Банкеръ Weekly

Съдби

ФОРМУЛА 1 СЕ ГОТВИ ЗА РЕВОЛЮЦИЯ

Пейзажът във Формула 1 ще се промени до неузнаваемост в съвсем близко бъдеще. Собственикът на търговските права Бърни Екълстоун и президентът на Международната федерация по автомобилизъм (FIA) Макс Моузли отдавна се заканват да променят правилниците, за да намалят непрекъснато растящите разходи на отборите, но по съвсем прясна информация на в. Таймс промяната всъщност ще е най-драстичната в историята на спорта. Най-същественото нововъведение ще бъде, че отборите занапред ще се състезават с еднакви двигатели.
Според плана на Екълстоун и Мозли моторите може да бъдат проектирани така, че да издържат по половин сезон, което ще намали разноските на тимовете с до 90 процента в рамките на две години. От подобно правило се очакват и други два бонуса - намаляване на вредните емисии и увеличаване на атрактивността на стартовете, защото
отборите ще са с много по-изравнени възможности.
В момента разработването на двигатели за Формула 1 е замразено за петгодишен срок, който започна от 2007-а. Но все още всеки тим сам създава двигателите си, някои детайли подлежат на усъвършенстване, а самите агрегати могат да бъдат подменяни на всеки две състезания. Само по това перо големите отбори харчат десетки милиони евро всеки сезон.
При замисления от Бърни и Макс режим ще бъде създадена единна спецификация за двигател, която всеки тим ще може да изпълни сам, стига обаче крайният продукт да е идентичен с този на съперниците. Така на практика единствените разлики ще са в качеството на сглобката и в името на производителя върху блока на главата. Отборите, които не са собственост на големи автомобилни производители, ще могат да се снабдят със същия агрегат, като го поръчат на независим доставчик.
По същество тези промени ще са истинска революция в културата и философията на най-популярното автомобилно състезание. Формула 1 винаги е била елитарна надпревара - една битка не само между най-добрите пилоти в света, но и между най-добрите двигатели и най-добрите автомобилни производители.
Но Екълстоун, който никога не се е показвал като прекалено сантиментален, е твърдо решен да скъса с традициите и да наложи реформата още от началото на сезон 2010. В миналото но Формула 1 е имало и други радикални идеи за промени, които така и не са стигали до реализация. Но очевидно сега ситуацията е друга.
Това, което най-силно ме вълнува, е да пришпорваме, непрекъснато да пришпорваме идеята за унифицирания двигател - потвърди самият Бърни в навечерието на старта за Гран при на Япония. - Ще имаме
един мотор за всички и само една смяна на мотора през годината,
така че разходите ще спаднат драматично, наистина драматично.
Това изглежда добра новина на фона на опасенията, че непръснато растящите разноски в условия на финансова криза ще откажат по-малките отбори и в крайна сметка ще превърнат Формула 1 в битка между трима-четирима производители. Макс Моузли също отдавна повтаря, че е време за радикални реформи, а според негови приближени шефът на FIA вече твърдо бил решил да постави отборите пред свършен факт в това отношение.
Имаме няколко сценария за действие, но най-очевидният е да намалим цената на разработването на двигателите, ппотвърди Моузли в Париж през седмицата. В момента, ако сте способни да го повярвате, създаването на двигател и скоростна кутия за един независим отбор струва над 30 млн. евро годишно.
Същата работа може да се свърши за 5 на сто от тази цена,
без хората по трибуните изобщо да забележат разликата. А смятам, че дори и най-големите отбори, ако им се предостави възможност да спестят 100-200 милиона евро на година, ще се възползват.
Единодушието между Бърни и Макс бе ознаменувано и с едно трогателно извинение на първия, че преди време настоял Моузли да си подаде оставката заради прословутия нацистки скандал с проститутки. Според британския печат Екълстоун придружил извинението с думите, че Макс ми е приятел от 40 години и когато и когато имаше нужда от подкрепа, аз трябваше да му я предложа. Според очевидци Моузли бил искрено изненадан и трогнат от това признание.

Facebook logo
Бъдете с нас и във