Банкеръ Weekly

Съдби

Филип Найт пази мястото си в класацията на "Форбс"

На 24 февруари през 1938 г. в Портланд (Орегон) е роден американският предприемач Филип Хемпсън Найт (Philip Hampson Knight) е основателят и главният изпълнителен директор (CEO) на американския концерн "Найк" (Nike). Според сп. "Форбс" е на 47-мо място по богатство в САЩ с 8.2 млрд. щ.долара.

Найт завършва обучението си в калифорнийския Станфордски университет през 1964 г. с квалификация като магистър по администрация на бизнеса. Той защитава дисертация в Станфордския университет, в която развива идеите, които прокарва с голям успех в бъдещия концерн по-късно. В дисертацията, която защитава, той описва как господството на немските компании "Адидас" и "Пума" на американския пазар на спортни стоки може да бъде преустановено. Найт защитава идеята за изгодна и качествена конкурентна оферта, която да бъде затвърдена чрез интензивна маркетингова стратегия.

През 1964 г. Филип Найт създава заедно с Бил Бауърман фабриката за обувки Blue Ribbon Sports. Бизнесът върви добре и през 1971 г. компанията е преименувана на Nike Inc., като концернът се оказва сред най-могъщите сред производителите на спортни стоки.

В началото на 90-те години Найт е начело на едно от най-печелившите предприятия в света. Концепцията му е, че продуктите трябва да се рекламират от най-добрите спортисти. Първият голям спортист, сключил договор с "Найк", е Стийв Префонтен (1973 г.).

Найт е президент на компанията от 1967 година. От 90-те години насам конкуренцията на пазара се засилва, най-вече от страна на компании като Adidas, Puma и Reebok, с които водят люти "битки" за подписите на най-добрите спортисти и за спонсориране на най-големите спортни състезания.

През 1997 г. бизнесменът става още по-известен след интервюто на Майкъл Мур с него за документалния филм "Големият" (The Big One). Един от въпросите, които Мур задава, е защо 12-годишни индонезийци работят за компанията.

Найт е привърженик на Републиканската партия. Избран е за предприемач на годината за Орегон през 1982 г., както и 2 пъти за рекламодател на годината на рекламния фестивал в Кан (1994, 2003).

Facebook logo
Бъдете с нас и във