни дела. На 11 април 1991 г. танкер на Troodos акостира близо до Генуа и се взривява. Инцидентът се приема много тежко от италианските власти, защото не само че пет души от екипажа загиват, но и крайбрежието се замърсява с ирански петрол. Лукас и Стелиос Хаджи Йоану са обвинени в непредумишлено убийство, в изнудване и в опит за подкуп. В случай че се установи, че двамата ръководители на компанията са били небрежни, те трябвало да плащат за щетите, оценени на 1 млрд. долара, и да излежат присъда от 12 години. Впоследствие се доказва, че танкерът е бил подновен и сертифициран точно преди злополуката, с което гръцките бизнесмени спасяват кожата. Въпреки това години наред в Италия много се шуми за този инцидент, а делото е подновявано няколко пъти.
След този казус младият бизнесмен основава нова превозна компания - Stelmar Shipping като ползва първоначален заем от 30 млн. долара от баща си Лукас Хаджи Йоану. Исках да управлявам компания с модерни кораби, която да се фокусира върху изпълнението на превози, без търговия със стоки, спомня си Стелиос. Докато работи заедно с баща си, той никога няма възможност да разполага с активите на компанията. Ако имаш добри финансови печалби, искам и брат ти да извлича полза от това. Парите не са само твои - това е семеен бизнес, са думите на възрастния предприемач. Според Стелиос баща му винаги се е опитвал да поддържа конкуренция между двамата си синове, за да види кой работи по-добре.
През 1995 г. младият Хаджи Йоану основава и самолетната компания EasyJet, уверен в успеха, след като самостоятелният му бизнес вече е постигнал добри печалби. Стелиос започва да предлага нискотарифни полети между Атина и Лондон. Рекламата за новата услуга е силно провокативна - Откажете се от туристическите агенти, купувайте сами. Това вбесява гръцките му конкуренти в бранша, а той ги обвинявя в картелни споразумения. Туристическите агенции започват да съдят EasyJet, но бизнесменът привиква множество защитници, като им обещава безплатен билет, ако дойдат да свидетелстват в негова полза в съда. Така гръцкият предприемач обръща хода на делото и дори печели медийна известност.
Една година по-късно Стелиос продава Stelmar Shipping и се посвещава напълно на новото си начинание - EasyJet, което върви по стъпките на американския авиопревозвач Southwest Airlines. Компанията започва полети до множество европейски градове на ниски цени, достъпни за все повече хора. Така се появява лесният подход (буквален превод на easy) за преобръщане на старите закони на индустрията - намали излишните разходи максимално и заложи на възможностите на новите технологии. Това означава отказване от безплатна храна в самолета, изключване на туристическите агенти от процеса на продаване на билети, както и премахване на възможността да се връщат пари, ако някой клиент не се яви. Компанията въвежда разплащане по ИНТЕРНЕТ чрез кредитни карти и това важи за почти всички продажби - само около 10% от билетите се купуват по друг начин. Гръцкият авиопревозвач съкращава разходите и чрез още няколко трика - компанията не наема секретарки и не работи с хартиени носители. Друго задължително правило е закупуването на нови самолети. Стелиос никога не забравя злощастния инцидент с танкера на Troodos.
Успехът на EasyJet може да бъде погледнат и като важна стъпка в създаването на нов пазар - на нискобюджетните авиокомании. Техният брой се е увеличил многократно и в момента човек може да пътува с билет за 17 брит. паунда от Прага до летище Лутън - Лондон. Това е възможно, ако се закупи самолетен билет три месеца по-рано от желаната дата.
През 2000 г. компанията с оранжево лого прави първично предлагане на свои акции на Лондонската борса. През 2002 г. EasyJet купува един от най-силните си конкуренти на пазара на нискобюджетни самолетни компании - Go, собственост на Бритиш Еъруейс. Сделката е за 374 млн. брит. паунда и разкрива нови възможности за развитие пред гръцкия бизнесмен. Но тя е и сладко отмъщение за Стелиос, тъй като именно британският самолетен гигант води преговори с новопоявилата се компания EasyJet, които не довеждат до сътрудничество. Тъкмо обратното - Бритиш Еъруейс основава Go малко по-късно през 1998 година.
За хората, които се учудват как Стелиос финансира основаването на толкова много компании, отговорът се крие не само в досегашните му големи печалби, а и във факта, че той наследява преди няколко години солидна сума пари от покойния си вече баща. Точната сума обаче остава тайна за обществото. Успехът на гръцкия бизнесмен се дължи и на едно практично правило. Проблемът на модерните бизнес начинания е, че те все някога изгубват популярността си. Спестяването на пари обаче никога няма да стане старомодно, казва с усмивка Стелиос Хаджи Йоану.

Facebook logo
Бъдете с нас и във