Банкеръ Weekly

Съдби

ДЕН НА ФРАНКОФОНИЯТА С МАРК ШАГАЛ

До 10 април в Националната галерия за чуждестранно изкуство може да се види оригинален Шагал (1887-1982) и в допълнение - по-малко известния френски художник Ролан Удо (1897-1981). Успоредяването се налага не толкова заради стилистична и естетическа близост между двамата, колкото по чисто технически причини - галерията притежава твърде малко Шагал и доста много Удо. Но Френският културен институт още през февруари обяви централното събитие, съпътстващо Деня на франкофонията (20 март) - изложба с гравюри на Шагал. Името на експозицията от девет творби на майстора от Витебск е Линия, слово, цвят и се допълва от поезията на Шагал и неговия близък приятел Блез Сандрар. Така, макар и доста скромно, се оформя един емоционален свят, доминиран от библейските сюжети.
Вестник БАНКЕРЪ (29.01.2005) изпрати свой представител и отбеляза Библейския цикъл на Марк Шагал, показан в пет специално обособени раздела във виенския културен център Албертина. Още тогава разказахме как художникът интерпретира личностите, темите и сюжетите от Великата книга в продължение на цели три десетилетия - от началото на 30-те до 60-те години на ХХ век. Сега, три години по-късно, ще допълним, че огромната експозиция, разгъната в десетина зали на Албертина, бе замислена като грандиозна тематична панорама с участието на културни институти от цяла Европа. Тоест определяща бе идеята, а не наличностите, какъвто е случаят в София. Връщането към виенската изложба е наложително по две причини. Първата от тях произтича от същите тези библейски сюжети, представени и в литографиите на Шагал у нас: търсенето на философските измерения, постепенното навлизане в конкретно избраната тема. В този смисъл можем да приемем изложбата в НГЧИ като далечно ехо от показаното в Албертина и плах опит за присъединяването ни към общото културно пространство на Европа. Посоката все пак е вярна!
Втората причина ни отпраща към недалечното минало, когато няколко титулувани бонзи пътуваха на Запад, за да купят къде каквото е останало за колекциите на бъдещата Национална галерия за чуждестранно изкуство. Още тогава се появиха съмненията, че те са прибирали по нещо и за себе си. Трудно е, за да не кажем невъзможно за доказване днес, когато всички следи са заметени. Но пък на все още хаотичния ни художествен пазар от време на време се появяват литографии на Марк Шагал, които, разчитайки на името и популярността на художника, удариха ценовия таван. Предупрежденията да се внимава със спекулативните практики нямаше особен ефект в парвенюшката надпревара за престиж на дебелите портфейли. Справката ни и сега показва, че много богатото и разнообразно творчество на Марк Шагал, доживял дълбока старост, без да прекъсне работата си, в Европа се предлага на разумни цени. Стокхолмската аукционна къща Bukowskis например започва наддаванията си за графични произведения на Шагал от обобщения Библейски цикъл от хиляда - две хиляди евро. У нас цените са двойно и тройно по-високи, без за това да съществуват видими причини.

Facebook logo
Бъдете с нас и във