Банкеръ Weekly

Съдби

Женското медийно царство

Врачки отдавна предсказват, че България ще се управлява от жена. Досега това не се е случило, но не и ако става въпрос за четвъртата власт. У нас нейни пълководци са предимно дамите. Особено в телевизиите и вестниците, с малки изключения. Едно от тях вече е и Нова телевизия, където рокадите по върховете са по-чести от парламентарните избори.


Най-актуалната медийна схватка остави зад борда Светлана Василева. От години тя се слави като телевизионната кралица - бе първият изпълнителен директор на bTV (2000-2005 г.), след това беше пратена в трета глуха - оглави кабелните канали FOX Life и FOX Crime - 2005-2009-а, последва трансферът й в ТВ7, а в началото на 2011-а се нае да спасява Нова телевизия. Под нейно ръководство бяха и Нова спорт, и Диемите, както и четирите платени канала на шведската медийна група Modern Times Group, собственик на Нова броудкастинг груп- TV 1000 Balkan, Viasat History, Viasat Explorer и Viasat Nature. Но в разгара на лятото скандинавците отлюспиха българската си шефка.


Досегашният главен изпълнителен директор Светлана Василева напуска групата, за да поеме нови професионални предизвикателства, уточниха от Нова броудкастинг груп. Според официалната трактовка раздялата е станала по взаимно съгласие и в креслото на Василева сяда Дидие Щосел, досегашен заместник-председател на борда на директорите. Но ако може да се вярва на полулегалните клюки, основната причина за рокадата е сериозният спад в гледаемостта на третата до неотдавна национална телевизия и големите й отстъпления от подялбата на рекламния пазар. Съдейки по отчета, публикуван в Търговския регистър, групата е генерирала печалби от 76 млн. лв., или с 13% по-малко. А загубите са на стойност над 51 млн. лв. при под 10 млн. лв. за 2010 година. Изказват се и мнения, че Василева е аут, защото била против връщането в програмата на тлъсти и рисковани проекти като ентото издание на Биг Брадър. Докато Щосел и компания смятали, че точно в него бил ключът за привличане на аудиторията.


Времето на Василева в Нова тв ще се запомни като голямото падение - тя се провали със сериалите, сутрешните блокове, а също така и с неделните. Допусна от медията да си тръгнат част от известните лица - репортери и водещи, и Нова вече си оспорва четвъртото място по гледаемост заедно с ТВ7 и БНТ в различните часови пояси. Сега в телевизията и прилежащите й канали цари шок и ужас от уволнения и орязване на бюджетите. Сътресенията в навечерието на новия тв сезон най-вероятно ще се отразят и на програмната схема, която се пренареждала в момента. Възможно било да се ограничи участието на тандема Иван Христов - Андрей Арнаудов, по-точно да отпадне тяхната Станция Нова. Щели да се върнат стари, позабравени имена от предишни години като Имаш поща, но още се умувало дали Гала ще е по-ефективна в На кафе, или като разнася писма из страната.


От медията си тръгва и Аглая Коцева, дясната ръка на Василева в новините още от bTV. Отговорен редактор на новините вече ще е репортерката Косара Михалкова. Дългогодишният изпълнителен продуцент в този сектор Константин Кисимов пък е понижен в заместник-шеф, а овакантеното от него място е поверено на Галя Занева. Днес всички се строяват пред французина Дидие Щосел, който следи под лупа договорите на проектите.


Изпълнителният вицепрезидент на поделението на MTG за Централна Европа и председател на борда на директорите на Нова ТВ Андрес Нилсън коментира промените така: Той (б.а. - Дидие) демонстрира сериозни лидерски и мениджърски умения през последните шест години. Назначаването му ясно потвърждава твърдия ангажимент на МТG да продължи развитието на медийната си група в България... Всъщност разрушителят на женската ръководна хегемония Щосел е заместник-председател на Борда на директорите на Нова броудкастинг груп от 2009-а. Преди това за две години е оглавявал Борда на Болкан Медия груп, която издава списанията Наш дом, Жената днес и др. През 2005-а. ръководената от него британска медийна компания Apace Media купи 66% от Телевизия ММ ООД на Камен Воденичаров. След това музикалният канал стана част от портфолиото на Balkan Media Group Limited, съвместно дружество между Apace Media Group UK и шведската Modern Times Group. А през 2010-а излъчването на ММ спря.


В интерес на истината вятърът на промяната пообрули и върховете на шведската група - президентът й Ханс-Холгер Албрехт я напусна, за да оглави международната телекомуникационна компания Миликом интернешънъл селюлар.


