Банкеръ Daily

Съдби

Кабелният трамвай пази духа на Сан Франциско

Без съмнение Сан Франциско (San Francisco, в превод от испански "Свети Франциск") е един от най-интересните градове в щата Калифорния. Не само на пътешествениците, но и за киното – почти във всеки втори американски филми присъства и той. Градът е разположен на Западното крайбрежие на САЩ с излаз на Тихия океан на запад и граничещ със Санфранциския залив на север.

Старото име на Сан Франциско е Йерба Буена, кръстен така от испанските заселници през 18 век поради изобилието на един храст. То се е запазило и в момента има остров с това име - остров Йерба Буена, недалеч от града. Островът е свръзка между Оукланд и Сан Франциско посредством мостът "Бей Бридж". Най-големият мост на територията на Калифорния е платен, като таксата за преминаване е 4 щ.д. само в посока Оукланд – Сан Франциско. Другият мост, които е по-известен, е "Голдън Гейт Бридж", но той е значително по-малък от "Бей бридж". Когато градът е превзет от американците през 1846 г., по време на Мексиканско-американската война, е преименуван на Сан Франциско.

Църквата "Мисия Свети Франциск от Асизи", известна още като "Мисия Долорес", е най-старата сграда в Сан Франциско, основана на 9 октомври 1776 г., на която е кръстен и града. Църквата от своя страна е кръстена на Свети Франциск от Асизи, монахът от който идва името на францисканският орден. Църквата се намира в квартал Мишън.

Сред забележителностите на града е и кабелният трамвай - обществен транспорт, запазен единствено в Сан Франциско.
Системата на кабелния трамвай е включена в националния регистър на паметниците на историята на САЩ (National Register of Historic Places). Понастоящем с него се превозват основно туристи.

Системата на кабелния трамвай се експлоатира от градската организация МЮНИ, която управлява всички видове обществен транспорт на Сан Франциско, с изключение на крайградското метро БАРТ. Заплащането в кабелния трамвай се различава от това за другите видове транспорт в града (електрически трамвай, автобус, тролейбус): еднократните билети за града са валидни в кабелния трамвай само след допълнително заплащане.
Първата успешно работеща кабелна улична железопътна линия е открита именно в Сан Франциско през 1873 г. и се наричала Clay Street Hill Railroad. Учредител е Ендрю Смит Хелидай (Andrew Smith Hallidie), а главен инженер — Уилям Епелшеймер (William Eppelsheimer). По линията се използвали вагони, които се зацепвали към трасето със специален механизъм.

Превозът на пътници по линията започва на 1 септември 1873 година. Кабелният трамвай се оказва успешно начинание и много други предприемачи започват да строят трамваи от този тип в Сан Франциско и други градове. Благодарение на заплащането за патента Ендрю Хелидай става богат.
В края на XIX век линии на кабелния трамвай се строят и експлоатират от многобройни частни компании-оператори. Изградената след Clay Street Hill Railroad система на кабелния трамвай в Сан Франциско се нарича Sutter Street Railway и заменя конния трамвай през 1877 година. Следващата година Лиланд Стендфорд (Leland Stanford) открива своята кабелна мрежа Cal Cable. Първата линия на тази мрежа минава по ул. "Калифорния", запазена е до наши дни и е най-старата действаща линия на кабелен трамвай.

През 1880 г. започват да работят операторите ул. "Гийри", Park & Ocean Railway, а две години по-късно и компанията Президио & Ferries Railway. Този оператор бил първият, по маршрутите на който имало завои и обръщала.

Електрическите трамваи се появяват по улиците на Сан Франциско през 1892 година. Става ясно, че изграждането на една линия на кабелен трамвай е два пъти по-скъпо от изграждането на линия на електрически трамвай, а експлоатационните разходи са шест пъти по-големи. Затова линиите на кабелния трамвай били повсеместно преоборудвани за електрически трамваи.

Понастоящем мрежата маршрути на кабелния трамвай в Сан Франциско се състои от три линии: Пауъл-Хайд, Пауъл-Мейсън и ул. "Калифорния". Системата на кабелния трамвай се ползва основно от туристите, защото е дублирана от автобуси и тролейбуси.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във