Банкеръ Weekly

Съдби

ДА УПРАВЛЯВАШ ПЛЕЙБОЙ В ТРУДНИ ВРЕМЕНА

Основателят на издателската империя Плейбой едва ли някога е предполагал, че тя ще оцелява благодарение на... женската клиентела. Но в днешните времена на повсеместна еротика и на безплатна порнография в ИНТЕРНЕТ това изглежда логично. И ако пазарните позиции на едноименното списание постепенно отслабват, то компанията Playboy Enterprises се стреми да компенсира това с другите си дейности - продажби на DVD, ИНТЕРНЕТ портали, кабелна телевизия и т.н. През последните години най-благодатни са продажбите на лицензи за използване на бялото зайче - всеизвестния символ на Плейбой. Стоките и услугите, белязани с тази запазена марка, се купуват преди всичко от жени. Пак жени заемат голяма част от щатовете в компанията. Колкото по-разнообразен е съставът на персонала и на клиентите, толкова по-добри са резултатите, констатира Кристи Хефнър, президент и изпълнителен директор на Плейбой ентърпрайзис.
Кристи е дъщеря на Хю Хефнър, основателя на Плейбой, и през ноември ще навърши 56 години. Но това явно не е единственото й достойнство. На света няма друг човек освен Кристи, който би могъл да ръководи този мултимедиен концерн, писа сп. Форбс, което редовно я включва в класацията си на стоте най-влиятелни жени на планетата.
Госпожа Хефнър е родена в Чикаго. Две години по-късно родителите й се развеждат и тя израства при майка си. Следва право, английска и американска литература и изкуства. Започва работа при баща си през 1972 година. По онова време смята, че бизнесът ще е само кратка спирка в житейския й път. Мечтаех да стана съдийка, сенаторка или журналистка, споделя Кристи. Вместо това десет години по-късно тя заема президентското кресло на Плейбой ентърпрайзис, а след още осем поема щафетата от застаряващия си баща и като изпълнителен директор.
В началото на 80-те години фирмата преживява първата си сериозна криза. След убийството на канадската манекенка и актриса Дороти Стратън, една от най-нашумелите звезди на списанието, всичко тръгва наопаки. Само през 1982 г. изданието регистрира 51 млн. долара загуби. Но Кристи е убедена, че поемайки кормилото, може да промени нещата. И наистина - с много постоянство тя успява да върне Плейбой ентърпрайзис в коловоза на успеха. Рецептата й е проста - разработване на нови идеи. Прочее, тя продължава с тази тактика и по-нататък. През 1994 г. стартира интернетният вариант на Плейбой - първото общонационално издание в САЩ, което е достъпно чрез мрежата. В наши дни страницата Playboy.com се посещава от 8 млн. души месечно. Освен това Кристи инвестира в ИНТЕРНЕТ клубове (Playboy Cyber Club), в джиесем операти (Mobile Playmate of the Year), в кабелната Playboy TV (над 130 млн. абонати само в САЩ). Притежава също радиостанция, произвежда филми, видеофилми и DVD с логото на Плейбой. Днес фирмата изкарва всеки шести долар чрез Интернет. Възнамеряваме и по-нататък да инвестираме енергично в интернетни и цифрови проекти, обяснява Кристи.
Междувременно фирмата Плейбой ентърпрайзис, превърната от нея в медиен концерн, който присъства на борсата, е изправен отново пред големи изпитания.
Вярно е, че сексът може да продаде всичко. Но времената, когато Хю Хефнър прокарваше пътя на това поприще, са вече далечна история. Кристи поема фирмата от родителя си с амбицията да увеличи пазарната й оценка на 1 млрд. долара. И наистина, в началото на новия век уолстрийтската стойност на Плейбой ентърпрайзис достига 800 млн. долара. Но после идват проблемите на ИНТЕРНЕТ фирмите и кредитните балони, несигурността, кризата, банкрутите. Сега компанията струва към 300 млн. долара. Миналата година печалбата й нарасна само с 2.6% - ще рече, само с 5 млн. долара, при това главно от задграничните пазари. Всичко това трудно може да се нарече разцвет. Естествено в тази обстановка и инвеститорите са все по-предпазливи. През първото тримесечие на 2008 г. приходите от списанието на американския пазар се свиха с 10%, от телевизията - с 15, и от ИНТЕРНЕТ услугите - с 4 на сто.
Кристи Хефнър обаче твърди, че вече вижда светлинката в тунела, защото е дошло времето да бере плодовете от извършеното през предишните години преструктуриране на концерна. Все по-важна роля за Плейбой ентърпрайзис играе и търговията със зайчето. Именно то носи най-големи печалби.
За войнстващите феминистки всичко това може да изглежда и като триумф, и като поражение. Така или иначе някогашният символ на мъжкото господство днес се управлява от жени. Голяма част от печалбата също се дължи на женските пари. Дъщерята на Хефнер ефективно използва факта, че зайчето от логото на Плейбой ентърпрайзис вече не се свързва само със списанието, но е също така символ на поп културата и синоним на лукса.
За младата жена нашето лого стана символ на контролираната сексуалност, твърди Кристи. Днес бялото зайче продава облекла, бельо, козметика, представя ресторанти, модни къщи, присъства на демонстрациите на нови автомобилни модели. Седемдесет и пет на сто от купувачите на стоки със знака на Плейбой са жени. Тоалети с логото на фирмата носят звезди на шоубизнеса като Дженифър Лопес и Бритни Спиърс, а след тях и армията от техни почитателки. Елегантни магазини на Плейбой има вече в Лас Вегас, Токио, Мелбърн, Лондон и др. Комплексът в британската столица, който включва ресторант, казино и модна къща, е най-големият салон от този вид в света.
Любимото занимание на Кристи Хефнър в свободното й време е четенето на художествена литература. Тя е известна и с благотворителната си дейност. Най-щедрият й жест е изграждането на Центъра за болни от СПИН в Чикаго за 30 млн. долара. От близо четвърт век неин съпруг е Уилям А. Маровиц, строителен предприемач и прокурор, депутат в парламента на щата Илинойс.

Facebook logo
Бъдете с нас и във