Докато новината за сътресенията се носеше из гилдията, Светлана Василева обяви, че в рокадата нямало нищо притеснително. Искала да си отпочине. В жълтите вестници я заподозряха, че е бременна, на което тя, чрез други сайтове, отговори: Не, не съм бременна, не смятате ли, че ми е малко късно. Дамата има един брак зад гърба си с дипломата Красимир Станков, две деца, а отскоро и приятел, който е с години по-млад от нея - синът на цигуларя и шеф на Аполония Димо Димов Васил.


Какъв обаче е профилът на останалите телевизионни началнички? Едва ли някой е подозирал концентрацията на такова количество амбиция у иначе свитата Вяра Анкова, което да я настани на шефското кресло на БНТ. Вярно, че това най-вероятно ще трае до следващото лято. Преди две години обаче сериозно омъжената многодетна майка, а отскоро и баба, бе кандидатката, фаворит на тогавашния президент Георги Първанов. Независимо от това кандидатурата й се понрави дори на господин премиера Бойко Борисов. Преди да наследи Уляна Пръмова, Анкова повече от петилетка ръководеше новините. По-преди пък бе кореспондент на държавната телевизия в Атина, където живееше със съпруга си Томас Лафчис. Когато започна кариерата си в БНТ, със сигурност никой не е подозирал, че една от най-миловидните водещи на По света и у нас ще стигне до заветния десети етаж на Сан Стефано 29. Но тя не само го направи, а и реализира мечтата на редица предишни тв началници, успявайки да приспи правителството и да го убеди да дофинансира БНТ. На Анкова почти всяка година й дават по няколко допълнителни милиона независимо от установени нарушения, мижавата рекламна политика и невзрачните изяви на най-старата наша телевизия, която нито дърпа напред, нито прави крачка назад.


Не толкова незабележимо е управлението на Вики Политова в bTV. Ако се съди по влиянието на медията, то Политова трябва да се приеме за телевизионната царица. Сегашният председател на УС, генерален и изпълнителен директор на BTV Media Group е наследник на Светлана Василева. Политова е в телевизията от създаването й през 2000 г. като шеф на дирекция Продажби, а пет години по-късно поема оперативното управление. Служебните й ангажименти се разрастват значително през 2010 г., когато bTV стана част от Central European Media Enterprises (СМЕ). Тя вече отговаря за bTV, bTV Comedy, bTV Cinema, bTV Lady, bTV Action иRING BGза всички Webпроекти и шестте радиа - bTV Radio, N-Joy, Z-Rockmelody, Jazz FM и Classic FM.


Вики Политова е най-успешният мениджър на телевизия от появата на частните медии на българския пазар. Участието й в ключовите моменти от историята на медията е безценно, като тя допринася изключително много за успеха на bTV като водещата телевизия в индустрията за 12 последователни години, пише на сайта на самата телевизия. Няма съмнение, че Политова я изведе до позицията на абсолютния лидер, който конкуренцията у нас трудно може да догони.


Четвъртата ни най-голяма телевизия - TV 7, е царството на мъжете и по-точно на Николай Бареков, който по разбираеми причини не е във фокуса на този материал. Във всеки случай Бареков не пречи България да е сред страните в света, с най-стабилно женско присъствие в медиите. Това показва доклад на Международна фондация IWMF от миналата година. Изследвани са четири вестника, четири телевизии и две радиостанции. От 2300 човека в тях 1252 са от нежния пол. Проучването включва 177 хил. души в 522 новинарски компании и е категорично, че жените преобладават в 85 нюзрума в Източна Европа - в България, Естония, Унгария, Литва, Полша, Румъния, Русия и Украйна. В тези страни нивата на заплатите на жените и мъжете в журналистиката са съпоставими на всички нива в йерархията. Превесът на медийните дами в източната част на Стария континент се обяснява с практиката от съветската ера жените да работят наравно с мъжете. В Западна Европа броят на старшите експерти с поли е равен на този на мъжете. В американските медии пък жените са 41%, а на ръководни позиции - 23 на сто. В световен план управлението на медиите е поверено на мъжете, за разлика от обратната тенденция в България.


И още - 75 на сто от шефовете на новинарските издания, телевизии и радиостанции са мъже. Такова е и съотношението между мъжете и жените репортери. Четиридесет и един процента от най-опитните автори, редактори и продуценти в медийната индустрия обаче са жени, твърди доклад на IWMF.

Facebook logo
Бъдете с нас и във