Банкеръ Weekly

Съдби

Кой как печели от данните за личния ни живот

Съвременният човек практически всеки ден предоставя данни за себе си - и когато "поства" във Facebook, и когато си купува чорапи, когато попълва анкета в кафенето или когато оформя документи за поредната си банкова карта. Това  превръща професията на детективите и на останалите "ловци" на информация за хората в нещо качествено ново. Вече няма нужда те да разпитват съседите, за да измъкнат подробности за живота на обекта на проследяване. Достатъчно е да се възползват от многобройните бази данни, които алчно "поглъщат" всякаква информация за хората. В САЩ подобни информационни хранилища са печеливш бизнес за нов тип компании. Онова, което те наричат "синтез на данните", отива срещу умерено заплащане в ръцете на колекторски фирми, на адвокатски кантори, а и на други предприятия, жадни за подробности от живота на хората.

Компанията IDI (Interactive Data Intelligence), която само за една година съществуване е успяла да събере информация за всеки възрастен американец, минава за най-голямата на пазара в САЩ. Благоприятна предпоставка е, че местното законодателство разрешава колекционирането на открити данни за пълнолетни граждани, което буквално развързва ръцете на подобни фирми.

Мениджърите на IDI не крият, че данните, които служителите им усърдно събират, впоследствие се синтезират и се продават на съответните клиенти. Най-често става дума за частни детективски компании, за застрахователни и адвокатски фирми. Естествено и за тези, които събират просрочени задължения.

От базите данни, получили названието idiCORE, купувачите на информационни масиви могат да научат още нещо: какви продукти предпочитат американците в един или друг град, къде ходят на почивка и даже по кое време се отбиват в кафенето.

Изпълнителният директор на IDI Дерек Дъбнър твърди, че в сървърите на idiCORE се пазят отчети, които включват адреси, телефонни номера и електронна поща, сведения за извършване на наказателни престъпления и дори за глобите за превишена скорост. Както и данни за лицензи за оръжие, снимки на автомобили, взети под наем, и GPS координати за придвижването им.

Изпълнителният директор на IDI смята, че повечето американци няма защо да се притесняват от съществуването на подобни информационни банки - освен всичко друго тя може да бъде използвана и при издирването на изчезнали хора или за ареста на престъпник, или на заподозрян в тероризъм.  

Покрай събирането на базите данни компанията съумява успешно да поощри гражданите да споделят ценна информация. Тя е създала два сайта с купони за отстъпки за определени стоки и услуги, които предвиждат въвеждането на име, фамилия и електронен адрес. За мнозина тези три пункта са най-ценната информация, но за подобни компании е много по-важно да проследят поведенческите навици на хората. Особено кой и за колко е готов да купи един или друг продукт. Сайтовете, предлагащи отстъпки, ненатрапчиво се интересуват и за рождената дата на потребителя, за домашния му адрес, както и за незначителни на пръв поглед детайли от живота - страдал ли е примерно от асма или изпадал ли е някога в депресия? Подобни информационни дреболии лесно могат да се превърнат в истинско съкровище примерно за фармацевтичните компании.

Според анализаторите колкото и полезни да са подобни информационни масиви, те всъщност представляват "ужасяващо пълни" досиета на съвсем обикновени хора. Самият Дъбнър отбелязва, че "интернет помни всичко". Което означава, че даже всички несполучливи снимки или грешките, които човек допуска през живота си, могат да се окажат записани и впоследствие да повлияят някак на бъдещето му.

Държавният сектор в САЩ също разполага с единна база от лични данни за всеки американец, включително за непълнолетните. Но достъпът на външни лица до тях (поне формално) е невъзможен.

Местните власти все повече се вълнуват от въпроса за урегулиране на дейността на компаниите от рода на IDI, чиито бази, съдържащи на пръв поглед незначителни данни, могат да бъдат използвани от клиентите им като могъщ инструмент за постигане на различни цели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във