Банкеръ Weekly

Съдби

Холивуд произвежда кино и вино

В света на богатите и прочутите актьори и музиканти винарството е един от символите на свободата на избор, за който се харчат огромни суми. Защо Холивуд и виното са толкова тясно свързани? "Най-важното са финансите, твърди Робърт Смайли, който оглавява катедрата по енология (наука за виното) на Калифорнийския университет. - Необходими са обаче и възможности за привличане на партньори." По думите му имената на звездните инвеститори, които не слизат от кориците на лъскавите списания, както и два-три "Оскар"-а на рафта, практически отварят всички врати пред тях.


Звездите, които избират да се занимават с винарство , са наясно, че то е сред най-скъпите хобита в света наред с притежаването на яхти, самолети или колекционирането на предмети на изкуството. Това обаче изобщо не ги смущава - първо, защото има шанс да си възстановят разходите, и второ, защото винарството е съзидателно занимание, което допада на преуспелите представители на творческите професии. Богатите и прочутите не претеглят дълго плюсовете и минусите, когато купуват лозя в калифорнийската долина Напа на цена от 200 хил. до 400 хил. долара за акър (около 40 дка). Друго популярно място за инвестициите им е италианската Тоскана.


Впрочем географията на звездното винопроизводство като цяло зависи от личните предпочитания. Много знаменитости избират да се занимават с това в родните си държави. Антонио Бандерас например отглежда лозя в Испания, Жерар Депардийо - във Франция, а Мадона - в историческата родина на предците си - Италия. Прочутите актьори, певци, кинематографисти, спортисти и т. н., които се занимават с подобна дейност, могат да бъдат разделени условно на две категории. Първите са страстни любители на напитката и не се интересуват от печалбата и мащабите на производството. Те искат да правят вино за себе си, за семейството и приятелите си. Такива са Стинг и Дейвид и Виктория Бекъм.


Останалите, които са значително повече, се интересуват и от виното, и от печалбите, така че са пълноправни участници в индустрията. Сред тях са Франсис Форд Копола, Кайл Маклоклан, Жерар Депардийо, Оливия Нютън Джон, Мадона и Лейди Гага. Подобно на другите хора, и знаменитостите се замислят за старостта и затова с какво ще се занимават, когато предложенията за работа секнат, а силите им започнат да намаляват. В този смисъл собствените лозя изглеждат идеално място за бъдещите пенсионери. Двадесет и осем годишната Лейди Гага например още отсега си е подготвила малък рай, купувайки имение в калифорнийската долина Сонома. Впрочем сред звездите има и такива, които не купуват лозя, а влизат в партньорства с вече известни производители на вино, предоставяйки името си за маркетингови цели срещу скромно заплащане. В такива случаи не става дума за увлечение и страст, а по-скоро за съюз по сметка. Когато Антонио Бандерас например влезе във винарския бизнес, за това се изписа и изговори какво ли не. Всъщност актьорът само беше парафирал договор за сътрудничество с вече съществуващо предприятие и едва по-късно придоби своя собствена винарна.


В професионалния винарски бизнес се отнасят с известно пренебрежение към увлеченията на звездите, но еликсирите на някои от тях са успели да заслужат уважението дори на потомствените производители. Като Френсис Форд Копола например. През 70-те години на ХХ в., след успеха на "Кръстникът", режисьорът започна да купува на части лозята си в долината Напа и постепенно се превърна в едър земевладелец, който произвежда милиони литри вино годишно. Неговата продукция се търгува под марките Niebaum-Coppola Estate и Rubicon Estate, а стойността на една бутилка е от 10 до 30 долара. Експертите определят продукцията на Копола като добра, макар и малко надценена. Самият режисьор е убеден, че Калифорния трябва да развива две индустрии - кино и вино. Той се е специализирал в производството на напитки от средната ценова категория, за да може всеки американец да си позволи вино от "кръстника".


Но купувачите са едно, а бизнесът съвсем друго нещо. Винарската индустрия обръща малко внимание на това, чие име е изписано върху етикета на някоя нова напитка - ако виното не е добро, то няма да бъде прието сериозно нито от другите винопроизводители, нито от сомелиерите, нито от специализираната преса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във