Банкеръ Weekly

Съдби

КРИСТО СЕ ЗАВРЪЩА ПРИ НАЧАЛОТО СИ

Втората половина на ноември предложи голямо културно събитие в София - изложбата от подписани постери, отпечатъци на рисунки, проекти и фотографии, дарени на Художествената академия (НХА) от Христо Явашев-Кристо и съпругата му Жан-Клод. Интригата се допълва от търговския характер на експозицията в галерия Академия, приходите от която ще образуват първата вноска за строежа и обновлението на НХА, откъдето прочутият българин започна своя път в изкуството в периода 1953-1957 година.
Идеята за подобна изложба не е нова, но едва сега се създадоха условия за реализирането й и се намери достатъчно последователен и убедителен в аргументите човек, който да я материализира насред София. Първото подобно намерение се роди през зимата на 1990-1991-а и трябваше да прехвърли здрав културен мост между Запада и току-що наченалата демократичния си преход България. Решено бе изложбата да се нарича Кристо - началото и да се успореди с реализацията на тогавашния му мащабен проект Чадърите, разноцветно обхванал САЩ и Япония. За търговско предложение в онези времена никой не мислеше! Достатъчният брой рисунки и платна на Христо Явашев от най-ранните му периоди в София, Прага и Париж предполагаха събирането им на едно място и легитимирането на художника като голям рисувач и портретист. Собствениците на споменатите произведения, негови съквартиранти, състуденти и роднини с ентусиазъм прегърнаха идеята и на часа се отзоваха на предложението за организиране на експозицията. После нещата удариха на камък и показаха авангардността на намерението във време, в което софиянци нямаха какво да ядат. Пък и преразпределянето на националните богатства едва-що начеваше, та на първите бизнесмени (основно с кавички) и през ум не им минаваше да влагат пари в изложби. Дори днешните колекционери, шумно рекламирани от медиите, предпочитаха преди 15 години хазарта пред изкуството и стенописеца Русев пред монументалиста Явашев. Очевидно моментът за връщането на Кристо у дома бе крайно неподходящ, та намерението затихна и окончателно се изгуби.
От година и нещо ректорът на НХА проф. Божидар Йонов поддържа редовен контакт с Христо Явашев и е успял да го запали за организирането на подобна изложба в София, при това в собствената галерия Академия. Кристо е направил щедро дарение с възможността част от собственоръчно подписаните постери и проекти да се търгуват на цени над 350 щ. долара за фонда, условно наречен Строителството на Академията. Изненадата дойде от очаквана посока - белгийският колекционер Хуго Вутен предварително изкупи цялата експозиция от 62 постера за 20 хил. щ. долара. Тоест по около 300 долара за постер, което е значително по-ниска цена от предложенията на европейските тръжни къщи и ИНТЕРНЕТ, с които в.БАНКЕРЪ си свери часовника. Излиза, че щедрият дарител Вутен знае и как да взима от България, и то така, че да не остави никакви шансове на нашите ценители и колекционери. Даже скромната възможност и усещане за причастност към бъдещия строеж и съзнанието за своеобразно меценатство във време, в което шепа дълбоки провинциалисти предложиха напълно несъстоятелен проектозакон за меценатството.
Божидар Йонов значително е разширил първоначалното намерение и заедно с изложбата е подредена малка музейна сбирка на втория етаж на Академията, която представя личността на Христо Явашев, етапите в творчеството му и неговите академични етюди, запазени в златния фонд на НХА. Всъщност тези студентски рисунки са само три, представени са вече на световната културна общественост и са публикувани в престижните издания за изкуство в Европа. По всяка вероятност точно в тази първична музейна клетка ще се продават и фотоси и дипляни на неговите най-популярни проекти и реализации, правата за които Кристо и Жан-Клод са предоставили на НХА с благотворителна цел.
Няма съмнение за стойността на предстоящото културно събитие. То, както и жестът на художника е толкова голямо, та едва ли ще ни стигне въображението, за да го обхванем в целият му обем. За ситния ни мащаб ще остане само споменът за имотните разправии в Габрово и огласяването им дори в Международния съд в Страсбург. Но пък откриването на изложбата и малкия музей ще бъдат първата ни стъпка към преодоляване на изолацията ни от Кристо, вината за която е само наша, българска. А инак доста народ се извървя през Манхатън в Ню Йорк, доста звани и незвани специалисти (със и без кавички) хлопаха на вратата на ателието му - някогашна фабрика, преустроена в дом и работни помещения - за да се отъркат покрай славата на твореца. Мнозина от тях бяха командировани със задачата да напишат книга или изследване за Кристо. Досещате ли се - тази задача се оказа непосилна за въпросните пътешественици било поради ориенталски мързел, било поради интелектуална недостатъчност за съизмерване с ръста на Христо Явашев.

Facebook logo
Бъдете с нас и във