Банкеръ Weekly

Съдби

Джонатан Манзи: Неуспехът е само етап

Бидейки на само 21 години, Джонатан Манзи вече управлява малка собствена бизнес империя, която включва няколко уеб сервиза, агенция за недвижими имоти, инвестиционен фонд и компания. Бизнес стратегията на един от най-младите милионери в историята на САЩ е изградена въз основа на две правила: първо - умиращите пазари предлагат блестящите идеи, и второ - бизнесът задължително трябва да се реализира на принципа win-win (печеля-печелиш - сценарий, при който печелят всички заинтересовани лица).


Предприемачеството винаги е било моето единствено увлечение - твърди Манзи. Той не бил сред най-усърдните ученици и все бързал да приключи на две-на три с уроците, за да поработи над собствените си идеи. Първото си бизнес начинание - компанията Vintage Network, LLC - Джонатан реализира на 15-годишна възраст, през 2005-а. Идеята му хрумва, докато пътешества в интернет. В един от ресурсите вниманието на ученика било привлечено от реклама, която му предлага да спечели iPod. За да го спечели, Джонатан трябвало да напише данните си - име, фамилия, електронен адрес, а след това да премине през няколко изпитания, предложени от спонсорите на наградата. Разбрах, че току-що съм станал обект на добър в основата си, но лошо реализиран бизнес модел, чиято цел е да примами потребителите с красиви банери и обещания. - спомня си Манзи - Условията за получаването на заветния iPod бяха набрани с дребен шрифт и се оказаха почти неизпълними. Но за да се запозная с тях, трябваше да премина успешно през всички изпитания. В текста имаше не по-малко от пет хиляди думи, но за съжаление на създателя на сайта, така и не го прочетох докрай.


Вместо да се възмути, Джонатан внимателно проучил идеята на собствениците на проекта и открил куп недостатъци. Първо, потребителят бил въвеждан в заблуждение, тъй като по никакъв начин не бил заинтересован от по-нататъшни отношения с ресурса. Второ, рекламодателите нямали особена полза от контакти с клиенти, които оставяли данните си само за да придобият награда. Единственият, който печелел от подобна схема на рекламиране, бил самият сайт.


Шест месеца по-късно Джонатан предложил свое решение на пазара - ресурса V-Bux.com. Вместо да се подлага на изпитанията на спонсорите - потребителят трябвало само да се регистрира и да покани на сайта петима свои приятели. След това получавал възможността да си опита късмета в 24 конкурса. Наличието на избор позволявало на рекламодателите да създадат контакти с потенциални купувачи.


Системата за задължително включване на приятели във V-Bux.com довела до бурен ръст на регистрираните потребители. Само за 15 дни общата стойност на стоките и услугите, раздадени като награди, достигнала 13 хил. долара. Първите ми комисиони трябваше да дойдат след два месеца - казва Манзи . - Пред мен стоеше въпросът: струва ли си да рискувам парите, отделени за колежа, за развитието на този проект? Петнадесетгодишният юноша все пак решил да рискува. След година печалбата на неговата Vintage Network надхвърлила 700 хил. долара, а към декември 2007-а била в размер на 3.2 млн. долара.


Скоро Манзи създал още една рекламен сайт - Vintacore. com ,за чиито услуги рекламодателят плащал в зависимост от активността на потребителите. Това му позволявало да свързва разходите за кампанията с нейната реална ефективност.


Джонатан решил да основе инвестиционен фонд в самия разгар на кризата в началото на 2009-а. Забелязах, че в условията на срив на пазара множество малки американски компании с обещаващо бъдеще са поевтинели значително, - обяснява Манзи. - Ситуацията беше нерационална, затова реших да подкрепям такива проекти. Той наел опитен инвестиционен мениджър, учредил фонда J Manzi Investments и започнал да формира неговия портфейл. Около 80% от направените тогава инвестиции сега показват положителна доходност. И тъй като този прозорец от възможности започнал да се затваря, бизнесменът вече инвестира в компании, намиращи в ранен стадий на развитие.


През кризисната 2009-а Манзи видял още една възможност да печели от срива на пазара на недвижими имоти: От една страна, цените паднаха, което ми позволи да придобия евтини имоти в Калифорния и Масачузетс, а от друга - размерът на жилищните наеми не пострада, тъй като достъпът към ипотеките съществено намаля.


Според Джонатан предприемачеството не бива да се учи. По думите му най-необходимото качество на бизнесмена е страстта - към компаниите, към идеята, към хората, въвлечени в един или друг проект. Страстта, - казва Манзи - е нещото, което дава на предприемача устойчивост в трудни времена, позволява му да развива харизмата си, личността си и лидерските си качества. На първо време тя дори компенсира липсата на предпиремачески навици. Но ако усилията не доведат до желания резултат, предприемачът трябва да може да се откаже от неуспешния проект и да се заеме с нов. Неуспехът е само етап, а не нещо фатално и окончателно - твърди Джонатан Манзи.

Facebook logo
Бъдете с нас и във