Банкеръ Weekly

Съдби

ИНСТАЛАЦИИТЕ НА ПАВЕЛ КОЙЧЕВ В СИБАНК

До края на октомври в художествената галерия на СИБАНК посетителите могат да видят една малко необичайна за това средище експозиция. Тя е дело на скулптора Павел Койчев и художник-фотографа Иво Хаджимишев и по същество представлява публицистичен акт на протест срещу загубената хармония по нашето Черноморие. След Виолетовата биволица това е второ представяне на Павел Койчев в галерията на СИБАНК, този път с мотото Къщите, лятото, морето. От естествени, типични за българската строителна практика от миналото материали е изградено своеобразно ваканционно селище. Посланието на художника е ясно - човешкият мащаб вече е загубен сред бетонната хотелска джунгла, покрила през последните години крайбрежната ни ивица. Конструкцията е обрамчена от красиви фотоси на Иво Хаджимишев, които са ярък контрапункт на основната идея, допълват я и я осмислят в завършен вид.
В паметта ни все още е съхранен спомен за предишните подобни провокации на Павел Койчев, сред които с най-голям успех се ползваха колибите от пръти и кал пред НДК. Работата с естествен, нетраен материал още тогава подсказа пристрастията на скултпора към нова изразност, която съдържа и известна доза ирония към традиционните за ваятелството камък и метал. Приехме тези негови акции и като израз на своеобразен неоромантизъм. Но сега в Къщите, лятото, морето изненадва една авторско мислене, вече изкушено от чуждите образци и практики и оплодено от вече признат задграничен опит. Ваканционното селище в галерията на СИБАНК навява асоциации с творчеството на Хундертвасер. Но австриецът, привлякъл широкото внимание най-вече със своите ексцентрични публични прояви, има шанса да материализира проектите и конструкциите си в реална природна и урбанистична среда. Така се раждат пъстрите, многоцветни жилищни комплекси на Хундертвасер, които днес са културна и туристическа атракция на Австрия и събират тълпи от любопитни посетители от цял свят.
Идеята на Павел Койчев е твърде близка до провокациите на Хундертвасер, но с една съществена отлика - тя няма шанс за развитие във времето. По тази причина тя остава само публицистичен жест, макар и натоварен с хуманистичен патос.
Иначе никой не се съмнява в искреността и почтеността на скулптора Павел Койчев и личната му болка, побрана в Къщите, лятото, морето.

Facebook logo
Бъдете с нас и във