Банкеръ Weekly

Съдби

Как се печели от края на света

Руски бизнесмени бързат да осребрят апокалипсиса

Настъпването на края на света очакват 14% от жителите на света, а 10 на сто от тях са убедени, че катастрофата ще се случи според прогнозата на маите на 21 декември 2012-а. Това показват резултатите от социологическото проучване на компанията Ipsos Global Public Affairs.


Русия е сред най-песимистично настроените държави. Тринадесет процента от населението на страната вярват в настъпването на апокалипсиса през тази година. Народните настроения се отразяват и на потребителския пазар. Все повече производители предлагат на хората тематични стоки и услуги.


Преди около три седмици сватбената агенция Марина Менделсон в Томск произведе първата партида комплекти за края на света. Кутията съдържа стоки от първа необходимост - валидол, малка бутилка с водка или с жива вода, елда, шпроти, сапун, въже, валериан, бележник, молив, активен въглен и забавна инструкция. Цената на пакета на дребно, който се рекламира като отличен подарък, е 890 рубли (29 долара). Директорът на компанията Юлиана Щегольова твърди, че идеята й хрумнала случайно. Тя научила за предстоящия край на света от съобщение на своя приятелка, което отначало развълнувало и самата нея. След като се ориентирала в ситуацията обаче, собственичката на агенцията решила да превърне потенциалната опасност в бизнес план. За мое голямо учудване се оказа, че никой в Русия не се е сетил да произвежда подобни стоки, разказва Щегольова. По думите й досега компанията е изпълнила редица частни и корпоративни поръчки. Марина Менделсон обаче все още няма предложения от търговските вериги.


Най-много от евентуалния край на света успяха да спечелят проектантите и строителите на подземни убежища. От профилираните компании казват, че търсенето на бункери е нараснало около два пъти в сравнение с 2011-а. За една година всяка от фирмите е успяла да построи около двадесет обекта. От компанията ДелюксБункер уточняват, че преди разпространението на информацията за апокалипсиса бункери си поръчвали предимно хора, страхуващи се от военно нахлуване от страна на традиционни съперници на Русия. При това повечето жители на страната избират обикновени подземни убежища, необорудвани с компютърни системи. Стойността на най-простото от тях е 1.5 млн. рубли (около 48 хил. долара). На територията на страната липсват истински умни бункери, тъй като цената им по правило надхвърля 1 млн. долара и не е по джоба на повечето желаещи да оцелеят.


В същото време уфимската компания Ковчег Н заяви преди няколко месеца възможността да изгради колективен бункер. Съоръжението трябваше да бъде построено с парите на клиентите - мястото с койка в убежището щеше да струва около 125 хил. рубли (около 4 хил. долара), малка стая - 690 хил. рубли (около 22 хил. долара), а жилището за четирима около 1.7 милиона (около 54 хил. долара). За да реализират проекта си, търговците трябваше да привлекат парите на 300 вложители. Засега обаче компанията не е успяла да намери достатъчен брой частни инвеститори.


В социалните мрежи набира все по-голяма популярност още един апокалиптичен проект - билети за спасителен плаващ ковчег. На интернет сайтовете се появиха едновременно няколко обяви за отпътуването на подобни съоръжения от Нижни Новгород, Твер, Москва и Екатеринбург. Заявената стойност на билетите варира от 30 до 100 хил. рубли. Всички тези съобщения обаче се оказаха фалшиви. Както стана ясно, обявените телефонни номера принадлежат на случайни хора, които впрочем са доста изнервени от десетките обаждания. Снимките, използвани в обявите, всъщност са умалени копия на Ноевия ковчег, създаден през 2005-а от холандския художник Йохан Хюберс. От създаването му съоръжението се намира в пристанището на малкото градче Шаген. Ноевият ковчег на Хюбърс е разположен върху баржа и от самото начало не е предназначен да извършва реално плаване. В интервютата си художникът споделя, че основната цел на неговата работа е да привлече вниманието на хората към Библията, а не да спаси света от поредния вселенски потоп.


nbsp;


Съседните държави на Русия не остават по-назад. В средата на октомври латвийската застрахователна компания Balta излезе с необичайно съобщение за медиите. Организатори на музикален фестивал поискали да купят градче, което може да защити участниците и гостите на мероприятието от появата на космическите същества Ктулху от водите на Балтийско море, да опази победителите от отвличане и от края на света. Застрахователите все пак решили да откажат на необикновените си клиенти, позовавайки се на невъзможността да изчислят риска и сумата на застраховката.



Въпреки че повечето частни инициативи изглеждат смехотворно, мексиканските туристически и обслужващи компании все пак успяха да получат съвсем реални печалби. По данни на британското списание The Telegraph UK притокът на пътешественици в югоизточните райони на страната, които по традиция се считат за родина на маите, се е увеличил над два пъти - от 22 до 52 млн. души.


Facebook logo
Бъдете с нас и във