Банкеръ Weekly

Съдби

ИНТЕРПРЕТАЦИЯ НА (ГР)АДСКИТЕ ПРИКАЗКИ

Софийската градска художествена галерия (СГХГ) откри в навечерието на Великден любопитната изложба (Гр)адски приказки. Тя е съпътстващ ( или по-скоро въвеждащ) елемент от една голяма и амбициозна културна програма, посветена на 25-годишнината на НДК. Кураторът Мария Василева, която в последно време реализира няколко много сериозни и открояващи се проекти, е съпоставила различни по техника и мислене погледи към темата София. Живопис, графика, фотография, колаж, дигитален печат, инсталации, видеоарт и др. разгръщат необичайни ракурси, в които сякаш преобладава иронията и насмешката. Изложбата продължава до 20 май.
Прави впечатление, че част от показаните проекти представляват дигитализиран фотодокумент на осъществени през различни години инсталации в откритата градска среда. Ако има нещо, което ги обединява, това е широко разгънатият спектър от хумор - от деликатната ирония до ожесточената сатира. Известно е - градът ни представлява хаотична смесица от съжителстващи парвенюшки лъскав хотел с олющена панелка, полирано парче тротоар с кална дупка, агресивно натрапващ се билборд със скромна реклама от вида направи си сам. И още - Макдоналдс с бездомни кучета наоколо, черни пазари, амбулантни улични търговци, помпозни сгради, задникът на Азис и какво ли още не в гигантски пъстър конгломерат. Този ориенталски колорит е динамичен и вече не гневи привикналия и примирил се софиянец. Но продължава да държи будни сетивата на художниците, които използват всеки случай за коментар. Особено чувствителни са т.нар. авангардисти, сред които най-активни са Лъчезар Бояджиев, Кирил Прашков, Вероника Цекова, Красимир Терзиев и др.
Експозицията в СГХГ може да се приеме и като нелицеприятна, особено на фона на задаващите се помпозни тържества за 25-годишнината на Националния дворец на културата, по-известен в чужбина като Национален конгресен център. Но такива са фактите от живота на град София и никакъв фон дьо тен не е в състояние да ги разкраси. Пък и някогашният девиз на столицата Расте, но не старее се нуждае от сериозно преосмисляне, най-вече във втората му част!

Facebook logo
Бъдете с нас и във