Банкеръ Weekly

Съдби

Facebook навърши 10 години

Facebook празнува 10-ия си рожден ден. Основан през 2004 г., днес това е най-голямата безплатна онлайн социална мрежа в света и се предлага на над 70 езика.

Предшественик на Facebook е създадената на 28 октомври 2003 г. от Марк Зукърбърг платформа Facemash. Тогава той е втора година студент в Харвард. Сайтът използва снимки от онлайн директория със снимки на студенти от университета, като се сравняват по две едновременно и се търси по-привлекателния между двамата. За да постигне това, Зукърбърг хаква недостъпна информация от мрежата на Харвард и копира личните снимки на студентите от всички общежития.

Сайтът бързо се популяризира в кампуса, но е затворен няколко дни по-късно от администрацията. Зукърбърг е изправен пред изгонване и е обвинен в застрашаване на сигурността, нарушаване на авторски права и личното пространство. Впоследствие обвиненията биват свалени. Зукърбърг развива този проект същия семестър точно преди изпит по история на изкуството. Той качва 500 снимки от Древен Рим на сайт, като всяка снимка съдържа секция за коментари. Когато разпространява сайта сред останалите студенти, те започват да коментират и да обменят идеи.

През януари 2004 г. Зукърбърг започва да пише код за нов уебсайт. Той споделя, че е бил вдъхновен от статия, свързана с инцидента с Facemash. На 4 февруари 2004 г. той пуска „Thefacebook”, което предшества днешния сайт. В работата по сайта скоро се включват и неговите съседи по стая по време на обучението им в Харвардския университет - Едуардо Саверин, Дъстин Московиц, Андрю Макколъм и Крис Хюз.

Идеята за наименованието Facebook изглежда е свързана с ученическите години на Марк Зукърбърг в гимназията. В престижната Phillips Exeter Academy, в която той учил, на всеки постъпващ давали справочник със снимките, адресите и телефоните на всички съученици. Оригиналното название на справочника било „The Photo Address Book”, но всички ученици го наричали просто „The Facebook” (букв. „Книгата с лицата”).

На 15 ноември 2010 г. Facebook купува домейна fb.com от Федерацията на американските фермери, като сумата обаче остава тайна. На 11 януари 2011 г. Федерацията обявява 8,5 млн. долара като „приходи от продажби на домейн”. Така придобиването на fb.com става една от десетте най-скъпи продажби на домейни в историята.

От 2006 г. регистрацията е отворена за всички интернет потребители на възраст над 13 години, имащи електронна поща. В момента аудиторията на Facebook надвишава 1 милиард потребители.

Facebook logo
Бъдете с нас и във