Банкеръ Weekly

Съдби

И по-скъпо, и по-некачествено

Семейството на Петър Зденек отскача за хранителни продукти в чужбина три пъти седмично.

На пръв поглед в супермаркетите в Централна и Източна Европа предлагат същите храни и напитки, както и в цяла Европа. Но жителите на Чехия, Словакия, Полша вече знаят, че опаковката далеч не е гаранция за съдържанието. В Германия, в магазин на една от големите немски търговски вериги за храни, пазарува чехът Петър Зденек. Той взима консерва с риба тон, оглежда внимателно етикета и казва: "Тази кутийка струва в Чехия 1.5 евро, а тук - едно евро. Освен това е с по-добро качество - съдържа големи парчета риба и изобщо не прилича на пюрето, което продават от другата страна на границата." Петър слага няколко консерви в количката и продължава към другите щандове. Придружават го 19-годишната му дъщеря Клара и съпругата му Сарка. Петър взима от един хладилник опаковка с кренвирши, на чийто етикет пише с малки букви "87% съдържание на месо" и коментира с горчивина: "Опитайте се да намерите такива кренвирши в Чехия."

Семейство Зденек живее в село Модлани, до Теплице и пазарува в супермаркет в близкото до границата немско градче Алтенберг. Впрочем половината автомобили на паркинга са с чешки номера. Семейството извършва това пътешествие три пъти месечно. "Знам, че звучи шантаво - да пазаруваш храната си в съседна страна, но сме принудени да го правим. Понякога ми се струва, че сме нещо като сметище за западноевропейските производители - каквото остане, го пращат в нашите магазини", изтъква Зденек.

Според европейското законодателство компаниите могат да адаптират продукцията си към местните вкусове, запазвайки опаковката. Изискването да описват точно съдържанието на стоката остава задължително. Но много потребители от Централна и Източна Европа са възмутени, че на практика им пробутват продукти с по-ниско качество на по-висока цена. Чешкият министър на селското стопанство Мариан Юречка посочва за пример марка студен чай, който се продава в супермаркетите и бензиностанциите в цяла Европа. Но в Чехия напитката съдържа 40% по-малко натурален чаен екстрат и струва по-скъпо, отколкото в Германия.

Данните са взети от изследване, проведено през 2015-а в Химикотехнологичния университет в Прага, което обхваща 24 продукта, търгувани с идентична опаковка в Западна и Източна Европа. При сравняване се оказало, че в осем от тях (35% от общия брой) има значителна разлика в съдържанието и качеството. Например консерви, предлагани в Германия, били направени от свинско, а в Чехия от преработено пилешко месо.

Министър Юречка се отнася скептично към твърденията на производителите, че се съобразяват с местните вкусове. Според него предлагането на различни продукти под едно и също наименование може и да не е противозаконно, но е неетично. Затова той и колегите му от Словакия и Унгария събират необходимите данни, за да ги предадат в Европейската комисия и да поискат приемането на закон, задължаващ производители и търговци да прекратят тази практика.

Facebook logo
Бъдете с нас и във