Банкеръ Weekly

Съдби

ИМЕНА ЗА МИЛИОНИ

Какво толкова значи едно име? Когато става дума за германските футболни стадиони, всъщност значи много, ще ви кажат тамошните запалянковци. За тях то не само е обвързано с богати традиции и с особената връзка между един отбор и неговите фенове, но и е последен символ на превъзходството на спорта над комерсиализма. Само че подобни съображения очевидно не занимават умовете на клубните мениджъри, защото напоследък търговията с имената на германските стадиони се превърна в мултимилионна индустрия.
Последната подобна сделка стана факт преди седмица, когато автомобилният производител Даймлер, кметът на град Щутгарт и президентът на едноименния футболен отбор обявиха, че местният стадион Готфрид Даймлер занапред ще се нарича Мерцедес-Бенц Арена.
Детайли по договора не бяха обявени, но по информация на Ди Велт автомобилната компания е откупила името на стадиона срещу 23 млн. евро. От клуба Щутгарт обявиха, че приходите ще отидат за ремонт на съоръжението и на прилежащите му тренировъчни игрища.
Лавина от продажби
Щутгарт съвсем не е новатор в тази област. Тенденцията клубовете да продават имената на стадионите си започна още през 1997-а, когато в град Фюрт местният Ронхоф Шпортс Парк стана Плеймобил. Две години след това стадионът в Леверкузен бе прекръстен на БайАрена (в чест на фармацевтичния гигант Bayer), а през 2001-ва дори митичният хамбургски Фолкспаркщадион се сдоби с нова идентичност - като AOL Arena. Това вече окончателно отприщи процесите и днес повечето първодивизионни отбори играят на съоръжения, носещи имената на банки (Комерцбанк ), застрахователи (Дженерали) или на пивоварни (Фелтинс в Гелзенкирхен).
Можете да сте сигурни, че онези стадиони, които още нямат комерсиално име, в момента преговарят за такова, коментира журналистът Майк Тесинг, който създаде специален сайт за този бизнес - stadionwelt-business.de.
Нужда от средства
Ако погледнем на въпроса от гледна точка на бизнеса, желанието на някоя голяма корпорация да напише тлъст чек в замяна на едно просто име носи само ползи за футбола. Ако пък някой клуб иска да си построи нов, модерен стадион, преотстъпването на името му на голям спонсор спокойно може да покрие по-голямата част от разходите - какъвто именно бе случаят с Алианц Арена в Мюнхен.
Но дори и стадионът вече да е налице, прекръстването му може да осигури средства за ремонти, поддръжка или - в най-честия случай - за покриване на нарастващите разходи за трансфери и заплати на играчите. Средните разходи на един клуб от I бундеслига за заплати през 2007 г. са били 29.5 млн. евро.
Ако искаш да се закрепиш в елита и да имаш успех на международно ниво, трябва да купуваш от най-добрите футболисти - обяснява Бенедикт Рьомелт, професор от Университета по спортни науки в Йена. - За германските клубове ще е фатално, ако не успеят да догонят като бюджет английските, да речем. Те просто няма да имат шанс.
Колко средства носи прекръстването на един стадион, зависи от няколко фактора - най-вече от разположението му и от репутацията на клуба, който го обитава. Споменатият застраховател Дженерали например склони да плаща по 400 000 евро годишно за правото да даде името си на стадиона в мюнхенското предградие Унтерхахинг. Комерцбанк плаща 3 млн. годишно във Франкфурт, а на Алианц свързването с новия мюнхенски стадион и с играещия там гранд Байерн струва 6 млн. евро на сезон.
Футболът продава душата си
Въпреки несъмнените ползи обаче мнозина запалянковци гледат на подобни сделки като на последното доказателство, че футболът е продал душата си. Почти всички цитирани прекръствания на стадиони бяха съпътствани от гневни протести на фенове. В Хамбург и досега на северната трибуна на новоизпечения АОЛ Арена се вее гигантски транспарант Фолкспаркщадион завинаги!. В Нюрнберг посрещнаха още по-тежко решението на клубното ръководство да превърне Франкенщадион в ИйзиКредит. Може ли изобщо нещо да спре комерсиализацията в спорта? Докога финансовите акули ще вършат, каквото си поискат? - попита един вбесен привърженик в сайта на клуба. - Какво следва сега, да прекръстим самия Нюрнберг на ИйзиКредит Сити?
Впрочем недоволството обхваща не само обикновените фенове. Вестник Вестдойче Алгемайне Цайтунг категорично отказва да използва новите имена на стадионите в материалите си, като ги нарича лингвистични чудовища, и подчертава, че няма да участва в този обикновен пласмент на стоки.
Въпрос на привикване
Но тенденцията към нови и понякога съвсем мимолетни имена (в Хамбург АОЛ Арена бе прекръстен отново и сега се нарича HSH Нордбанк) очевидно ще се запази. Проблемът е само, както подчертава икономистът Рьомелт, че понеже предлагането от страна на клубовете напоследък нарасна значително, цените падат.
Пък и не всички фенове са против. Особено ако виждат с очите си ползата от търговията с имена. Марк Фридрих, шеф на един от големите фенклубове на Щутгарт, уверява, че няма никакви негативни нагласи срещу новия Мерцедес-Бенц Арена, щом парите ще отидат за реконструкция и в крайна сметка ще направят стадиона по-комфортен за зрителите. Ние не желаем да видим футбола окончателно завладян от комерсиализма - твърди Фридрих. - Но при нас не става точно това. Пък и самото производство на Мерцедес е тук, в нашия град.

Facebook logo
Бъдете с нас и във