Банкеръ Weekly

Съдби

ФОРМУЛА 1 ВЕЧЕ ЖИВЕЕ В 2009 ГОДИНА

От началото на тазгодишната надпревара във Формула 1 са минали едва четири старта, но въпреки това повечето отбори вече мислят повече за следващия сезон, отколкото за сегашния. И разсъждават върху една дилема, която силно напомня онази стара песничка на група Клаш - с припев от сорта на ако отида, ще загазя, ако остана - двойно повече.
След въпросните четири старта вече е ясно, че в битката за титлата ще участват максимум три отбора - фаворитът Ферари, Макларън и новият член на клуба на големите БМВ Заубер. Макар че според мнозина прибавянето на БМВ към списъка е доста прибързано - допреди седмица тимът наистина оглавяваше класирането при конструкторите, но все още не се е доближил и на косъм до първата си победа в състезание.
Но докато тези три гиганта влагат своите милиони и труда на хилядите си служители в извличането на някоя и друга конска сила повече от сегашните двигатели, останалите им конкуренти в шампионата се концентрират предимно върху моделите си за следващата година. Макар това да е случай без прецедент в историята, работата върху бъдещите им коли отдавна вече е започнала.
Обяснението е просто - след края на настоящия сезон
ще влезе в сила най-значимата реформа в правилата
за последния четвърт век. А за по-скромните отбори от F1 това ще е и единствен по рода си шанс да се изравнят с най-големите и да се борят за победи.
Една от най-съществените промени от 2009 г. засяга аеродинамиката - тя ще намали притискащата сила върху автомобилите с близо 50 на сто и ще постави акцента върху механичните средства за подобряване на сцеплението. Освен това предстои да бъде въведена и революционната система за възстановяване на кинетичната енергия (KERS), която ще позволи на пилотите да пестят гориво. За пръв път от десетилетие болидите ще ползват и изцяло гладки гуми без канали (т.нар. сликове) вместо досегашните полусликове с четири канала.
На практика ни предстои да направим една изцяло нова кола, нещо като в американските серии NASCAR - признава Сам Майкъл, техническият директор на Уилямс. - Започваме буквално от един бял лист. Всичко, което сме знаели за въздушните потоци и въздействието им върху колата, сега трябва да бъде повторно проверено и пренаписано.
Неслучайно Майкъл и колегите му в Уилямс още преди началото на този сезон отделиха единия от двата аеродинамични тунела на отбора изцяло за разработването на колата за 2009-а. Досега с това се занимаваха само някои отделни инженери, но от средата на лятото по-голямата част от огромния екип на Франк Уилямс ще работи тъкмо по тази задача, пренебрегвайки настоящия сезон.
Разликата между Формула 1 и почти всички други автомобилни състезания на планетата е, че при нея всеки отбор трябва да си построи собствена кола, ръководейки се от техническите изисквания на Международната федерация по автомобилизъм (FIA), вместо просто да си купи готов автомобил. Тези технически изисквания, които се отнасят и до размерите на болидите, и до използваните материали, останаха относително непроменени доста години и преходът от сезон на сезон бе лесен за отборите. Но сега
новите планове на FIA за ограничаване на разходите
и за създаване на по-екосъобразни болиди променят из основни ситуацията. Радикалните изменения в правилника за 2009-а са всъщност само първата стъпка в тази посока.
Първоначалният ефект обаче изглежда точно обратен на предвижданото. За момента новите правила водят само до рязък скок в разходите на отборите и затрудняват допълнително и без това сложната дилема, с която те се сблъскват всяка година: как да поделят ресурсите си между настоящата и бъдещата кола. И, както почти винаги е било в миналото, сега отново предимство ще имат отборите, разполагащи с най-големи бюджети и най-многобройни екипи.
Това е дискусия, която продължава от години - подчертава Патрик Хед, един от собствениците на тима Уилямс. - Ние имаме 520 души. В Макларън имат 1300 или нещо подобно. Така че всичко опира до въпроса как да използваш ресурсите си. Ясно е, че ние бихме свършили много по-добра работа през сегашния сезон, ако напълно игнорираме следващия. Но точно тази година по никакъв начин не можем да си го позволим.
Докъде води едно подобно съсредоточаване в настоящето ясно показва съдбата на Рено. През 2005 г. тимът успя да спечели титлата с едва петия бюджет в шампионата и със сравнително малък екип. Но сега в Рено признават, че много слабото им представяне през 2007-а е било резултат тъкмо на решението в края на сезон 2006-а да се съсредоточат изцяло върху разгорялата се тогава битка за титлата. В резултат на това работата по болида за 2007-а се забави с месеци и в крайна сметка тимът така и не успя да навакса изоставането си.
Но при задаващите се революционни промени през 2009-а сега на никой отбор не би му хрумнало да следва такава политика. От Хонда дори официално потвърдиха, че подготвят едно последно подобрение за сегашния си автомобил и след това окончателно ще се фокусират върху следващия. Тестовете преди последния старт в Барселона бяха повече насочени към изпробване на гуми и аеродинамични решения за догодина, отколкото към подготовка за състезанието в неделя.
Все пак почитателите на този спорт едва ли трябва да се тревожат. Колкото и да е важна в стратегиите на отборите 2009 г., те нямат намерение съвсем да отпишат сегашната надпревара. Просто защото не могат да си го позволят.
Уилямс например, който е третият най-успешен отбор в цялата история на Формула 1, през 2006-а се свлече до осмото място в шампионата - най-лошото представяне за всички времена. Сега шефовете му на всяка цена са решени да си пробият отново път нагоре.
Ние нямаме голяма компания майка, на която да кажем:
хей, загубихме трийсет милиона долара тази година
може ли да ни компенсирате, обяснява Патрик Хед. Работата е там, че тъкмо водещите коли в състезанията получават най-много телевизионно време. Данните колко често болидите ни са били показвани стават известни още на другия ден след състезанията. И ако се окаже, че Уилямс се е виждал на екрана в 0.73% от времето или нещо подобно, спонсорите ни ще кажат учтиво довиждане и ще си потърсят друг отбор за догодина. Според Хед, ако Уилямс не успее да се вмести между първите шест отбора тази година, отборът просто няма да може да покрие разходите си. Разбирате, че при тази ситуация не можем просто да отпишем 2008 г. и да работим за бъдещето, добавя той.
Впрочем новите правила ще са предизвикателство не само за преследвачите, но и за лидерите, както признава спортният директор на Ферари Стефано Доменикали. Работим много сериозно, защото ако започнем от самото начало с погрешен проект, това ще направи сезона ни много тежък - обяснява италианецът. - Само че е страшно трудно едновременно да се стремим към максимална концентрация и постигане на все по-добри времена в този сезон и към създаването на конкурентна кола за следващия. Защото в случая говорим за напълно различен проект, с нов дизайн, нови форми, да не говорим за системата KERS.
Но онова, което изправя косите на инженерите, всъщност е отлична новина за зрителите. Ако махнем част от аеродинамичните екстри и добавим сликове, изпреварването ще стане доста по-лесно - коментира пилотът на Ферари Фелипе Маса. - За нас това означава малко повече работа, но за публиката ще е добре дошло, защото ще подобри още повече зрелището.

Facebook logo
Бъдете с нас и във