Банкеръ Weekly

Съдби

КАРТИНАТА НА ШИПКА ВСИЧКО Е СПОКОЙНО ВСЕ ПАК СЕ ОЗОВА В СОФИЯ

На третия етаж на НДК бе открита изложбата На теб, Българийо свещена…, която включва 43 произведения на живописта и скулптурата, посветени пряко или косвено на 130-годишнината от освобождението на нашата страна. Представени са български и чуждестранни художници от всички поколения. Сред творбите им разпознаваме знакови сюжети (Ярослав Вешин, Василий Верешчагин, Алексей Попов, Димитър Гюдженов, Илия Петров), познати още от учебниците по история, но има и малко показвани картини и бюстове на поборници и генерали. Централното място в експозицията е предоставено на Светлин Русев, чието присъствие откриваме и зад изобилието от картини, собственост на Художествената галерия в Плевен. Което не е чудно, защото куратор на изложбата е изкуствоведът Николай Бошев от частната галерия на академика.
Това, което впечатлява солидно, но не е акцентирано в експозицията, е излагането на две платна от медийно обгрижвани частни колекции: Портрет на Иван Вазов от Златю Бояджиев и На Шипка всичко е спокойно от Василий Верешчагин. Първото е собственост на адвоката Тодор Батков, а второто - на бизнесмена Васил Божков. Преди години единствено в. БАНКЕРЪ (бр.19 от 10 май 1999-а) разказа за голямото лондонско наддаване в Сотбис, което г-н Божков загуби от московския адвокат Израил Терн (110 хил. щ. долара срещу 126 хил. щ. долара). Веднага след победата си г-н Терн заяви, че е готов тутакси да се раздели с картината срещу… 250 хил. долара. Няколко месеца по-късно той склони да я размени срещу стойностни произведения на художници от еврейски произход. Ние не знаем по кой точно път г-н Божков е придобил На Шипка всичко е спокойно, пък и това не е толкова съществено. Далеч по-важен е фактът, че картината най-сетне получи своята социализация и следва да го приемем като добър знак в художествения ни живот. Независимо от все по-подозрителното мълчание на онази фантомна експертна група, която работела (повече от две години и все безрезултатно) върху нов закон за културното наследство.
Скромното и ненатрапчиво експониране на въпросните две картини е щедро компенсирано в специално издадения каталог на изложбата На теб, Българийо свещена…. В него акцентите открояват на първо място частните притежания, а академик Русев е пратен на 32-33 страница като равнопоставена част от другите картини в изложбата. Най-стойностните от тях са на Националната галерия, на Софийската градска галерия, на Националната галерия на чуждестранно изкуство и Военноисторическия музей.

Facebook logo
Бъдете с нас и във