Банкеръ Weekly

Съдби

Джак Ма: "Светът е голям, а аз още съм млад"

Решението на 54-годишния  Джак Ма - най-богатия китайски предприемач със състояние от около 40 млрд. долара, да се оттегли от управлението на Alibaba  е обмислено и последователно. Първата публична крачка в тази посока той направи още преди пет години, когато напусна поста на изпълнителен директор на Alibaba. През 2020-а, когато се навършват 20 години от създаването на интернет гиганта, Ма ще предаде управлението на борда на директорите му на сегашния генерален директор Даниел Чжан.

От KFC до интернет

Това че Джак Ма не е бил приет на работа в KFC и десет пъти е получавал отказ от Харвард, отдавна е влязло в учебниците по личностно израстване. Самият бизнесмен признава, че е купил първия си компютър, когато е бил на тридесет и три. Днес, когато в рейтингите на "високотехнологичните" милиардери все по-често фигурират предприемачи "под 30", успехът на Ма изглежда закъснял. Въпреки това през 90-те години на ХХ в. той е успял навреме да оцени потенциала на интернет, включително и за китайския пазар. В продължение на четири години управлява фирма за разработка на сайтове, а през 1999-а основава  Alibaba заедно със 17 партньори. Без да е специалист, Ма се превръща в лидер, който повежда по-подготвените технически към успеха. "На умните хора им трябва един глупак, за да ги ръководи. По-лесно е да спечелите, ако разполагате с хора, които виждат нещата от различен ъгъл", каза веднъж предприемачът.

Масайоши Сон от Softbank Group е сред първите, които оценяват таланта му. През 2000 г. компанията инвестира 20 млн. долара в Alibaba, а днес делът й се оценява на 120 милиарда. "Той нямаше бизнес план, печалбата му беше нулева, но очите му излъчваха сила. Докато говореше, разбрах, че притежава харизма, че е лидер", изтъква Сон. С други думи, Джак Ма е пример за това, че вярата в идеята, умножена от личната харизма, изключителното търпение и изграждането на правилните процеси, понякога са по-важни от "материалната част" на технологичния бизнес. 

Вяра в екипа

По думите на Ма той е замислял създаването на дружество, което ще просъществува най-малко 102 години. Подобна визия изначално предполага смяна на лидера на Alibaba, и то не само веднъж. "Ние вярваме, че единственият начин да решим проблема с приемствеността в корпоративното управление е да създадем система, основана на уникална култура и механизми за развитие на таланта и на последователите. През последните десет години работихме упорито над това", пише основателят на Alibaba.

Колективният модел на лидерство наистина е по-близък до китайските традиции, отколкото до традиционните западни бизнес ценности, където екипният дух и колективното постигане на резултати често си остават учебникарски правила. Бордът на директорите на Alibaba се състои от 36 душиа, половината от които са основатели, а останалите - сегашните управленци. Външните акционери нямат право на глас  заради специфичната форма на държане на акциите. През 2014-а, само година след смяната на генералния директор, това позволи на компанията да проведе свръхуспешното първично публично предлагане на ценните си книжа. Тогава тя бе оценена на 167.6 млрд. долара и се превърна в една от най-скъпо струващите институции в сектора. Оттогава капитализацията на Alibaba е нараснала 2.5 пъти до 425.4 милиарда.

Принос в индустрията

Наред с развитието на собствения си бизнес Джак Ма е направил много за технологичната индустрия като цяло. Визионерството му промени отношението към предприемачеството в Китай. Той нагледно показа, че иновативният частен бизнес може да процъфтява, а собствениците му да бъдат богати и успешни дори при ръководството на комунистическата партия. Стига да се намери правилната ниша. Предвид липсата на достъп на китайците до американските интернет услуги  Ма държеше в ръцете си всички козове. Основаната приблизително по времето на Alibaba - Baidu, Xiaomi и още цяла плеада фирми, се превърнаха в система, ефективно конкурираща Силициевата долина. А обемът на венчърните сделки, сключени в Китай, нарасна от 4.4 млрд. долара през 2013-а до 62.2 млрд. през 2017-а. 

Имиджът на страната

Джак Ма се превърна в едно от най-разпознаваемите лица на китайския капитализъм. Когато Alibaba правеше първите си стъпки, Китай се готвеше да влезе в Световната търговска организация, а брутният вътрешен продукт на глава от населението бе по-малко от 3 хил. долара. Днес този показател е шест пъти по-висок. През 1999-а само един процент от китайците имаха достъп до интернет. Alibaba осигури възможности за електронна търговия и в най-отдалечениете китайски села, а сега развива множество направления - от изкуствения интелект до здравеопазването. Taobao, AliExpress, Alipay и други подразделения на фирмата са известни брандове не само в Китай - Alibaba присъства в 200 държави в света.

Иначе Джак Ма има планове за бъдещето. "Имам много мечти. Онези, които ме познават, ще потвърдят, че не обичам да мързелувам. Възнамерявам да продължа да изпълнявам ролята на партньор основател в Alibaba Partnership... Освен това искам да се върна към образованието, което обичам и което ме вдъхновява. Светът е голям, а аз все още съм млад, така че искам да пробвам нещо ново, току-виж мечтите ми се превърнат в реалност", отбелязва бизнесменът.

Facebook logo
Бъдете с нас и във