Банкеръ Weekly

Съдби

КЪСНАТА СРЕЩА НА БАЩА И СИН РАЙНОВИ

В галерия Ракурси, която принадлежи на едноименната тържна къща, е открита изложба на художника Николай Райнов (1889-1954) и на неговия син, скулптора Боян Райнов (1921-2005). Това е стара тяхна мечта, която приживе не се осъществи, пък и не бе възможно да стане. Както е известно, в периода на ранния комунизъм у нас върху стария професор бе легнало клеймото на мистик и буржоазен естет, а другият му син Богомил дори се бе отказал от него чрез Държавен вестник. В същия период Боян беше в Париж и участваше в артистичния живот на френската столица, а зад гърба му бе останала първата негова изложба с рисунки към книгата на Пол Елюар Красавицата и зверовете. Атмосферата зад желязната завеса не му позволи да присъства дори на погребението на баща си. Ето защо сегашната експозиция в Ракурси е знаменателна с първата, макар и post mortem среща на двамата артисти. Николай Райнов е представен с рисунки, графики и маслена живопис, а Боян Райнов - с непоказвани досега скулптури, литографии и рисунки. Някои от тях са частна собственост, а други са осигурени със съдействието на софийската фондация Проф. Николай Райнов. Буди интерес ценовата листа на експозицията, в която 12-те произведения на стария професор (другата част не е обявена за продан) варират от 1000 до 4800 лева. Четиринайсетте търговски предложения за Боян Райнов се движат в много широката рамка от 650 лв. (литографиите Човекът и градът, Лъвове, Орли), през трите произведения от цикъла Красавицата и зверовете (от 1750 до 3900 лв.), та чак до бронзовите пластики в диапазона от 2800 до 45 000 лева.
Боян, както е известен във Франция, е слабо познат с творчеството си у нас, което ни задължава да го представим в телеграфен стил. До 1962 г. той прави самостоятелни и излага в колективни изложби, прибавяйки авторитет и популярност на името и работите си. През 1963 г. участва в Изложбата на седемте тенденции в съвременната скулптура наред с Ханс Арп, Алберто Джакомети и други знакови представители на ваятелското изкуство. Същата година получава и първа награда на международната скулптурна изложба в Монте Карло за произведението си Прегърнатите (Les Enlaces). През 1982 г. френската държава прави голям жест към артиста от български произход - емитира пощенска марка с неговата композиция Семейството. Тя, както и други две негови творби - Приятелство между хората и Градът - са изпълнени в траен материал и са монтирани на три от големите площади на Париж.
Изложбата на баща и син Райнови продължава в галерия Ракурси до 26 септември и бележи силния старт на художествения живот в столицата през есенния сезон.

Facebook logo
Бъдете с нас и във