Банкеръ Daily

Съдби

Живите билбордове

Бърнард Хопкинс стресна на времето публиката и медиите с татуировка на интернет казино.
S 250 984c024e 1257 448b 9405 6c2cbc561d09

Съвременният човек сякаш няма къде да се скрие от рекламата. Нещо повече - изглежда, че ако тя изчезне от обкръжаващата ни действителност, светът ще се обезцвети и ще замлъкне. На улицата, в метрото и на работното място, всеки ден виждаме и чуваме хиляди призиви да купим една или друга стока, да се възползваме от различни услуги. Понякога желанието на рекламодателите да бъдат забелязани придобива провокативни и гротескни форми, а понякога - направо плашещи. Един от най-спорните начини за пренасяне на съобщението до целевата аудитория е поставянето му върху човешкото тяло.

Въпреки че търговската татуировка (skinvertising) е относително свежа тенденция в маркетинга, тя се появява още през ХІХ век.  Основателят на голямата американска верига универсални магазини  Macy’s - бrвшият моряк Роуланд Мейси, избрал за лого червената звезда, татуирана на китката му.  Така той станал първият, който носи емблемата на търговска марка върху тялото си. 

Широкото разпространение на търговските татуировки става факт едва два века по-късно. Една от първите шумни рекламни акции с използването на "живи носители" е извършена през 2001-а от голям американски сайт, специализиран в хазартните игри. Боксьорът Бърнард Хопкинс си направил временна татуировка с адреса му и се появил с нея на мач, транслиран от кабелния канал ESPN. Това предизвикало истински скандал, кампанията била осъдена както от боксьорските организации, така и от спортните средства за масова информация. На свой ред онлайн казиното тутакси сключило подобни контракти с други спортисти.

През 2009-а авиокомпанията Air New Zealand предложила на доброволци да обръснат главите си, за да изпишат на тила им с къна логото "Искате промяна? Отидете в Нова Зеландия!". В замяна те щели да получат билет до въпросната дестинация (на стойност около 1200 долара). Офертата съблазнила 30 души. Рекламната кампания била впечатляваща, но и нееднозначна - журналистите кръстили участниците в нея "черепни билбордове". За да заглади негативния ефект, Air New Zealand обявила, че обръснатите коси са дарени на хора, подложени на химиотерапия.

Ако изброените суми ви изглеждат мижави, парите, които се въртят на пазара на перманентните татуировки, са доста повече. Днес най-прочутата ходеща реклама в света е американският боксьор любител Били Гиби. Носителят на 26 татуировки оценява челото си на 20 хил. долара, бузата си на 15 хиляди и така нататък. Впрочем Гиби, който отначало обещаваше да постави световен рекорд по количество татуировки върху тялото си, преди няколко години изрази съжаление, че се е захванал с това начинание. Повечето сайтове, които рекламира, отдавна са закрити. Според признанията на боксьора отражението му в огледалото започнало да го депресира.

Подобни проблеми изпитва и друга звезда на рекламните татуировки - Джо Тамарго. Той продал за пръв път част от кожата на предмишницата си през 2005-а и оттогава върху тялото му са нанесени над 20 рисунки. Повечето от тях вече не означават нищо - рекламираните фирми са фалирали, а политическите лозунги са загубили актуалността си. На всичко отгоре Тамарго е принуден да търпи маса неудобства, свързани с пикантната реклама на сайтовете за възрастни, "публикувана" върху челото му. Заради нея в някои заведения отказват да го обслужат. Затова пък Джо е успял да спечели над 220 хил. долара от своята "професия", което го прави най-скъпо платеният "рекламоносител".

Всъщност, сумите за знаменитостите, макар и от малък калибър, са едни, а за обикновените хора са съвсем други. През 2010-а челото на американката Кери Смит било купено от сайт за игри само за 10 хил. долара. В случая е трудно да се каже кой е сгрешил повече в очакванията си - тауировката с уебадреса остава завинаги, а рекламодателят отдавна е изчезнал от пазара. Така или иначе, в тази сфера няма фиксирани тарифи. На сайта на американската агенция за търговски татуировки се посочва, че цената зависи както от рисунката, така и от качеството на "повърхността". През 2016-а например 20-годишна новозеландка изложила на търг кожа от дупето си с площ 9х9 сантиметра. Началната цена на лота била 6500 долара.

Друг е въпросът защо, независимо от отделни успешни акции, рекламните татуировки не са широко разпространени. Проблемът е в нееднозначната и често болезнена реакция на аудиторията. Търговските марки, които се решават да шокират публиката, "жигосвайки" със знака си човешкото тяло, са твърде малко. Затова търговските татуировки си остават територия най-вече на маргиналните брандове и интернет компаниите еднодневки. Но и това правило си има изключения като акцията на британския магазин за електронна търговия FeelUnique. Той обяви, че ще плати 150 долара на всеки, който си постави временна татуировка с неговия адрес на клепача. От 6-те хиляди кандидати бяха подбрани едва десет души. Според договора им те трябвало да намигат на минувачите, което придаде шеговитост на иначе стряскащата промоция.

Facebook logo
Бъдете с нас и във