Банкеръ Weekly

Съдби

ДВА НОВИ МОМЕНТА В АУКЦИОННАТА ПРАКТИКА

В София през последните две седмици се проведоха два аукциона на произведения на изкуството и антиквариат (галериите Зелената котка и Ракурси), подсказали интересни тенденции в усвояване на международно утвърдените стандарти. Спираме вниманието си върху тях, защото практиката ще продължи да интензифицира и усъвършенства процесите, а на сцената вече излизат и участници с по-сериозни намерения. Кратката историческа справка показва, че от началото на демократизацията в България се направиха серия от опити за установяване на тръжната форма като инструмент за търговски обмен на произведения на изкуството. Все неуспешни и поради това мимолетни. За по-дълго се задържа само къщата Аполон и Меркурий, която обаче упорито налагаше игровата схема, възприета като пример от многобройните радио и тв-състезания. Далеч по-делово подходи Виктория, включила в предмета на своята дейност и антиквариата. Но най-сериозна заявка за професионална работа прави новосъздадената тържна къща Ракурси, която има амбицията да се превърне в най-мощния и авторитетен подобен институт у нас. Точно нейният търг, проведен на 23 април във Военния клуб, както и предхождащата го проява на Зелената котка във Френския културен институт откроиха две любопитни тенденции.
Първата от тях е свързана с технологията за създаване на колекцията и формите на нейното предлагане. Подобно на звукозаписните LP програми, наложили се в световната практика през последните четири десетилетия (една или две песни с възможности да се превърнат в хит, опаковани от десетина произведения с по-ниски качества), търговете на произведения на изкуството се прицелват в няколко лота, които трябва да фокусират общественото внимание и да донесат задоволителни финансови резултати. Останалите многобройни предложения играят по-скоро ролята на фон за наддаването и на драматургическа подготовка за изграждане на кулминациите. Този подход успешно се усвоява от нашите арттърговци, които започват да го използват все по-често, прехвърляйки отговорността (или некомпетентността) върху участниците в тържното разиграване.
Втората особеност е далеч по-важна и произтича както от дългогодишната затвореност на България към света, така и от несъмнените манипулации на няколко обгрижвани фигури от миналото, днес амбицирани да управляват и търговските взаимоотношения в изкуството. Става дума за домораслите критерии за значимост и гениалност, които се проектират само върху собствената ни културна история и нейните превратности. По тази причина няколкото лота на сериозни фигури в българското изобразително изкуство останаха без никакво внимание на международния търг на Зелената котка. За тяхната сметка участниците, главно чужденци, наддаваха за произведения на непопулярни художници от съвремието, които освен качество предложиха и ниски цени. И изведнаж стана безпределно ясно, че все още съществуващият критерий за наше и чуждо вече е невалиден; че включването ни в единната европейска система предполага и възприемането на общите мерки; че умилението (и високите цени) пред достойнствата на нашите майстори е само за домашно ползване, докато те не получат и подобаваща международна оценка. Така стигаме до изненада: умишлено забравените допреди две-три десетилетия български артисти, установени и признати в по-широкото интернационално поле на културата, се превърнаха в най-атрактивните предложения на последните български търгове. Ракурси, например представи за първи път картината Астрален пейзаж № 3 на италианския модернист Николай Дюлгеров с начална цена 38 хил. лева. Французинът Жорж Папазов и неговото платно Абстракция в зелено стартира при цена 44 хил. лева. Все суми, ударили тавана на тръжните предложения, но в същото време доста различни от цените на тези художници на Запад. Тенденцията ще се разширява и ползата от нея ще е за историята на българското визуално изкуство, което е по-богато от досега налаганите ни представи чрез изкуствоведски изследвания, енциклопедични издания, монографии и манипулативни публикации в услужливите медии.

Facebook logo
Бъдете с нас и във