Банкеръ Weekly

Съдби

Изкупуват старите немски гари

Гарата във Варбург след ремонта.
S 250 35f0e54f 482d 429b 8e01 e3e0614c227b

Почти всяко населено място в Германия, през което минават влакове, има своя гара. Много от тях са построени през ХІХ в., когато страната преживява небивал икономически подем. Днес повечето пустеят просто защото вече са ненужни. Билетите се продават на автоматични каси на перона, а железничарите и техните семейства отдавна са се преместили в собствени домове. Поради тази причина преди около 10 години концернът Deutsche Bahn започна да разпродава бездействащите постройки.

Някога гарата във Фалкенбург разполагала с чакалня, касова зала, помещение за съхраняване на багаж, ресторант и дори с обущарница. Днес тя има съвсем друго предназначение. Стаите на първия етаж са превърнати в ателие. Там живее със семейството си и рисува картини местната художничка Ариане Бос. Останалите помещения са преоборудвани в жилища за около 20 човека.

Собственик на имота е съпругът на Ариане - Томас Витшок, брокер на недвижимости. Досега той е купил и ремонтирал общо девет гари, в които предлага студентски квартири, зали за тържествени мероприятия, художествени ателиета, ресторанти, кафенета, дискотеки, музеи, туристически бюра и малки магазини.

"Желаещите да придобият малка пътническа гара са предостатъчно. През последните няколко години сме продали около 2100 такива станции. Останали са ни само 800 сгради, но искаме да запазим собствеността си върху 500 от тях. Във всеки случай търсенето е толкова голямо, че дори организираме конкурс за купувачите. Продаваме само на онези, които разполагат с достатъчно средства, за да санират и поддържат исторически сгради. Държим старите гари да отидат в добри ръце", твърди Норберт Гирсдорф, официален представител на Deutsche Bahn.

Впрочем от гара до гара има разлика, затова и цените са различни. Най-изгодни са постройките, разположени в източната част на Германия. Но всичко зависи от местоположението на обекта и неговото състояние. Например изискващата сериозен ремонт сграда, разположена върху 280 кв. метра в провинция Баден Вюртенберг, може да бъде придобита за 80 хил. евро. Докато гарата в Хайделберг, макар и по-малка по площ, но пък в добро състояние, се предлага за 525 хил. евро.

Инвеститорите, решили да вложат капитал в покупката на една или друга гара, от самото начало са наясно, че трябва да се примирят с рева на дизеловите локомотиви, свирките и потракването на железницата. "Графикът на движение на композициите в тези участъци си остава непроменен въпреки новото предназначение на гаровите сгради. Същото се отнася и до спирките, предвидени по разписание", отбелязва Гирсдорф.

Обитателите обаче на будисткия храм, намерил приют сред стените на бившата гара във Варбург, Северен Рейн, не се притесняват от съседството с железопътните релси. Преди около осем години местният лекар ортодонт Шарлоте Гормзен я купила и ремонтирала специално за своите приятели будистки монаси. Сега те ползват построената още през 1850-а сграда, плащайки наем. 

"Гарата беше в толкова лошо състояние, че Deutsche Bahn бе определила символична цена за нея. Придобих я за 1 евро, а ремонтът ми струваше 2 милиона. Нямате представа как изглеждаше тази историческа сграда - някога елегантните кирпичени кулички се бяха срутили, стените бяха обрасли с дървета, с една дума  - пустош", разказва Гормзен. В края на краищата днес гарата на Варбург е възстановена изцяло. При реконструкцията й са използвани материали, идентични на онези при строителството й. Сега преобразената постройка се охранява от държавата като ценен паметник на историята и културата. За поддържането й отделят средства както Германия, така и Европейският съюз.

"Радвам се, че имам собствен принос в превръщането на пустееща гара в будитски център. Германия е многонационална държава. А разнообразието на културите е важно условие за формирането на толерантност у хората", твърди Шарлоте Гормзен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във